Lemez

Van Morrison: Versatile

  • - legát -
  • 2018. február 18.

Zene

Míg azon rágódtunk, hogy érdemes-e megemlékeznünk, és ha igen, akkor milyen formában a veterán énekes szeptemberben megjelent Roll with the Punches című harminchetedik albumáról, Morrison máris piacra dobta a harmincnyolcadikat. Noha már a december elején megjelent album címéből is sejteni lehetett, hogy azon nem a Punches maradéka hallható, azért arról sincs szó, hogy hősünk ne fordult volna a múlt felé, bár ennek ellenére is a Versatile a nagyobb meglepetés. Míg ősszel egy hagyományos bluesalbum jelent meg, itt a jazzes fordulatoknak jut a főszerep, mondhatnánk azt is, hogy egy sztenderd jazzalbummal lepte meg rajongóit a 73 éves énekes.

Noha a 16 dal között akad pár új, saját szerzemény, az alaphangot Gershwin két dala (A Foggy Day, They Can’t Take That Away from Me) és Cole Porter I Get a Kick Out of You című száma adja, illetve két klasszikus easy-listening darab, a Bye Bye Blackbird és az Unchained Melody „jazzesített” változata. E dalokat – ahogy az összeset – Morrison természetesen hibátlanul adja elő, bár korántsem olyan könnyedén, mint például Frank Sinatra, akinek neve elsőre beugrik az efféle muzsika hallatán.

Persze szó sincs arról, hogy Morrisonnak erőlködnie, szenvednie kellene, hiszen tud ő ennél nagyobb kunsztokat is. Csakhogy ez az egész nem ellenállás a műfaji kísértésnek sokkal inkább szerepjátéknak tűnik, mint hiteles produkciónak. Egy gyertyafényes vacsora háttérzenéjének így is megfelelő, de Van Morrison esetében azért ne ez legyen a mérce.

Caroline Records, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.