Koncert

Toy

  • - minek -
  • 2014. április 27.

Zene

Fiatal brit zenekar két érett és egyben tartalmasan szórakoztató lemezzel a zsákban - ez csak jól sikerülhet, gondolná az ember előzetesen. Sajnos kevesebben vagyunk a vártnál, de ahogy a Toy (kis késéssel) elkezdi, úgy tűnik, őket csöppet sem zavarja a laza klubhangulat.

Kétségtelenül impresszív a késő hatvanas években dizájnolt frizurák eme orgiája - pláne, hogy hangzásban is többször hozzák a korai Pink Floydot! A két gitár, orgonista/szintis, dob, basszus felállás tömény és feszes megszólalást tesz lehetővé - amikor rendesen gerjesztik a hangszereket, a terem is beindul.

A program mondhatni tökéletes: tényleg a két album legjobb számaiból rakták össze, és a szerkezete is rendben van - egy-egy melodikus, szinte dreampopos dalt vagy blokkot rendre követ némi jó értelemben vett zúzás. Nem lehet nem észrevenni, hogy az utóbbi kategóriában maximálisan vezetnek az első album krautalapú darabjai, mint például a koncert szinte mértani középpontjában elhangzó, nagyon odatett Kopter. De nem maradhatnak ki az olyan könnyed, tinglitangli dalok sem, mint a My Heart Skips a Beat, amelyben Tom Dougall énekes pontosan olyan hamisan intonál, ahogy a boldogult Syd Barrett tette egykoron. Megjegyeznénk: a Toy szinte tökélyre fejlesztette a jéghideg profizmust - úgy megszólalásban, mint stílus tekintetében. Csupán látszat a blazírt unottság, amit hajlamosak volnánk a turné okozta fáradtságnak tulajdonítani: ezt a pszichedelikus, az álomszerűséget sem nélkülöző dalcsokrot talán nem is lehetne máshogy előadni. A szívet, lelket hiányolók figyelmét pedig felhívnánk arra, hogy az öt fiatal produkciójából így is süt a zenéjük és az általuk revitalizált acid rock szubkultúra iránti elkötelezettség - de azért a közönség közé nem fognak beugrálni, sem gitárroncsokat széthinteni a teremben (sőt még arra sem lehetett rávenni őket, hogy a frenetikus Join The Dotsszal záródó programot megfejelve legalább egy ráadást lenyomjanak).

Dürer Kert, március 21.

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

„Én valami kevésbé szelídet kerestem”

  • Mink András

„A be nem illeszkedés vonzó távlatát nyújtották nekem” – olvasható Kenedi János szellemi ébredésének történetéről számot adó, Elhülyülésem története című 1977-es írásában, amelyet Kovács András nevezetes körkérdésére (Marx a negyedik évtizedben) írt válaszul.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.