Lemez

Tömegek elé

The Weeknd: Beauty Behind the Madness

  • Lang Ádám
  • 2015. október 24.

Zene

2011-ben, amikor megjelent a House of Balloons című lemezértékű mixtape, nem volt izgalmasabb dolog a popzenében, mint a Weeknd.

Egyik oldalról ott volt az r&b felfrissítésének igénye úgy tartalmi, mint formai szempontból: a műfaj sztereotipikus közhelyeit elvetve a fülledt bulik helyett a nihilista afterpartik és a kiábrándító másnapos reggelek kerültek a fókuszba, mindehhez pedig a kortárs elektronikából importált, finoman szétcsúszó alapok és Weeknd sebzett falzettje adta a nagyszerű formát. Valószínűleg már ez is elég lett volna, de a másik oldalról ott volt még a rejtélyes, mindenféle pletykáknak teret adó felvezető kampány is, amelyben csak hosszú hetek után derült ki, hogy egy kanadai énekes, Abel Tesfaye áll a projekt mögött.

A House of Balloonst gyors egymásutánban két másik mixtape is követte, de ezek már nem igazán tettek hozzá semmit az egészhez, ahogy a futurisztikusabb hangzás felé gyámoltalanul elmozduló, 2013-as Kiss Land sem.

Idővel aztán, ahogy egyre többen átvették ezt a hangzást, már nem is tűnt annyira eredetinek a dolog. Tesfaye valamikor ez időben találhatta ki, hogy ahelyett, hogy feledésbe merülő, egynyári kultfigura legyen, inkább rámegy a mainstream áttörésre. Ennek következménye lehetett az Ariana Grandéval közös duett és A szürke ötven árnyalatához írt száma, az Earned It, amelyek remekül kitaposták a terepet a Beauty Behind the Madness előtt. Annyira, hogy a 2015-ös évet már a lemez megjelenése előtt kipipálhatta Tesfaye a Max Martinnal felvett Can’t Feel My Face című kislemezzel: ezzel a szerelmi metaforákban megírt kokainhimnusszal nemcsak azt mutatta meg, hogyan szólna mai kontextusban Michael Jackson, hanem egy önértékében is bombaerős, rádiókompatibilis slágert tett le az asztalra.

Maga a lemez viszont nem hoz sok újat. Van még néhány jackós téma, például a Billie Jean ihletében elővezetett In the Night. Helyet kapott a már említett Earned It vonósokkal díszített balladája, valamint olyan, a korábbi anyagokat idéző számok, mint a kislemezként már megfuttatott Often és The Hills, vagy a nagyszabású ipari riffekkel indító Real Life. Ezzel együtt a lemez így is a legszórakoztatóbb Weeknd-anyag az első mixtape óta. A kollabok közül a Labrinthtel közös Losers nagyon jól sikerült, sőt meglepetésre az Ed Sheerannel közös hajnali blues is okés, a Lana Del Rey-duett azonban elhagyható lett volna a Jacko-féle Earth Song katarzisát idéző Angel szakítós zárása elől. A Kanye Westtel felvett Tell Your Friends balladába omló kinyilatkoztatása ellenben talán az életmű eddigi legjobb darabja lett. Ez a dal ráadásul egyfajta új ars poeticának is tekinthető, hiszen Weeknd a titkolózás helyett most már az egész világnak meg akarja mutatni magát. És remélhetőleg el is éri a célját, mert nagyon jó lenne, ha a jövőben a rétegzenei produkciók ilyen simán átvihetők lennének a mainstreambe, ahogy a Weeknd példája mutatja eddig.

Universal, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.