Koncert

Mark Kozelek

Zene

„Ha a telefonodat nyomkodod, kimegyek hozzád, és szarrá verlek” – indítja a koncertet az amerikai előadó, akit leginkább a Sun Kil Moon nevű projekt kapcsán ismer a nagyérdemű. Simán kinézzük belőle, hogy megtenné, még úgy is, hogy a közönség jót mulat a nem éppen barátságos, de azért valahol mégis viccesnek szánt intrón. Később kiderül, a humor szinte ugyanolyan fontos része a performance-nak, mint a zene, és néha már-már stand-upba fordul a produkció: Kozelek természetesen tudja, hogy Budapesten van, de poénból mégis bukarestezik. A mozgása megmosolyogtató, és csupa olyan dolgot látunk, amit máshol soha; folyamatosan vacakol a mikrofonkábellel, összevissza helyezi a kottatartót, és egy-egy szám befejezése után az adott dalszövegpapírt mindig hátraviszi és ledobja a földre. A színpadon a főhős mellett mindössze egy gitáros és egy zongorista foglal helyet – utóbbi időnként dobgépet is adagol a dalok alá, melyek többnyire elképesztően „epikusak”, így nem csoda, ha a két és fél órás fellépés alatt mindössze 11 tétel hangzik el. A szövegek hallatán egyértelmű, hogy Kozelek napjaink egyik legjobb dalszövegírója, és a fellépésében (meg persze a dalok stúdióverziójában is) az az érdekes, hogy ugyan kiváló énekes, egy csomó részt inkább dumálva, amolyan spoken wordös üzemmódban ad elő. A dalok hemzsegnek a popkulturális utalásoktól, többtucatnyi zenész neve hangzik el, megtudjuk, hogy melyik Tom Hanks-filmet szereti (a Pénznyelőt) és melyiket nem (a Számkivetettet), parodizálja a saját apját, a legnagyobb mulatságot pedig nemezisének, a The War On Drugsnak gyalázása okozza. Kozelek felemlegeti, hogy Kurt Vile azért hagyta ott őket, mert túl tehetséges volt hozzájuk, illetve hogy Adam Granduciel úgy énekel, mint Mark Knopfler, és az elég nagy baj. Én még nem nagyon voltam olyan koncerten, amit végigröhögtem, de most ez is megadatott.

Művészetek Palotája, október 22.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.