Lemez

Mozart: Titus kegyelme

Zene

Alkalmi célra, sietősen készült, olykor az emelt szintű rutint érzékelteti, s nyomatékosan konvencionális, de azért természetesen Mozarthoz méltó alkotás a Titus kegyelme. Ezért feltétlenül érdemes volt II. Lipótot – a Habsburgok ekkor már évszázados gyakorlatával szemben – 1791 szeptemberében cseh királlyá is megkoronázni, hiszen Prágában éppen e fejedelmi gesztus megünneplésére szánták a legnemesebb római császárról szóló opera seriát. A Don Giovanni, a Così, a Szöktetés és a Figaro házassága után most ez a mű került sorra Yannick Nézet-Séguin és a DG lemezcég közös Mozart-sorozatában, s a rézsút emelkedő csillagú karmester lelkes elkötelezettségére ezúttal sem lehet panaszunk. A Titus kegyelmében „minden egyes hang tökéletesen a helyén van” – nyilatkozta a kísérőfüzet számára a New York-i Metropolitan új zeneigazgatója, és bizonnyal ez is a legcélravezetőbb közelítés e megbecsült, de azért mégis inkább csak visszafogottan körülrajongott opera megszólaltatása esetén.
A karmester és a homogén hangzású Európai Kamarazenekar teljesítménye majdnem ilyen meggyőző, azonban az előadás egésze végeredményben mégsem éri el a Titus etalonfelvételeinek – mondjuk Colin Davis vagy John Eliot Gardiner lemezének – színvonalát és ihletettségét. Ennek felelősségét első körben a címszerep megformálóján, Rolando Villazónon a legkönnyebb leverni. Nézet-Séguin mindahány eddigi Mozart-operafelvételén közreműködő tenor hangja ugyanis nem alkalmas e császári szólamra. Mi több, az oly rokonszenves és intelligens művész – a hallottak tanúsága szerint – tavaly júliusban egyszerűen nem volt képes lemezminőségű éneklésre: Titus ezúttal nem kegyelmez. Ezt a fájdalmas deficitet pedig még az a tény sem feledtetheti, hogy Joyce DiDonato viszont szokott és elvárt tökéletességének szintjén formálta meg az áruló barát és nehéz sorsú szerelmes, vagy­is Sesto komplex alakját.

Deutsche Grammophon (2 CD), 2018

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.