Lemez

Mozart: Titus kegyelme

Zene

Alkalmi célra, sietősen készült, olykor az emelt szintű rutint érzékelteti, s nyomatékosan konvencionális, de azért természetesen Mozarthoz méltó alkotás a Titus kegyelme. Ezért feltétlenül érdemes volt II. Lipótot – a Habsburgok ekkor már évszázados gyakorlatával szemben – 1791 szeptemberében cseh királlyá is megkoronázni, hiszen Prágában éppen e fejedelmi gesztus megünneplésére szánták a legnemesebb római császárról szóló opera seriát. A Don Giovanni, a Così, a Szöktetés és a Figaro házassága után most ez a mű került sorra Yannick Nézet-Séguin és a DG lemezcég közös Mozart-sorozatában, s a rézsút emelkedő csillagú karmester lelkes elkötelezettségére ezúttal sem lehet panaszunk. A Titus kegyelmében „minden egyes hang tökéletesen a helyén van” – nyilatkozta a kísérőfüzet számára a New York-i Metropolitan új zeneigazgatója, és bizonnyal ez is a legcélravezetőbb közelítés e megbecsült, de azért mégis inkább csak visszafogottan körülrajongott opera megszólaltatása esetén.
A karmester és a homogén hangzású Európai Kamarazenekar teljesítménye majdnem ilyen meggyőző, azonban az előadás egésze végeredményben mégsem éri el a Titus etalonfelvételeinek – mondjuk Colin Davis vagy John Eliot Gardiner lemezének – színvonalát és ihletettségét. Ennek felelősségét első körben a címszerep megformálóján, Rolando Villazónon a legkönnyebb leverni. Nézet-Séguin mindahány eddigi Mozart-operafelvételén közreműködő tenor hangja ugyanis nem alkalmas e császári szólamra. Mi több, az oly rokonszenves és intelligens művész – a hallottak tanúsága szerint – tavaly júliusban egyszerűen nem volt képes lemezminőségű éneklésre: Titus ezúttal nem kegyelmez. Ezt a fájdalmas deficitet pedig még az a tény sem feledtetheti, hogy Joyce DiDonato viszont szokott és elvárt tökéletességének szintjén formálta meg az áruló barát és nehéz sorsú szerelmes, vagy­is Sesto komplex alakját.

Deutsche Grammophon (2 CD), 2018

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.