Lemez

Várjon Dénes: De la nuit

  • - csk -
  • 2018. szeptember 23.

Zene

Egy lemez, amelyet a műsorválasztástól a művek megszólaltatásán át a kísérőszövegig és a borítóképig mindent meghatározó, kivételes érzékenység hozott létre. Várjon Dénes régóta kapcsolatban áll Európa egyik legigényesebb magánkiadójával, a Manfred Eicher vezette ECM-mel. Itt jelent meg a De la nuit, amely három ábrázoló szellemű, szvitjellegű művet sorol egymás mellé – kisebb vagy nagyobb mértékben mindegyiknek köze van az éjszakához. Schumann Fantasie­stücke (op. 12), Ravel Gaspard de la nuit és Bartók Szabadban című ciklusának egyként jellemzője a rövid formákból való füzérszerű építkezés, a látomásos képzeletvilág és az erős expresszivitás.

Schumann a romantikus szenvedély, a líra és a vallomásosan személyes előadásmód lehetőségeit kínálja Várjon Dénesnek, Ravel három tételét sejtelmesen, kivételes színgazdagsággal, olykor dermesztő-groteszk hangulatot teremtve szólaltatja meg (a ciklust ihlető Aloysius Bertrand-prózaversek Rembrandt és Callot hatására hivatkoznak – ha a zenehallgató megnéz néhányat az utóbbi metszeteiből, érezni fogja a szellemi kapcsolatot). Bartók 1926-os nagy „zongorás évének” emblematikus művét a zeneszerző ekkori komponálásmódjában fontos nyers-szögletes gesztusok és erős ütőhangszeres hatások uralják Várjon ujjai alatt. Nagy formátumú zongorázását magától értődő virtuozitás, teljes felszabadultság és a művek szellemével való maradéktalan azonosulás jellemzi. Az alles was gut und teuer érzését erősíti a jelentős svájci zenetörténész, Jürg Stenzl igényes kísérőszövege, valamint a borítón Nádas Péter tökéletesen ide illő fotója.

ECM, 2018

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.