Lemez

Tisztességes, puritán

Sebadoh: Defend Yourself

  • Szabó Sz. Csaba
  • 2013. november 3.

Zene

Az milyen lehetett, mikor a folyamatosan összetört szívű, a magányos vesztes szerepét rendkívüli hitelességgel alakító Lou Barlow és a már huszonöt éve is nyugtatókon élő, leszedált, motyogó öregaszszonyként festő J. Mascis valamikor a nyolcvanas évek végén, nem sokkal a Dinosaur Jr. Bug lemezének megjelenése után halálosan összeveszett?

Volt vajon verekedés, pisztollyal fenyegetőzés? Előkerült a lánc meg a pillangókés? Melyik kokaintól vicsorgó, fékezhetetlen rockisten fejelte le először a másikat? Hát, én a magam részéről leginkább arra tippelnék, hogy a helyzet alighanem egy drámai, utolsó vérig tartó Ki nevet a végén-partiig eszkalálódott.

Az viszont biztos, hogy a zenekar első három lemezén basszusgitározó Barlow, miután dalszerzői ambícióit rendre letörte a zenekarvezető Mascis nyomasztó egója, kikerült a Dinosaur Jr.-ból, és a továbbiakban az addig csak diktafonos, hálószobai hobbiprojektként működő Sebadoh-ra koncentrált. A zenekar aztán a kilencvenes évek első felében gyakorlatilag minden évben megjelentetett egy-egy kitűnő nagylemezt vagy EP-t, amelyek közül tényleg igen nehéz választani; a kanonizált remekmű a 91-es III, de a legerősebb dalok talán a három évvel későbbi Bakesale-en találhatóak. Fontos még, hogy a Dinosaur Jr.-ral szemben a Sebadoh soha nem volt egyfejű zenekar, hiszen Barlow rendszerint elsőrangú dalszerzőkkel (Jason Loewenstein, Eric Gaffney) vette körül magát. Ami pedig igazán érdekessé tette a zenekart, az a lemezek nagyfokú változatossága: Nick Drake torokszorító, halk szavú lírája váltakozott a Hüsker Dü szuperszonikus zajmasszájával, holdkóros slackerhimnuszra dühös hardcore kalapálás érkezett, perfekt popszám után pedig lehetőleg valami fülsértő, sistergő recsegés a diktafonból, míg az elvarázsolt, pszichedelikus folk-pop mellett nagyszerűen megfért a már-már sludge-ba hajló fűrészelés és a lármás gitárgyilkolás. Bár a hangzás az évek során tisztult valamelyest, azért a rádiós játszást kizáró lo-fi jelleg egészen az 1999-es, a korábbiaknál valamelyest polírozottabb nagylemezig megmaradt. A zenekar aztán a nullás évek nagy részében nem működött, majd Barlow 2005-ben előbb újra összeborult Mascisszel, pár évvel később pedig, noha csak takaréklángon, de újra elkezdett mozgolódni a Sebadoh is, most pedig itt az új lemez, igaz, ezúttal a notórius ki-be járkáló Gaffney nélkül.

A Defend Yourself tisztességes comeback, és egy igazi, puritán indie rock lemez, ami a megszólalás alapján készülhetett volna akár '91 és '93 között valamikor, ugyanakkor az is hallatszik rajta (legkésőbb az americanás Can't Dependnél), hogy ezt középkorú urak csinálták, és, ugye, '91 és '93 között középkorú urak viszonylag ritkán csináltak ilyen hangzású lemezeket. Punkos lo-fi zajongást és kórusban kiabálást csak nyomokban tartalmaz, és az igazán szívbemarkoló darabok is hiányoznak, viszont cserébe bosszantó öreg rockerklisék sincsenek, azaz vonósok, szintik vagy kényszeres igazodás a kettővel ezelőtti divathoz. Szóval a végeredmény egy kiegyensúlyozott, izgalommentes, semennyire sem aktuális és nagyon fülbemászó album lett, ami tetszeni fog mindenkinek, aki már elmúlt harminc, és fogalma sincs arról, hogy mi az a brostep.

Domino/Neon Music, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.