Lemez

The Pastels: Slow Summits

  • Szabó Sz. Csaba
  • 2013. augusztus 4.

Zene

Míg a Jesus and Mary Chain (egy másik nagyon fontos glasgow-i rockegyüttes a 80-as évek közepéről-végéről) tagjai alighanem még a sarki ABC-be is napszemüvegben, valamint vastag hajlakk- és gitárfelhőbe burkolva vonultak be parizerért, addig a Pastels a maga aszexuális, eszképista és rendíthetetlenül amatőrös gitárpopzenéjével, édesen nosztalgikus és imádnivalóan együgyű dalaival vált a C86-os generáció talán legfőbb programadójává, illetve az egyik legmeghatározóbb hivatkozási pontjává minden tornából felmentett, rosszul öltözött, gitáron játszó örökkamasz gyógyegérnek.

Az "akkor vagy menő, ha nem vagy menő (de lehet, hogy még akkor sem)" tétel azóta többször is bizonyítást nyert - elég, ha a Belle and Sebastian milliós eladásaira gondolunk. És mindez akkor is így lenne, ha a Pastels nem csinál egyebet, csak megírja minden idők legnagyobb kardigánhimnuszát, a Nothing To Be Done-t.

De a Pastels azért csinált mást is: fennállásának harminc éve alatt öt darab nagylemezt (nem sok, de legalább mind jó), és azt se felejtsük el, hogy a zenekarvezető-énekes Stephen Pastel színtérépítő tevékenysége nélkül egészen máshogy nézett volna ki a brit független zenei szcéna a 80-as években. A Pastels zenéje pedig három hosszú évtized után is olyan, mint egy kamaszkori szerelmi csalódás: látszólag könnyen illanó, derűs-zsibbadt emlékké halványuló csacskaság, amely azonban - szinte észrevétlenül - mélyen beeszi magát a bőr alá, egészen a szívig. Stephen Pastel földöntúlian hamis és egykedvű fahangja ugyanolyan, mint régen, a 90 óta kitartó dobos-vokalista Katrina Mitchell pedig a műfajban kötelező tágra nyílt szemű cukiságfaktort erősíti. A zene kevésbé rockos, mint a klasszikus lemezeken, a dalok hangszerelése leginkább a Free Design óvodás kifestőkönyveket idéző barokkos popzenéjére emlékeztet. Remek hír, hogy visszafelé öregedni nemcsak giccses hollywoodi filmekben, hanem a független popzenében is lehet.

Domino/Neon Music, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.