Koncert

Toy

  • - minek -
  • 2014. április 27.

Zene

Fiatal brit zenekar két érett és egyben tartalmasan szórakoztató lemezzel a zsákban - ez csak jól sikerülhet, gondolná az ember előzetesen. Sajnos kevesebben vagyunk a vártnál, de ahogy a Toy (kis késéssel) elkezdi, úgy tűnik, őket csöppet sem zavarja a laza klubhangulat.

Kétségtelenül impresszív a késő hatvanas években dizájnolt frizurák eme orgiája - pláne, hogy hangzásban is többször hozzák a korai Pink Floydot! A két gitár, orgonista/szintis, dob, basszus felállás tömény és feszes megszólalást tesz lehetővé - amikor rendesen gerjesztik a hangszereket, a terem is beindul.

A program mondhatni tökéletes: tényleg a két album legjobb számaiból rakták össze, és a szerkezete is rendben van - egy-egy melodikus, szinte dreampopos dalt vagy blokkot rendre követ némi jó értelemben vett zúzás. Nem lehet nem észrevenni, hogy az utóbbi kategóriában maximálisan vezetnek az első album krautalapú darabjai, mint például a koncert szinte mértani középpontjában elhangzó, nagyon odatett Kopter. De nem maradhatnak ki az olyan könnyed, tinglitangli dalok sem, mint a My Heart Skips a Beat, amelyben Tom Dougall énekes pontosan olyan hamisan intonál, ahogy a boldogult Syd Barrett tette egykoron. Megjegyeznénk: a Toy szinte tökélyre fejlesztette a jéghideg profizmust - úgy megszólalásban, mint stílus tekintetében. Csupán látszat a blazírt unottság, amit hajlamosak volnánk a turné okozta fáradtságnak tulajdonítani: ezt a pszichedelikus, az álomszerűséget sem nélkülöző dalcsokrot talán nem is lehetne máshogy előadni. A szívet, lelket hiányolók figyelmét pedig felhívnánk arra, hogy az öt fiatal produkciójából így is süt a zenéjük és az általuk revitalizált acid rock szubkultúra iránti elkötelezettség - de azért a közönség közé nem fognak beugrálni, sem gitárroncsokat széthinteni a teremben (sőt még arra sem lehetett rávenni őket, hogy a frenetikus Join The Dotsszal záródó programot megfejelve legalább egy ráadást lenyomjanak).

Dürer Kert, március 21.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."