Lemez

The Pastels: Slow Summits

  • Szabó Sz. Csaba
  • 2013. augusztus 4.

Zene

Míg a Jesus and Mary Chain (egy másik nagyon fontos glasgow-i rockegyüttes a 80-as évek közepéről-végéről) tagjai alighanem még a sarki ABC-be is napszemüvegben, valamint vastag hajlakk- és gitárfelhőbe burkolva vonultak be parizerért, addig a Pastels a maga aszexuális, eszképista és rendíthetetlenül amatőrös gitárpopzenéjével, édesen nosztalgikus és imádnivalóan együgyű dalaival vált a C86-os generáció talán legfőbb programadójává, illetve az egyik legmeghatározóbb hivatkozási pontjává minden tornából felmentett, rosszul öltözött, gitáron játszó örökkamasz gyógyegérnek.

Az "akkor vagy menő, ha nem vagy menő (de lehet, hogy még akkor sem)" tétel azóta többször is bizonyítást nyert - elég, ha a Belle and Sebastian milliós eladásaira gondolunk. És mindez akkor is így lenne, ha a Pastels nem csinál egyebet, csak megírja minden idők legnagyobb kardigánhimnuszát, a Nothing To Be Done-t.

De a Pastels azért csinált mást is: fennállásának harminc éve alatt öt darab nagylemezt (nem sok, de legalább mind jó), és azt se felejtsük el, hogy a zenekarvezető-énekes Stephen Pastel színtérépítő tevékenysége nélkül egészen máshogy nézett volna ki a brit független zenei szcéna a 80-as években. A Pastels zenéje pedig három hosszú évtized után is olyan, mint egy kamaszkori szerelmi csalódás: látszólag könnyen illanó, derűs-zsibbadt emlékké halványuló csacskaság, amely azonban - szinte észrevétlenül - mélyen beeszi magát a bőr alá, egészen a szívig. Stephen Pastel földöntúlian hamis és egykedvű fahangja ugyanolyan, mint régen, a 90 óta kitartó dobos-vokalista Katrina Mitchell pedig a műfajban kötelező tágra nyílt szemű cukiságfaktort erősíti. A zene kevésbé rockos, mint a klasszikus lemezeken, a dalok hangszerelése leginkább a Free Design óvodás kifestőkönyveket idéző barokkos popzenéjére emlékeztet. Remek hír, hogy visszafelé öregedni nemcsak giccses hollywoodi filmekben, hanem a független popzenében is lehet.

Domino/Neon Music, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.