mi a kotta?

Tilos a cár

  • mi a kotta
  • 2020. január 12.

Zene

„Irodalmi szempontból a librettó természetesen Puskin meghamisításaként értékelendő, minthogy jelentősen eltér drámai előképétől, s épp ezekben az eltérésekben fokozottan elsekélyesednek az eredeti mű történelmi karakterei; azonkívül az opera vége rendkívül összefüggéstelen és zsúfolt; de az opera műfajában, jó zenével, a gyenge librettónak is megvannak a maga érdemei. Cenzori szempontból semmiféle lényeges akadály nem merülne fel, ha nem volna érvényben az az 1837-ben kelt legfelsőbb rendelkezés, mely szerint tilos a cárok színpadon való szerepeltetése. Tekintettel a Borisz Godunov című opera jelzett kétségkívüli zenei értékeire s a múltban előfordult precedensekre […], a Tanács úgy véli: bízassék a belügyminiszter úr belátására, hogy őkegyelmessége közbenjár-e az említett opera bemutatásának legfelsőbb engedélyezése érdekében.”

1872 márciusában (magához képest) ilyen liberálisan foglalt állást Muszorgszkij operai főművével kapcsolatban a cári belügyminisztérium kiadói főigazgatóságának tanácsa, vagyis a cenzúra – és a legfelsőbb engedély meg is érkezett. Így hát Borisz Godunov dalra fakadhatott az operaszínpadon, és ha nem is ott, de a Müpa áriaestjén most is felhangozhat az elgyötört lelkű uralkodó búcsúja és halála, méghozzá Bryn Terfel előadásában (Nemzeti Hangversenyterem, december 18., fél nyolc). Merthogy a minden szempontból nagy walesi basszbariton (képünkön) újra Budapestre érkezik, hogy Wagnert, Mozartot, Muszorgszkijt, valamint örökzöld musical­slágereket énekeljen, vagy a pódiumon elfogyasszon néhány pint sört, ahogyan azt a legutóbbi itteni koncertjén is tette.

Egyebekben a nemrégiben már emlegetett de­cemberi klasszikus, A diótörő valósággal keretbe foglalja majd az elkövetkező napokat. Hiszen szombaton a Budafoki Dohnányi Zenekar koncertjén fog megszólalni Gyöngyösi Levente Sinfonia concertantéja nyomában, éspedig átdolgozott formában (Nemzeti Hangversenyterem, december 14., fél nyolc). Jövő csütörtökön és pénteken pedig a Concerto Budapest Csajkovszkij-estjeit szegi majd be e zenemű tételeinek válogatása, de csakis miután Antje Weithaas szólójával mindkétszer elhangzott a D-dúr hegedűverseny (Zeneakadémia, december 19. és 20., fél nyolc).

Lesz azután még az Anima Musicae Kamarazenekarnak egy igencsak B-s, egyszersmind mégis kihagyhatatlan hangversenye, amelynek szólistája és karmestere Baráti Kristóf lesz, a programon pedig a B kezdőbetűs óriások, Beethoven, Bartók és Brahms művei sorjáznak majd (Zeneakadémia, december 14., fél nyolc). A felsorolásból amott hiányzó Bach csodálatos Magnificatja és három kantátája pedig a Drezdai Kamarakórus és a Le Concert Lorrain közös vendégfellépésén fog elibénk jutni Marcus Creed vezénylete alatt (Nemzeti Hangversenyterem, december 19., fél nyolc). Valamint és végezetül hétfőn megünnepelhetjük majd Kodály Zoltán születésének 137. évfordulóját: kórusszámokkal és zongorakíséretes dalokkal, többek közt Fodor Bernadett és Rálik Szilvia közreműködése mellett (Zeneakadémia, december 16., fél nyolc).

 

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?