mi a kotta?

Tűzálló hősök

  • mi a kotta
  • 2017. július 15.

Zene

„Vala Miklós Lőrinc – vagy Cola Rienzi, / Amint az olasz név magyarul jelenti, / Tavaly egész Róma kegyeltje, tribúnja: / Most a hegyek, erdők vadonait bujja. / Róma szabadságát lobogóra tűzte, / Népét fölemelte, zsarnokit elűzte: / Most számkivetésben, sujtva nehéz váddal / Bujdosik – épen a római nép által. // Halál, ha kezet rá tehet a lakosság; / Halál, ha a pápa – vagy sanyarú fogság.” A Toldi szerelme Kilencedik énekében így jut a magyar olvasó elé, remélhetőleg még valamikor a középiskolai tanulmányok időszakában, a középkori itáliai történelem különleges alakja, Cola di Rienzo. A római néptribun Arany János művében aztán ekképp mesél életéről a mi Nagy Lajos királyunknak: „Beszéle római régi dicsőségről, / Mai gyávaságról s eladó hűségről; / Cáto akart lenni, igaz erkölcsbíró: / De a mai népnek nem egyéb kell – Néró.”

Ez az alacsony sorból magasba emelkedő, majd aztán a mélybe aláhulló történeti perszóna – az angol Edward Bulwer-Lytton regényének közbejöttével – a fiatal Richard Wagner fantáziáját is megmozgatta. Így született meg a Rienzi, a szerző ötfelvonásos, tragikus nagyoperája. A wagneri életműnek ez a korai, sokféle hatást tükröző, de mégis eredeti darabja immár a Budapesti Wagner-napok mind teljesebbé váló repertoárjára is felkerül: koncertszerű formában, Robert Dean Smith címszereplésével és Sebastian Weigle vezénylete alatt (Nemzeti Hangversenyterem, június 19., négy óra).

Ezekben a napokban fent Borsodban már nagyban zajlik a Miskolci Operafesztivál, amelynek programja – például Voltaire és Leonard Bernstein közös Candide-ja mellett – ugyancsak elénk fog hozni egy római hőst: Caius Mucius Scaevolát. A korai római köztársaság ifjú hérosza 2,5 ezer éve zsarnokölő kívánt lenni, ám Porsenna etruszk király helyett csupán annak írnokát döfhette le, hogy aztán fogságba esve rettentse el végképp Rómától a várost ostromló idegen uralkodót. „»Nos hát, lásd meg – mondta Mucius –, mily silány dolog a test azok szemében, akik nagy dicsőségre tartanak igényt«, és jobbját beletartja az áldozat számára meggyújtott tűzbe. És mintha semmit sem érezne, elégeti a kezét.” A Livius által örök időkre felmagasztalt szabadságszerető római patrióta (képét a Szépművészeti Múzeum gyűjteményéből mutatjuk) most a tavalyi operakomponáló pályázaton diadalmaskodó Mátyássy Szabolcs dalműve, a Scaevola címszereplőjeként vonul be Miskolcra: Rost Andrea fellépői közreműködésével, Sándor Szabolcs vezényletével és Almási-Tóth András rendezésében (Miskolci Nemzeti Színház, június 21., hét óra).

Végezetül, elvégre nyár volna, következzen egy szabadtéri koncert a Belvárosból! Keller András zenekara, a Concerto Budapest idén is hagyományos nyári játszóhelyén, a Pesti Vármegyeháza díszudvarán muzsikál majd, s a háromrészes koncertsorozat első estéje éppen most válik esedékessé (június 22., nyolc óra). Két Beethoven-kompozíciót hallunk majd ezen az estén: a B-dúr zongoraversenyt a fiatal Berecz Mihály szólójával, valamint a VI. (Pastorale) szimfóniát – dús program egy csillagfényes nyári estére.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?