Lemez

Van Morrison: Versatile

  • - legát -
  • 2018. február 18.

Zene

Míg azon rágódtunk, hogy érdemes-e megemlékeznünk, és ha igen, akkor milyen formában a veterán énekes szeptemberben megjelent Roll with the Punches című harminchetedik albumáról, Morrison máris piacra dobta a harmincnyolcadikat. Noha már a december elején megjelent album címéből is sejteni lehetett, hogy azon nem a Punches maradéka hallható, azért arról sincs szó, hogy hősünk ne fordult volna a múlt felé, bár ennek ellenére is a Versatile a nagyobb meglepetés. Míg ősszel egy hagyományos bluesalbum jelent meg, itt a jazzes fordulatoknak jut a főszerep, mondhatnánk azt is, hogy egy sztenderd jazzalbummal lepte meg rajongóit a 73 éves énekes.

Noha a 16 dal között akad pár új, saját szerzemény, az alaphangot Gershwin két dala (A Foggy Day, They Can’t Take That Away from Me) és Cole Porter I Get a Kick Out of You című száma adja, illetve két klasszikus easy-listening darab, a Bye Bye Blackbird és az Unchained Melody „jazzesített” változata. E dalokat – ahogy az összeset – Morrison természetesen hibátlanul adja elő, bár korántsem olyan könnyedén, mint például Frank Sinatra, akinek neve elsőre beugrik az efféle muzsika hallatán.

Persze szó sincs arról, hogy Morrisonnak erőlködnie, szenvednie kellene, hiszen tud ő ennél nagyobb kunsztokat is. Csakhogy ez az egész nem ellenállás a műfaji kísértésnek sokkal inkább szerepjátéknak tűnik, mint hiteles produkciónak. Egy gyertyafényes vacsora háttérzenéjének így is megfelelő, de Van Morrison esetében azért ne ez legyen a mérce.

Caroline Records, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.