Lemez

Végül elengedi

Neneh Cherry: Broken Politics

  • - minek -
  • 2018. november 30.

Zene

Él közöttünk és mindenki gyönyörűségére szorgalmasan alkot egy britként megismert, valójában svéd énekesnő (szülei révén svéd és afrikai), akinek minden strófájában, fordulatában tükröződik a már csaknem negyven­éves, szinte folyamatos jelenlét az utóbbi évtizedek popzenéjének izgalmasabb felén.

Neneh Cherry (Neneh Mariann Karlsson) élete és zenei pályafutása, minden közhelyen túl, tényleg kész regény, de az izgalmakban, érzelmekben és fordulatokban gazdag sztorit lehetetlen pár bővített mondatban összefoglalni. Az viszont igen örömteli, hogy az utóbbi hat évben gyakrabban jelentkezett: 2011-ben a remek honfitárs szaxofonos Mats Gustafsson zenei dekonstrukcióban utazó triója, a The Thing oldalán készített egy remek lemezt (The Cherry Thing), két év múlva rajongásig szeretett édesanyja, a textilművész Moki (Monica Karlsson) halála ihlette Blank Projectet, amely az 1996-os Man óta első szólólemeze volt. A Blank Projectnek, ahogy a mostani Broken Politics című albumnak is, Kieran Hebden (alias Four Tet) a producere: ő volt az, aki a Cherry és a férje és alkotótársa, Cameron „Booga Bear” McVey által készített házilagos demó alapján rögzítette az énektémákat, hozzátéve a magáét… A végeredményre alighanem rá sem lehetett ismerni. A finoman kezelt, egymáshoz passzított hangminták, a gondosan kiollózott (ritkábban élőben rögzített) hangszerfutamok, a maguk látszólagos visszafogottságában is stílusos kulisszát teremtenek Cherry hangjának, amely talán még jobb, kimunkáltabb, és érettebben szól, mint valaha. Tökéletesen uralja és formálja a hangokat, akár énekel, akár reppel; tudja, hogy mikor kell szordínóval megszólalnia, s mikor eresztheti ki a tüdejét. A zömmel elektronikus, néha jazz-futamokkal is prezentált soul/funk/r&b dalok témái izgalmasan változatosak: a címmel ellentétben direkt politizálást hiába is keresnénk, de annyi biztos, hogy Cherry rendkívül érzékenyen nyúl a társadalmi témákhoz, elég csak a lőfegyvertartási járványról szóló Shot Gun Shackre gondolni. De ezt sem egy protest énekes dühös elszántságával, hanem saját személyiségén és sajátos poézisén átszűrve teszi. A Fallen Leaves – anélkül, hogy nosztalgiába menekülne – ugyanilyen finoman szól a múló időről, a néhai posztpunk aranykorról, amikor a pályafutása indult, talán az sem véletlen, hogy a visszhangos, lebegős Kong pszichodubja a Massive Attack-os 3D keze nyomát is viseli. Neneh Cherry az izgalmas ritmikájú Soldierrel nem csupán összefoglalja és lezárja az albumot, de úgy néz szembe a múlttal, hogy elszántan és nagy alkotókedvvel túl is lépett rajta.

Smalltown Supersound, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.