mi a kotta?

Tilos a cár

  • mi a kotta
  • 2020. január 12.

Zene

„Irodalmi szempontból a librettó természetesen Puskin meghamisításaként értékelendő, minthogy jelentősen eltér drámai előképétől, s épp ezekben az eltérésekben fokozottan elsekélyesednek az eredeti mű történelmi karakterei; azonkívül az opera vége rendkívül összefüggéstelen és zsúfolt; de az opera műfajában, jó zenével, a gyenge librettónak is megvannak a maga érdemei. Cenzori szempontból semmiféle lényeges akadály nem merülne fel, ha nem volna érvényben az az 1837-ben kelt legfelsőbb rendelkezés, mely szerint tilos a cárok színpadon való szerepeltetése. Tekintettel a Borisz Godunov című opera jelzett kétségkívüli zenei értékeire s a múltban előfordult precedensekre […], a Tanács úgy véli: bízassék a belügyminiszter úr belátására, hogy őkegyelmessége közbenjár-e az említett opera bemutatásának legfelsőbb engedélyezése érdekében.”

1872 márciusában (magához képest) ilyen liberálisan foglalt állást Muszorgszkij operai főművével kapcsolatban a cári belügyminisztérium kiadói főigazgatóságának tanácsa, vagyis a cenzúra – és a legfelsőbb engedély meg is érkezett. Így hát Borisz Godunov dalra fakadhatott az operaszínpadon, és ha nem is ott, de a Müpa áriaestjén most is felhangozhat az elgyötört lelkű uralkodó búcsúja és halála, méghozzá Bryn Terfel előadásában (Nemzeti Hangversenyterem, december 18., fél nyolc). Merthogy a minden szempontból nagy walesi basszbariton (képünkön) újra Budapestre érkezik, hogy Wagnert, Mozartot, Muszorgszkijt, valamint örökzöld musical­slágereket énekeljen, vagy a pódiumon elfogyasszon néhány pint sört, ahogyan azt a legutóbbi itteni koncertjén is tette.

Egyebekben a nemrégiben már emlegetett de­cemberi klasszikus, A diótörő valósággal keretbe foglalja majd az elkövetkező napokat. Hiszen szombaton a Budafoki Dohnányi Zenekar koncertjén fog megszólalni Gyöngyösi Levente Sinfonia concertantéja nyomában, éspedig átdolgozott formában (Nemzeti Hangversenyterem, december 14., fél nyolc). Jövő csütörtökön és pénteken pedig a Concerto Budapest Csajkovszkij-estjeit szegi majd be e zenemű tételeinek válogatása, de csakis miután Antje Weithaas szólójával mindkétszer elhangzott a D-dúr hegedűverseny (Zeneakadémia, december 19. és 20., fél nyolc).

Lesz azután még az Anima Musicae Kamarazenekarnak egy igencsak B-s, egyszersmind mégis kihagyhatatlan hangversenye, amelynek szólistája és karmestere Baráti Kristóf lesz, a programon pedig a B kezdőbetűs óriások, Beethoven, Bartók és Brahms művei sorjáznak majd (Zeneakadémia, december 14., fél nyolc). A felsorolásból amott hiányzó Bach csodálatos Magnificatja és három kantátája pedig a Drezdai Kamarakórus és a Le Concert Lorrain közös vendégfellépésén fog elibénk jutni Marcus Creed vezénylete alatt (Nemzeti Hangversenyterem, december 19., fél nyolc). Valamint és végezetül hétfőn megünnepelhetjük majd Kodály Zoltán születésének 137. évfordulóját: kórusszámokkal és zongorakíséretes dalokkal, többek közt Fodor Bernadett és Rálik Szilvia közreműködése mellett (Zeneakadémia, december 16., fél nyolc).

 

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.