Túlélőshow - Morcheeba: The Antidote

Zene

1996-ban, amikor napvilágot látott a Morcheeba Who Can You Trust? című albuma, már túl voltunk a triphop első hullámán.

1996-ban, amikor napvilágot látott a Morcheeba Who Can You Trust? című albuma, már túl voltunk a triphop első hullámán. Tricky és a Massive Attack kipipálva, s úgy egyáltalán, már nem nagyon akadt olyan fáradt-lebegős hiphopütem, ami igazán felkavart volna.

Ezzel a londoni trióval azonban kezdhettük a "hisztit" elölről. Hogy mi okunk volt rá, arról most ne nyissunk kimerítő vitát, de bizonyára alapos: tele finom melódiákkal, s azzal a gyöngéd melegséggel, ami Skye Edwards énekesnőből dőlt. Gondolom, az sem lehetett mindegy, hogy a zenéket szerző Godfrey testvérpár más-más iskolát végzett: Paul az elektronika és a hiphop, Ross a country, a blues és a folk felől érkezett; továbbá mindhárman odavoltak a soulért. Tessenek ezt összeadni, s nagyjából megvagyunk. (Még az amcsik is ráharaptak rögtön: David Byrne rögvest rájuk bízott hat számot az eljövendő Feelings albumán.)

Ami a továbbiakat illeti, az kissé árnyaltabb problémakör. Mert bár jöttek a lemezek, kétévenként, rendesen, a Morcheeba-hívek nem mindig méltányolták, hogy mást kapnak, mint amire beálltak: míg a triphop megfogyatkozni látszott, esetenként hol a pop, hol a folk, hol a funky tengett túl. Különösen a diszkós-funkys Fragments Of Freedom tűnt bukónak, s bár a 2002-es Charango újra megkapaszkodott a listákon, valami kifulladásféle érződött a zenekaron. (Akik látták, ezt tartották róla utoljára a Szigeten is.)

Ilyenkor szokott megjelenni egy válogatáslemez - s nem is késlekedett: az volt a címe, hogy Parts of the Process. Aztán tessék, Skye Edwards kivált a zenekarból. Hogy teljesen paff legyen nekünk...

És akkor beszállt a helyére egy másik hölgy, Daisey Martey.

Hogy ő jobb-e vagy rosszabb, mint Skye, abba ne menjünk bele, mert az nem vezet sehova. Úgy mondanám inkább: más, mint ahogy jócskán más az új Morcheeba-album is. Abban persze, amilyen csínján bánik az elektronikával, il-letve ahogyan rákapott a masszív akusztikára, abban nyomon követhető a konzekvencia, továbbá a popos-soulos felhangok is visszaköszönnek, de azért mégiscsak: mintha új életet kezdett volna a zenekar.

Tudják, hova köthető egy kicsit? Emlékeznek Julie Driscollra? Vagy a Jefferson Airplane-re? Én legalábbis úgy hallom: ezt az anyagot most abból a békebeli, hippis folkból-rockból-pszichedéliából gyúrták az urak. Így ötven felé persze sok mindent hallhat az ember, de ez legyen az én "bajom". Hiszen a The Antidote amúgy mentes a látványos retrótól, naprakész tánczenének ugyancsak oké. Legalább négycsillagos portéka, ha nem is eget verő.

Echo/CLS Records, 2005

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.