rés a présen

"Már a járókában Paganinit hallgattam"

Vázsonyi János zenész

  • rés a présen
  • 2013. március 28.

Zene

rés a présen: Érdekelt bármely más hangszer valaha is a szaxofonon kívül?

Vázsonyi János: Szaxofonozni relatíve későn kezdtem, gimnázium elején, de mivel a szüleim zenészek voltak, a muzsika már születés óta életem mindennapi részévé vált. Már a járókában Paganinit hallgattam, apám gyakran játszott otthon tőle és Bachtól hegedűn. Anyám zongorát tanított, én is elkezdtem, de direkt nem nála. A dzsessz pedig legerőteljesebben Charlie Parker révén érintett meg.

rap: A kollégáiddal újabban kis New Orleansszé változtattátok a hetedik kerületet.

VJ: Kardos Dani barátommal sokszor duózunk (gitár-szaxofon) a hetedik kerület kocsmáiban, és van egy Helikon nevű fúvószenekarom is.A romkocsmák felvirágzása sok tényezőnek köszönhető, de talán az egyik legfontosabb az az unikális attitűd, ami a keleti blokk országainak alternatív kultúráját jellemzi a rendszerváltás után. Ami a Tilos az Á-ban elkezdődött, több darabra oszolva folytatódik, egyre nagyobb nemzetközi érdeklődést kiváltva.


rap: Sok formációban játszottál és játszol ma is.

VJ: Játszom a Butterfly Effecttel etno-dzsessz-hiphopot, a Vodkuval orosz kocsmazenét, a Chalabannal marokkói muzsikát, és barokk zenét a saját "szalondélutánjaimon" otthon. DJ Bootsie triójával is fellépek, de sok irodalmi estre is hívnak, a Müpában legközelebb Németh Gábor estjén lépek fel, valamint szerepelek Gogol Holt lelkek című darabjában a Radnóti Színházban.

rap: Milyen helyeken szeretsz fellépni?

VJ: Engem a változatosság gyönyörködtet, a Műcsarnoktól a Kék Lóig bárhol szívesen játszom, kivételesen szerencsésnek érzem magam, hogy ennyi helyre hívnak.

rap: Hogyan zajlik a zeneszerzés?

VJ: Zenét általában egy kardinális életesemény utáni ihletett állapotban tudok legjobban komponálni (ilyen például az Apukám emlékére című szám), de néha előfordul az is, hogy hosszabb ideig csiszolgatok egy dalt otthon magányosan (ilyen a Mindenhatósági tilalom). A zenekaroknál a helyzet hozza mindig, hogy mennyire veszek részt a komponálásban, a Vodku együttessel a színházi zeneszerzés kapcsán újratanulom például a minél aktívabb részvételt a közösségi munkában.

rap: Kikkel láthatunk a közeljövőben?

VJ: Március 1-jén játszom a DJ Bootsie trióval az Akváriumban, a Radnóti Színházban rendszeresen a Holt lelkekben, és rengetegszer kis klubokban, amely alkalmakról a Facebook-oldalamon mindig tudósítok.

rap: Ha kimozdulsz a kis klubok világából, mit csinálsz?

VJ: Ritkábban nagyobb fesztiválokon is fellépek valamelyik zenekarral, főleg nyáron, de ez nem motivál jobban, szeretem a kis helyek intimitását, a legjobban pedig a szalonomban érzem magam, otthon, mert ott a kedvenc zenéimet játszhatom a barátaimnak, és a közönség figyelme is koncentráltabb, mint általában.

rap: Ha el akarnál költözni egy időre, melyik lenne a világ legoptimálisabb helye?

VJ: Szerintem nekem most Budapest a legoptimálisabb, mert itt sokan szeretik a zenémet, és abból élek, amit a legjobban szeretek. Utazni pedig bármikor lehet.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.