Lemez

Van Morrison: Versatile

  • - legát -
  • 2018. február 18.

Zene

Míg azon rágódtunk, hogy érdemes-e megemlékeznünk, és ha igen, akkor milyen formában a veterán énekes szeptemberben megjelent Roll with the Punches című harminchetedik albumáról, Morrison máris piacra dobta a harmincnyolcadikat. Noha már a december elején megjelent album címéből is sejteni lehetett, hogy azon nem a Punches maradéka hallható, azért arról sincs szó, hogy hősünk ne fordult volna a múlt felé, bár ennek ellenére is a Versatile a nagyobb meglepetés. Míg ősszel egy hagyományos bluesalbum jelent meg, itt a jazzes fordulatoknak jut a főszerep, mondhatnánk azt is, hogy egy sztenderd jazzalbummal lepte meg rajongóit a 73 éves énekes.

Noha a 16 dal között akad pár új, saját szerzemény, az alaphangot Gershwin két dala (A Foggy Day, They Can’t Take That Away from Me) és Cole Porter I Get a Kick Out of You című száma adja, illetve két klasszikus easy-listening darab, a Bye Bye Blackbird és az Unchained Melody „jazzesített” változata. E dalokat – ahogy az összeset – Morrison természetesen hibátlanul adja elő, bár korántsem olyan könnyedén, mint például Frank Sinatra, akinek neve elsőre beugrik az efféle muzsika hallatán.

Persze szó sincs arról, hogy Morrisonnak erőlködnie, szenvednie kellene, hiszen tud ő ennél nagyobb kunsztokat is. Csakhogy ez az egész nem ellenállás a műfaji kísértésnek sokkal inkább szerepjátéknak tűnik, mint hiteles produkciónak. Egy gyertyafényes vacsora háttérzenéjének így is megfelelő, de Van Morrison esetében azért ne ez legyen a mérce.

Caroline Records, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.