Koncert

Trapéz és korlát

Pink

  • - minek -
  • 2017. szeptember 17.

Zene

Amilyen ordas botrány lett tavaly Rihanna fellépéséből, annyira jót húztak most a Sziget szervezői Pinkkel, akit meghökkentő módon és mértékben imádott körbe a (a nulladik nap tapasztalatai alapján nem kis részben magyar) publikum, s előzetes elvárásaikat a koncert is maximálisan kielégítette.

Mindehhez hozzátartozik, hogy egy Pink-show nem egyszerű előadás, hanem számos műfaji elemből összerakott esztrádműsor, amelynek kötelező része a cirkuszi attrakció is! Nos, a légtornászkodást is hibátlanul teljesítette a gondosan felnyírt irokézfrizurával tüntető, a koncert alatt többször ruhát váltó művésznő. Hogy ez némi technikai malőrök miatt az éneklés rovására ment? Bánja a fene! Különben is, Pink két remek háttérvokalistája nem csupán támaszt nyújtott, de sokszor ők vitték a prímet is, pláne, ha a sztárnak egyéb dolga akadt (hallgatókkal való pacsizás; táncos mozdulatok; kifutón bemutatott sprintek stb.).

A vaskos setlist gondosan elosztva természetesen az összes olyan slágert tartalmazta, amelyeket az is kívülről fúj, akit soha nem érintett meg a művésznő vadóc­ságból és zsigeri rockerségből összegyúrt sajátos varázsa. Noha a közönyöseket valószínűleg ez a koncert sem tudta meggyőzni az életmű nagyszerűségéről, az kétségtelen, hogy Pink és zenésztársai mennyire élvezik eljátszani a rocktörténet gusztusos maradványaiból összekukázott, ravaszul kimódolt, hatásvadász számaikat. Az énekesnő figyelemre méltó hangi adottságait némileg paradox módon az akusztikus blokkban mutatta meg. Noha a hangosítási problémák miatt nem lehetett teljes a műélvezet, az így is lejött, hogy Pink az ihletettebb feldolgozásokban nemcsak Janis Joplinná képes átváltozni (az amúgy K. Kristofferson által szerzett Me and Bobby McGee-ben), de még Robert Plantté is, a Babe, I’m Gonna Leave You Led Zeppelin-féle interpretációban, amit a számon belüli váltás nyomán már elektromos, derekas gitárszólóval kísérve prezentálnak. Ezek a darabok (vagy a teljes átéléssel előadott River, amúgy Bishop Briggs tavalyi slágerszáma) tükrözhetik Pink dilemmáját vagy éppen előadói kétarcúságát is, hiszen utoljára a You+Me folkduó tagjaként adott ki albumot, az ősszel megjelenő „hagyományos” Pink-sorlemezről viszont elővigyázatosságból nem szólt egy hang sem. Csakhogy a közönség nagyobb része értetlenül figyeli a zaj hiányát, a többség sajnos érzéketlen az efféle rocktörténeti finomságok iránt. Ők harsány veretésre jöttek, és ezt meg is kapták a fináléban (Raise Your Glass) meg a ráadásban (So What), úgyhogy elégedetten térhettek haza: végre egy szupersztár, aki nem vette palira őket.

Sziget, Dan Panaitescu Nagyszínpad augusztus 9.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.