Túlélőshow - Morcheeba: The Antidote

Zene

1996-ban, amikor napvilágot látott a Morcheeba Who Can You Trust? című albuma, már túl voltunk a triphop első hullámán.

1996-ban, amikor napvilágot látott a Morcheeba Who Can You Trust? című albuma, már túl voltunk a triphop első hullámán. Tricky és a Massive Attack kipipálva, s úgy egyáltalán, már nem nagyon akadt olyan fáradt-lebegős hiphopütem, ami igazán felkavart volna.

Ezzel a londoni trióval azonban kezdhettük a "hisztit" elölről. Hogy mi okunk volt rá, arról most ne nyissunk kimerítő vitát, de bizonyára alapos: tele finom melódiákkal, s azzal a gyöngéd melegséggel, ami Skye Edwards énekesnőből dőlt. Gondolom, az sem lehetett mindegy, hogy a zenéket szerző Godfrey testvérpár más-más iskolát végzett: Paul az elektronika és a hiphop, Ross a country, a blues és a folk felől érkezett; továbbá mindhárman odavoltak a soulért. Tessenek ezt összeadni, s nagyjából megvagyunk. (Még az amcsik is ráharaptak rögtön: David Byrne rögvest rájuk bízott hat számot az eljövendő Feelings albumán.)

Ami a továbbiakat illeti, az kissé árnyaltabb problémakör. Mert bár jöttek a lemezek, kétévenként, rendesen, a Morcheeba-hívek nem mindig méltányolták, hogy mást kapnak, mint amire beálltak: míg a triphop megfogyatkozni látszott, esetenként hol a pop, hol a folk, hol a funky tengett túl. Különösen a diszkós-funkys Fragments Of Freedom tűnt bukónak, s bár a 2002-es Charango újra megkapaszkodott a listákon, valami kifulladásféle érződött a zenekaron. (Akik látták, ezt tartották róla utoljára a Szigeten is.)

Ilyenkor szokott megjelenni egy válogatáslemez - s nem is késlekedett: az volt a címe, hogy Parts of the Process. Aztán tessék, Skye Edwards kivált a zenekarból. Hogy teljesen paff legyen nekünk...

És akkor beszállt a helyére egy másik hölgy, Daisey Martey.

Hogy ő jobb-e vagy rosszabb, mint Skye, abba ne menjünk bele, mert az nem vezet sehova. Úgy mondanám inkább: más, mint ahogy jócskán más az új Morcheeba-album is. Abban persze, amilyen csínján bánik az elektronikával, il-letve ahogyan rákapott a masszív akusztikára, abban nyomon követhető a konzekvencia, továbbá a popos-soulos felhangok is visszaköszönnek, de azért mégiscsak: mintha új életet kezdett volna a zenekar.

Tudják, hova köthető egy kicsit? Emlékeznek Julie Driscollra? Vagy a Jefferson Airplane-re? Én legalábbis úgy hallom: ezt az anyagot most abból a békebeli, hippis folkból-rockból-pszichedéliából gyúrták az urak. Így ötven felé persze sok mindent hallhat az ember, de ez legyen az én "bajom". Hiszen a The Antidote amúgy mentes a látványos retrótól, naprakész tánczenének ugyancsak oké. Legalább négycsillagos portéka, ha nem is eget verő.

Echo/CLS Records, 2005

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.