Utánunk dobták a sárgát - David Silverman: A Simpson család (film)

  • - bb -
  • 2007. augusztus 30.

Zene

Találós kérdés. Mi az: csámcsog, böfög, belefújja az orrát a tiszta törülközőbe, gülüszemű és sárga?

Találós kérdés. Mi az: csámcsog, böfög, belefújja az orrát a tiszta törülközőbe, gülüszemű és sárga? Ha a válasz Homer Simpson, az olvasó beletrafált - vagy mert rajongó, vagy mert látott a sorozatból legalább egy részt. Homer bele is mondja az arcunkba rögtön az elején: nem hiszi el, hogy pénzt adtunk a mozijegyért, mikor a tévében ingyen is nézhettük volna. Mindennek folyománya a sárga családfő szerint, hogy a vetítőteremben mindenki lúzer. A főszereplő figyelmeztetése ellenére mégsem érdemes azonnal elhagyni a mozit, egyrészt, mert már úgyis buktuk a jegy árát, másrészt ez után egy olyan nyitó jelenet következik, amin tényleg lehet kacarászni: a Green Day (bizonyos értelemben zöldszervezet) prezentál koncertet Springfield akkumulátorsavval és ipari hulladékkal szétmérgezett tavacskája közepén, majd némi zúzás után megmutatná "zöld" arcát, de a bolygóféltés csak Bonónak és Stingnek áll jól.

Bár még nem került bele a víznek aligha nevezhető löttybe a globális katasztrófával fenyegető disznódefekátum (lehet találgatni, kinek a közreműködése kell ehhez), a gusztustalan posvány így is elnyeli a zenekart, a színpad úgy süllyed el, mint a Titanic. Kár, hogy az erős felütés után a film is lassan, de biztosan halad a mély unalom felé, ezért a közepe felé már kezdhetjük komolyan venni Homer fent idézett szavait.

A probléma gyökere nyilvánvaló: az egy dekádot megért sorozatok esetében szinte kötelező összehozni egy egész estés "extended" verziót. A Simpson család múltja pedig több mint 18 éves, s e tény túl magasra tette a lécet a forgatókönyvíróknak. Az animátoroknak nem, hiszen a film büszkén hirdeti kétdimenziós randaságát (sőt, a rendező a projektért felrúgta pixaros állását is).

A kiotói szerződés alá nem írása óta felerősödött a kollektív lelkiismeret-furdalás, tucatszám készülnek a magukat rettenetesen komolyan vevő amerikai ökokatasztrófa-filmek, a globális felmelegedés pedig lassacskán kötőszóvá válik értelmiségi körök szimpla kocsmai diskurzusaiban is. A Simpson-film épp ezt hivatott karikírozni, mégis olyan, mintha a politikai korrektségéről híres Lisa iskolai dolgozata lenne a szkript. Nem mintha nem kapna egy-két övön alulit az amerikai kormány, hiszen már az is morbid gondolat, hogy Schwarzenegger elnök (sic!) ujja remeg a nagy piros gomb fölött, aki szerepe szerint Bushhoz hasonlóan nem szereti törvényjavaslatok olvasgatásával fecsérelni idejét.

Mégis úgy érezzük: ha már társadalomkritika, ostobaságban a Beavis&Butthead, brutalitásban és aberráltságban pedig a South Park megelőzte a klasszikus elődöt, talán az alkotók nem merték megkockáztatni, hogy a cenzorok a 13-as számnál nagyobbat írjanak a sárga karikába.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.