Lemez

Tisztességes, puritán

Sebadoh: Defend Yourself

  • Szabó Sz. Csaba
  • 2013. november 3.

Zene

Az milyen lehetett, mikor a folyamatosan összetört szívű, a magányos vesztes szerepét rendkívüli hitelességgel alakító Lou Barlow és a már huszonöt éve is nyugtatókon élő, leszedált, motyogó öregaszszonyként festő J. Mascis valamikor a nyolcvanas évek végén, nem sokkal a Dinosaur Jr. Bug lemezének megjelenése után halálosan összeveszett?

Volt vajon verekedés, pisztollyal fenyegetőzés? Előkerült a lánc meg a pillangókés? Melyik kokaintól vicsorgó, fékezhetetlen rockisten fejelte le először a másikat? Hát, én a magam részéről leginkább arra tippelnék, hogy a helyzet alighanem egy drámai, utolsó vérig tartó Ki nevet a végén-partiig eszkalálódott.

Az viszont biztos, hogy a zenekar első három lemezén basszusgitározó Barlow, miután dalszerzői ambícióit rendre letörte a zenekarvezető Mascis nyomasztó egója, kikerült a Dinosaur Jr.-ból, és a továbbiakban az addig csak diktafonos, hálószobai hobbiprojektként működő Sebadoh-ra koncentrált. A zenekar aztán a kilencvenes évek első felében gyakorlatilag minden évben megjelentetett egy-egy kitűnő nagylemezt vagy EP-t, amelyek közül tényleg igen nehéz választani; a kanonizált remekmű a 91-es III, de a legerősebb dalok talán a három évvel későbbi Bakesale-en találhatóak. Fontos még, hogy a Dinosaur Jr.-ral szemben a Sebadoh soha nem volt egyfejű zenekar, hiszen Barlow rendszerint elsőrangú dalszerzőkkel (Jason Loewenstein, Eric Gaffney) vette körül magát. Ami pedig igazán érdekessé tette a zenekart, az a lemezek nagyfokú változatossága: Nick Drake torokszorító, halk szavú lírája váltakozott a Hüsker Dü szuperszonikus zajmasszájával, holdkóros slackerhimnuszra dühös hardcore kalapálás érkezett, perfekt popszám után pedig lehetőleg valami fülsértő, sistergő recsegés a diktafonból, míg az elvarázsolt, pszichedelikus folk-pop mellett nagyszerűen megfért a már-már sludge-ba hajló fűrészelés és a lármás gitárgyilkolás. Bár a hangzás az évek során tisztult valamelyest, azért a rádiós játszást kizáró lo-fi jelleg egészen az 1999-es, a korábbiaknál valamelyest polírozottabb nagylemezig megmaradt. A zenekar aztán a nullás évek nagy részében nem működött, majd Barlow 2005-ben előbb újra összeborult Mascisszel, pár évvel később pedig, noha csak takaréklángon, de újra elkezdett mozgolódni a Sebadoh is, most pedig itt az új lemez, igaz, ezúttal a notórius ki-be járkáló Gaffney nélkül.

A Defend Yourself tisztességes comeback, és egy igazi, puritán indie rock lemez, ami a megszólalás alapján készülhetett volna akár '91 és '93 között valamikor, ugyanakkor az is hallatszik rajta (legkésőbb az americanás Can't Dependnél), hogy ezt középkorú urak csinálták, és, ugye, '91 és '93 között középkorú urak viszonylag ritkán csináltak ilyen hangzású lemezeket. Punkos lo-fi zajongást és kórusban kiabálást csak nyomokban tartalmaz, és az igazán szívbemarkoló darabok is hiányoznak, viszont cserébe bosszantó öreg rockerklisék sincsenek, azaz vonósok, szintik vagy kényszeres igazodás a kettővel ezelőtti divathoz. Szóval a végeredmény egy kiegyensúlyozott, izgalommentes, semennyire sem aktuális és nagyon fülbemászó album lett, ami tetszeni fog mindenkinek, aki már elmúlt harminc, és fogalma sincs arról, hogy mi az a brostep.

Domino/Neon Music, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.