rés a présen

"Már a járókában Paganinit hallgattam"

Vázsonyi János zenész

  • rés a présen
  • 2013. március 28.

Zene

rés a présen: Érdekelt bármely más hangszer valaha is a szaxofonon kívül?

Vázsonyi János: Szaxofonozni relatíve későn kezdtem, gimnázium elején, de mivel a szüleim zenészek voltak, a muzsika már születés óta életem mindennapi részévé vált. Már a járókában Paganinit hallgattam, apám gyakran játszott otthon tőle és Bachtól hegedűn. Anyám zongorát tanított, én is elkezdtem, de direkt nem nála. A dzsessz pedig legerőteljesebben Charlie Parker révén érintett meg.

rap: A kollégáiddal újabban kis New Orleansszé változtattátok a hetedik kerületet.

VJ: Kardos Dani barátommal sokszor duózunk (gitár-szaxofon) a hetedik kerület kocsmáiban, és van egy Helikon nevű fúvószenekarom is.A romkocsmák felvirágzása sok tényezőnek köszönhető, de talán az egyik legfontosabb az az unikális attitűd, ami a keleti blokk országainak alternatív kultúráját jellemzi a rendszerváltás után. Ami a Tilos az Á-ban elkezdődött, több darabra oszolva folytatódik, egyre nagyobb nemzetközi érdeklődést kiváltva.


rap: Sok formációban játszottál és játszol ma is.

VJ: Játszom a Butterfly Effecttel etno-dzsessz-hiphopot, a Vodkuval orosz kocsmazenét, a Chalabannal marokkói muzsikát, és barokk zenét a saját "szalondélutánjaimon" otthon. DJ Bootsie triójával is fellépek, de sok irodalmi estre is hívnak, a Müpában legközelebb Németh Gábor estjén lépek fel, valamint szerepelek Gogol Holt lelkek című darabjában a Radnóti Színházban.

rap: Milyen helyeken szeretsz fellépni?

VJ: Engem a változatosság gyönyörködtet, a Műcsarnoktól a Kék Lóig bárhol szívesen játszom, kivételesen szerencsésnek érzem magam, hogy ennyi helyre hívnak.

rap: Hogyan zajlik a zeneszerzés?

VJ: Zenét általában egy kardinális életesemény utáni ihletett állapotban tudok legjobban komponálni (ilyen például az Apukám emlékére című szám), de néha előfordul az is, hogy hosszabb ideig csiszolgatok egy dalt otthon magányosan (ilyen a Mindenhatósági tilalom). A zenekaroknál a helyzet hozza mindig, hogy mennyire veszek részt a komponálásban, a Vodku együttessel a színházi zeneszerzés kapcsán újratanulom például a minél aktívabb részvételt a közösségi munkában.

rap: Kikkel láthatunk a közeljövőben?

VJ: Március 1-jén játszom a DJ Bootsie trióval az Akváriumban, a Radnóti Színházban rendszeresen a Holt lelkekben, és rengetegszer kis klubokban, amely alkalmakról a Facebook-oldalamon mindig tudósítok.

rap: Ha kimozdulsz a kis klubok világából, mit csinálsz?

VJ: Ritkábban nagyobb fesztiválokon is fellépek valamelyik zenekarral, főleg nyáron, de ez nem motivál jobban, szeretem a kis helyek intimitását, a legjobban pedig a szalonomban érzem magam, otthon, mert ott a kedvenc zenéimet játszhatom a barátaimnak, és a közönség figyelme is koncentráltabb, mint általában.

rap: Ha el akarnál költözni egy időre, melyik lenne a világ legoptimálisabb helye?

VJ: Szerintem nekem most Budapest a legoptimálisabb, mert itt sokan szeretik a zenémet, és abból élek, amit a legjobban szeretek. Utazni pedig bármikor lehet.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."