Koncert

Trapéz és korlát

Pink

  • - minek -
  • 2017. szeptember 17.

Zene

Amilyen ordas botrány lett tavaly Rihanna fellépéséből, annyira jót húztak most a Sziget szervezői Pinkkel, akit meghökkentő módon és mértékben imádott körbe a (a nulladik nap tapasztalatai alapján nem kis részben magyar) publikum, s előzetes elvárásaikat a koncert is maximálisan kielégítette.

Mindehhez hozzátartozik, hogy egy Pink-show nem egyszerű előadás, hanem számos műfaji elemből összerakott esztrádműsor, amelynek kötelező része a cirkuszi attrakció is! Nos, a légtornászkodást is hibátlanul teljesítette a gondosan felnyírt irokézfrizurával tüntető, a koncert alatt többször ruhát váltó művésznő. Hogy ez némi technikai malőrök miatt az éneklés rovására ment? Bánja a fene! Különben is, Pink két remek háttérvokalistája nem csupán támaszt nyújtott, de sokszor ők vitték a prímet is, pláne, ha a sztárnak egyéb dolga akadt (hallgatókkal való pacsizás; táncos mozdulatok; kifutón bemutatott sprintek stb.).

A vaskos setlist gondosan elosztva természetesen az összes olyan slágert tartalmazta, amelyeket az is kívülről fúj, akit soha nem érintett meg a művésznő vadóc­ságból és zsigeri rockerségből összegyúrt sajátos varázsa. Noha a közönyöseket valószínűleg ez a koncert sem tudta meggyőzni az életmű nagyszerűségéről, az kétségtelen, hogy Pink és zenésztársai mennyire élvezik eljátszani a rocktörténet gusztusos maradványaiból összekukázott, ravaszul kimódolt, hatásvadász számaikat. Az énekesnő figyelemre méltó hangi adottságait némileg paradox módon az akusztikus blokkban mutatta meg. Noha a hangosítási problémák miatt nem lehetett teljes a műélvezet, az így is lejött, hogy Pink az ihletettebb feldolgozásokban nemcsak Janis Joplinná képes átváltozni (az amúgy K. Kristofferson által szerzett Me and Bobby McGee-ben), de még Robert Plantté is, a Babe, I’m Gonna Leave You Led Zeppelin-féle interpretációban, amit a számon belüli váltás nyomán már elektromos, derekas gitárszólóval kísérve prezentálnak. Ezek a darabok (vagy a teljes átéléssel előadott River, amúgy Bishop Briggs tavalyi slágerszáma) tükrözhetik Pink dilemmáját vagy éppen előadói kétarcúságát is, hiszen utoljára a You+Me folkduó tagjaként adott ki albumot, az ősszel megjelenő „hagyományos” Pink-sorlemezről viszont elővigyázatosságból nem szólt egy hang sem. Csakhogy a közönség nagyobb része értetlenül figyeli a zaj hiányát, a többség sajnos érzéketlen az efféle rocktörténeti finomságok iránt. Ők harsány veretésre jöttek, és ezt meg is kapták a fináléban (Raise Your Glass) meg a ráadásban (So What), úgyhogy elégedetten térhettek haza: végre egy szupersztár, aki nem vette palira őket.

Sziget, Dan Panaitescu Nagyszínpad augusztus 9.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.