Koncert

Trapéz és korlát

Pink

  • - minek -
  • 2017. szeptember 17.

Zene

Amilyen ordas botrány lett tavaly Rihanna fellépéséből, annyira jót húztak most a Sziget szervezői Pinkkel, akit meghökkentő módon és mértékben imádott körbe a (a nulladik nap tapasztalatai alapján nem kis részben magyar) publikum, s előzetes elvárásaikat a koncert is maximálisan kielégítette.

Mindehhez hozzátartozik, hogy egy Pink-show nem egyszerű előadás, hanem számos műfaji elemből összerakott esztrádműsor, amelynek kötelező része a cirkuszi attrakció is! Nos, a légtornászkodást is hibátlanul teljesítette a gondosan felnyírt irokézfrizurával tüntető, a koncert alatt többször ruhát váltó művésznő. Hogy ez némi technikai malőrök miatt az éneklés rovására ment? Bánja a fene! Különben is, Pink két remek háttérvokalistája nem csupán támaszt nyújtott, de sokszor ők vitték a prímet is, pláne, ha a sztárnak egyéb dolga akadt (hallgatókkal való pacsizás; táncos mozdulatok; kifutón bemutatott sprintek stb.).

A vaskos setlist gondosan elosztva természetesen az összes olyan slágert tartalmazta, amelyeket az is kívülről fúj, akit soha nem érintett meg a művésznő vadóc­ságból és zsigeri rockerségből összegyúrt sajátos varázsa. Noha a közönyöseket valószínűleg ez a koncert sem tudta meggyőzni az életmű nagyszerűségéről, az kétségtelen, hogy Pink és zenésztársai mennyire élvezik eljátszani a rocktörténet gusztusos maradványaiból összekukázott, ravaszul kimódolt, hatásvadász számaikat. Az énekesnő figyelemre méltó hangi adottságait némileg paradox módon az akusztikus blokkban mutatta meg. Noha a hangosítási problémák miatt nem lehetett teljes a műélvezet, az így is lejött, hogy Pink az ihletettebb feldolgozásokban nemcsak Janis Joplinná képes átváltozni (az amúgy K. Kristofferson által szerzett Me and Bobby McGee-ben), de még Robert Plantté is, a Babe, I’m Gonna Leave You Led Zeppelin-féle interpretációban, amit a számon belüli váltás nyomán már elektromos, derekas gitárszólóval kísérve prezentálnak. Ezek a darabok (vagy a teljes átéléssel előadott River, amúgy Bishop Briggs tavalyi slágerszáma) tükrözhetik Pink dilemmáját vagy éppen előadói kétarcúságát is, hiszen utoljára a You+Me folkduó tagjaként adott ki albumot, az ősszel megjelenő „hagyományos” Pink-sorlemezről viszont elővigyázatosságból nem szólt egy hang sem. Csakhogy a közönség nagyobb része értetlenül figyeli a zaj hiányát, a többség sajnos érzéketlen az efféle rocktörténeti finomságok iránt. Ők harsány veretésre jöttek, és ezt meg is kapták a fináléban (Raise Your Glass) meg a ráadásban (So What), úgyhogy elégedetten térhettek haza: végre egy szupersztár, aki nem vette palira őket.

Sziget, Dan Panaitescu Nagyszínpad augusztus 9.

Figyelmébe ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.