Lemez

Trevor Pinnock: Bach

  • - csk -
  • 2020. augusztus 2.

Zene

Akkor a legjobb felvételt készíteni Bach nagy kompendiumából, a prelúdiumokat és fúgákat tartalmazó Wohltemperiertes Klavierból, amikor a művész már érett; a szellemi fejlődés sokféle fázisán átesett, és megtalálta önmagát. Az angol csembalista és karmester, a historikus English Concert vezetőjeként világhírnevet szerzett Trevor Pinnock (1946) a kísérőfüzet tanúsága szerint a rádióban hallgatva a prelúdiumokat és fúgákat már gyerekként „horogra akadt”, később azonban évtizedeken át tolta maga előtt a teljes gyűjtemény felvételének vágyát. Most ráébredt: vége a halogatásnak, élete hátralévő részében ennek a nagy műnek központi szerepet kell játszania.

Méltó ehhez a vállaláshoz az
I. kötet most megjelent felvétele: bölcs, átgondolt, végsőkig letisztult, rokonszenvesen sallangtalan. A zongoristák Wohltemperiertesei mindig „világfelfedezések” és „világábrázolások” – a hangszer sokszínűsége, dinamikai árnyalatai erre csábítanak. A csembalista Pinnock számára ez a gyűjtemény egyrészt nem koncertzene, hanem szűkebb körnek szánt muzsika, amelyet nem is egyvégtében kell előadni (és hallgatni sem úgy érdemes), másrészt szerinte erős benne a pedagógiai indíttatás.

Előadásmódja ennek ellenére nem száraz vagy elvont, sőt épp az ortodoxia intellektuális túlzásaitól jólesőn mentes – például takarékosan alkalmazza a dinamikai árnyalás és a hangsúlyozás pótlásaként sokak által túladagolt agogikát („magyarázó” tempóhajlítást). Így aztán az összhatás a historikus művész nagy tudása ellenére is a természetességé és az egyszerűségé, ami, tekintettel a bonyolult fúgákra, nagy teljesítmény. És a „világfelfedezés” sem marad el: csak most nem a zongoristák „külső” világában, hanem a csembalisták lelkének csendesebb, meditatívabb belső vidékein járunk.

Deutsche Grammophon, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.