Utánunk dobták a sárgát - David Silverman: A Simpson család (film)

  • - bb -
  • 2007. augusztus 30.

Zene

Találós kérdés. Mi az: csámcsog, böfög, belefújja az orrát a tiszta törülközőbe, gülüszemű és sárga?

Találós kérdés. Mi az: csámcsog, böfög, belefújja az orrát a tiszta törülközőbe, gülüszemű és sárga? Ha a válasz Homer Simpson, az olvasó beletrafált - vagy mert rajongó, vagy mert látott a sorozatból legalább egy részt. Homer bele is mondja az arcunkba rögtön az elején: nem hiszi el, hogy pénzt adtunk a mozijegyért, mikor a tévében ingyen is nézhettük volna. Mindennek folyománya a sárga családfő szerint, hogy a vetítőteremben mindenki lúzer. A főszereplő figyelmeztetése ellenére mégsem érdemes azonnal elhagyni a mozit, egyrészt, mert már úgyis buktuk a jegy árát, másrészt ez után egy olyan nyitó jelenet következik, amin tényleg lehet kacarászni: a Green Day (bizonyos értelemben zöldszervezet) prezentál koncertet Springfield akkumulátorsavval és ipari hulladékkal szétmérgezett tavacskája közepén, majd némi zúzás után megmutatná "zöld" arcát, de a bolygóféltés csak Bonónak és Stingnek áll jól.

Bár még nem került bele a víznek aligha nevezhető löttybe a globális katasztrófával fenyegető disznódefekátum (lehet találgatni, kinek a közreműködése kell ehhez), a gusztustalan posvány így is elnyeli a zenekart, a színpad úgy süllyed el, mint a Titanic. Kár, hogy az erős felütés után a film is lassan, de biztosan halad a mély unalom felé, ezért a közepe felé már kezdhetjük komolyan venni Homer fent idézett szavait.

A probléma gyökere nyilvánvaló: az egy dekádot megért sorozatok esetében szinte kötelező összehozni egy egész estés "extended" verziót. A Simpson család múltja pedig több mint 18 éves, s e tény túl magasra tette a lécet a forgatókönyvíróknak. Az animátoroknak nem, hiszen a film büszkén hirdeti kétdimenziós randaságát (sőt, a rendező a projektért felrúgta pixaros állását is).

A kiotói szerződés alá nem írása óta felerősödött a kollektív lelkiismeret-furdalás, tucatszám készülnek a magukat rettenetesen komolyan vevő amerikai ökokatasztrófa-filmek, a globális felmelegedés pedig lassacskán kötőszóvá válik értelmiségi körök szimpla kocsmai diskurzusaiban is. A Simpson-film épp ezt hivatott karikírozni, mégis olyan, mintha a politikai korrektségéről híres Lisa iskolai dolgozata lenne a szkript. Nem mintha nem kapna egy-két övön alulit az amerikai kormány, hiszen már az is morbid gondolat, hogy Schwarzenegger elnök (sic!) ujja remeg a nagy piros gomb fölött, aki szerepe szerint Bushhoz hasonlóan nem szereti törvényjavaslatok olvasgatásával fecsérelni idejét.

Mégis úgy érezzük: ha már társadalomkritika, ostobaságban a Beavis&Butthead, brutalitásban és aberráltságban pedig a South Park megelőzte a klasszikus elődöt, talán az alkotók nem merték megkockáztatni, hogy a cenzorok a 13-as számnál nagyobbat írjanak a sárga karikába.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.