Lemez

Tömegek elé

The Weeknd: Beauty Behind the Madness

  • Lang Ádám
  • 2015. október 24.

Zene

2011-ben, amikor megjelent a House of Balloons című lemezértékű mixtape, nem volt izgalmasabb dolog a popzenében, mint a Weeknd.

Egyik oldalról ott volt az r&b felfrissítésének igénye úgy tartalmi, mint formai szempontból: a műfaj sztereotipikus közhelyeit elvetve a fülledt bulik helyett a nihilista afterpartik és a kiábrándító másnapos reggelek kerültek a fókuszba, mindehhez pedig a kortárs elektronikából importált, finoman szétcsúszó alapok és Weeknd sebzett falzettje adta a nagyszerű formát. Valószínűleg már ez is elég lett volna, de a másik oldalról ott volt még a rejtélyes, mindenféle pletykáknak teret adó felvezető kampány is, amelyben csak hosszú hetek után derült ki, hogy egy kanadai énekes, Abel Tesfaye áll a projekt mögött.

A House of Balloonst gyors egymásutánban két másik mixtape is követte, de ezek már nem igazán tettek hozzá semmit az egészhez, ahogy a futurisztikusabb hangzás felé gyámoltalanul elmozduló, 2013-as Kiss Land sem.

Idővel aztán, ahogy egyre többen átvették ezt a hangzást, már nem is tűnt annyira eredetinek a dolog. Tesfaye valamikor ez időben találhatta ki, hogy ahelyett, hogy feledésbe merülő, egynyári kultfigura legyen, inkább rámegy a mainstream áttörésre. Ennek következménye lehetett az Ariana Grandéval közös duett és A szürke ötven árnyalatához írt száma, az Earned It, amelyek remekül kitaposták a terepet a Beauty Behind the Madness előtt. Annyira, hogy a 2015-ös évet már a lemez megjelenése előtt kipipálhatta Tesfaye a Max Martinnal felvett Can’t Feel My Face című kislemezzel: ezzel a szerelmi metaforákban megírt kokainhimnusszal nemcsak azt mutatta meg, hogyan szólna mai kontextusban Michael Jackson, hanem egy önértékében is bombaerős, rádiókompatibilis slágert tett le az asztalra.

Maga a lemez viszont nem hoz sok újat. Van még néhány jackós téma, például a Billie Jean ihletében elővezetett In the Night. Helyet kapott a már említett Earned It vonósokkal díszített balladája, valamint olyan, a korábbi anyagokat idéző számok, mint a kislemezként már megfuttatott Often és The Hills, vagy a nagyszabású ipari riffekkel indító Real Life. Ezzel együtt a lemez így is a legszórakoztatóbb Weeknd-anyag az első mixtape óta. A kollabok közül a Labrinthtel közös Losers nagyon jól sikerült, sőt meglepetésre az Ed Sheerannel közös hajnali blues is okés, a Lana Del Rey-duett azonban elhagyható lett volna a Jacko-féle Earth Song katarzisát idéző Angel szakítós zárása elől. A Kanye Westtel felvett Tell Your Friends balladába omló kinyilatkoztatása ellenben talán az életmű eddigi legjobb darabja lett. Ez a dal ráadásul egyfajta új ars poeticának is tekinthető, hiszen Weeknd a titkolózás helyett most már az egész világnak meg akarja mutatni magát. És remélhetőleg el is éri a célját, mert nagyon jó lenne, ha a jövőben a rétegzenei produkciók ilyen simán átvihetők lennének a mainstreambe, ahogy a Weeknd példája mutatja eddig.

Universal, 2015

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.