mi a kotta?

Tilos a cár

  • mi a kotta
  • 2020. január 12.

Zene

„Irodalmi szempontból a librettó természetesen Puskin meghamisításaként értékelendő, minthogy jelentősen eltér drámai előképétől, s épp ezekben az eltérésekben fokozottan elsekélyesednek az eredeti mű történelmi karakterei; azonkívül az opera vége rendkívül összefüggéstelen és zsúfolt; de az opera műfajában, jó zenével, a gyenge librettónak is megvannak a maga érdemei. Cenzori szempontból semmiféle lényeges akadály nem merülne fel, ha nem volna érvényben az az 1837-ben kelt legfelsőbb rendelkezés, mely szerint tilos a cárok színpadon való szerepeltetése. Tekintettel a Borisz Godunov című opera jelzett kétségkívüli zenei értékeire s a múltban előfordult precedensekre […], a Tanács úgy véli: bízassék a belügyminiszter úr belátására, hogy őkegyelmessége közbenjár-e az említett opera bemutatásának legfelsőbb engedélyezése érdekében.”

1872 márciusában (magához képest) ilyen liberálisan foglalt állást Muszorgszkij operai főművével kapcsolatban a cári belügyminisztérium kiadói főigazgatóságának tanácsa, vagyis a cenzúra – és a legfelsőbb engedély meg is érkezett. Így hát Borisz Godunov dalra fakadhatott az operaszínpadon, és ha nem is ott, de a Müpa áriaestjén most is felhangozhat az elgyötört lelkű uralkodó búcsúja és halála, méghozzá Bryn Terfel előadásában (Nemzeti Hangversenyterem, december 18., fél nyolc). Merthogy a minden szempontból nagy walesi basszbariton (képünkön) újra Budapestre érkezik, hogy Wagnert, Mozartot, Muszorgszkijt, valamint örökzöld musical­slágereket énekeljen, vagy a pódiumon elfogyasszon néhány pint sört, ahogyan azt a legutóbbi itteni koncertjén is tette.

Egyebekben a nemrégiben már emlegetett de­cemberi klasszikus, A diótörő valósággal keretbe foglalja majd az elkövetkező napokat. Hiszen szombaton a Budafoki Dohnányi Zenekar koncertjén fog megszólalni Gyöngyösi Levente Sinfonia concertantéja nyomában, éspedig átdolgozott formában (Nemzeti Hangversenyterem, december 14., fél nyolc). Jövő csütörtökön és pénteken pedig a Concerto Budapest Csajkovszkij-estjeit szegi majd be e zenemű tételeinek válogatása, de csakis miután Antje Weithaas szólójával mindkétszer elhangzott a D-dúr hegedűverseny (Zeneakadémia, december 19. és 20., fél nyolc).

Lesz azután még az Anima Musicae Kamarazenekarnak egy igencsak B-s, egyszersmind mégis kihagyhatatlan hangversenye, amelynek szólistája és karmestere Baráti Kristóf lesz, a programon pedig a B kezdőbetűs óriások, Beethoven, Bartók és Brahms művei sorjáznak majd (Zeneakadémia, december 14., fél nyolc). A felsorolásból amott hiányzó Bach csodálatos Magnificatja és három kantátája pedig a Drezdai Kamarakórus és a Le Concert Lorrain közös vendégfellépésén fog elibénk jutni Marcus Creed vezénylete alatt (Nemzeti Hangversenyterem, december 19., fél nyolc). Valamint és végezetül hétfőn megünnepelhetjük majd Kodály Zoltán születésének 137. évfordulóját: kórusszámokkal és zongorakíséretes dalokkal, többek közt Fodor Bernadett és Rálik Szilvia közreműködése mellett (Zeneakadémia, december 16., fél nyolc).

 

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.