Koncert

Toy

  • - minek -
  • 2014. április 27.

Zene

Fiatal brit zenekar két érett és egyben tartalmasan szórakoztató lemezzel a zsákban - ez csak jól sikerülhet, gondolná az ember előzetesen. Sajnos kevesebben vagyunk a vártnál, de ahogy a Toy (kis késéssel) elkezdi, úgy tűnik, őket csöppet sem zavarja a laza klubhangulat.

Kétségtelenül impresszív a késő hatvanas években dizájnolt frizurák eme orgiája - pláne, hogy hangzásban is többször hozzák a korai Pink Floydot! A két gitár, orgonista/szintis, dob, basszus felállás tömény és feszes megszólalást tesz lehetővé - amikor rendesen gerjesztik a hangszereket, a terem is beindul.

A program mondhatni tökéletes: tényleg a két album legjobb számaiból rakták össze, és a szerkezete is rendben van - egy-egy melodikus, szinte dreampopos dalt vagy blokkot rendre követ némi jó értelemben vett zúzás. Nem lehet nem észrevenni, hogy az utóbbi kategóriában maximálisan vezetnek az első album krautalapú darabjai, mint például a koncert szinte mértani középpontjában elhangzó, nagyon odatett Kopter. De nem maradhatnak ki az olyan könnyed, tinglitangli dalok sem, mint a My Heart Skips a Beat, amelyben Tom Dougall énekes pontosan olyan hamisan intonál, ahogy a boldogult Syd Barrett tette egykoron. Megjegyeznénk: a Toy szinte tökélyre fejlesztette a jéghideg profizmust - úgy megszólalásban, mint stílus tekintetében. Csupán látszat a blazírt unottság, amit hajlamosak volnánk a turné okozta fáradtságnak tulajdonítani: ezt a pszichedelikus, az álomszerűséget sem nélkülöző dalcsokrot talán nem is lehetne máshogy előadni. A szívet, lelket hiányolók figyelmét pedig felhívnánk arra, hogy az öt fiatal produkciójából így is süt a zenéjük és az általuk revitalizált acid rock szubkultúra iránti elkötelezettség - de azért a közönség közé nem fognak beugrálni, sem gitárroncsokat széthinteni a teremben (sőt még arra sem lehetett rávenni őket, hogy a frenetikus Join The Dotsszal záródó programot megfejelve legalább egy ráadást lenyomjanak).

Dürer Kert, március 21.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.