"Vérbőség és agyvelőhiány" - A Troilus és Cressida a Katonában (színház)

  • Csáki Judit
  • 2005. december 15.

Zene

A színmű nem tartozik a kedvenceim közé Shakespeare életművében. Számomra két darabra esik szét: a két, egymással szemben álló tábor harcára, és ettől eléggé elválóan Troilus és Cressida lehangoló szerelmi történetére.

A színmű nem tartozik a kedvenceim közé Shakespeare életművében. Számomra két darabra esik szét: a két, egymással szemben álló tábor harcára, és ettől eléggé elválóan Troilus és Cressida lehangoló szerelmi történetére.

Silviu Purc-rete rendezése a Katona József Színházban sikeresen és meggyőzően simítja össze e két szálat: nála tehát az is összenő, ami nem tartozik össze. E politikai természetű asszociációt amúgy alaposan megsegíti a produkció egésze: nem lehet nem két szekértáborra gondolni. Igaz, szekerek helyett itt emeletes vaságy áll rendelkezésre. Megteszi.

A görögök és a trójaiak külön térfélen ugyan, de mégiscsak egyetlen közös laktanyában élnek - középen mosdósor választja el őket. (Ez bizonyos helyekről korlá-tozza a láthatást; Helmut Stürmer amúgy mélységesen gazdag jelentésű díszletét látva fölteszem, hogy ez voltaképpen a hatás része: bármelyik felet látjuk, az egészet látjuk.) Mindkét tábor jól belakta a saját helyét, rutinjuk előre-hátra hosszú távú. Vívják a háborút. Nestor - Kun Vilmos vicces-szomorú alakítása - például már bele is öregedett.

Két csapat - mint megfáradt sportolók - kászálódik ki az ágyból; maguk fújják trombitán a bömbölős harci riadót. Hokisok vagy baseball-játékosok - játékosok, mindenesetre. Kispályások, mégpedig. Thersites, a görögök cinikus értelmiségi bohóca (Bezerédi Zoltán éles, kontúros alakításában) nem tud oly mélyre bújni

az ágy alá,

hogy ne magasról nézze le őket mégis. A másik oldalnak is megvan a maga bohóca: Pandarus, Troilus és Cressida kerítője joviálisan lébecol, Haumann Péter ezt zsigerből tudja.

A többi nem bohóc. Megélhetési fővezér, mint Ujlaki Dénes Agamemnonja. Vagy páváskodó hólyag, mint a trójai vezér, Lengyel Ferenc Hectora. A görögöknél Ajax agyatlan melák (Tóth Zoltán), Ulysses eszes provokátor (Hajduk Károly), Menelaus fölszarvazott, komplexusos gyáva, Diomedes (Kocsis Gergely) cinikus haszonleső. Nagy Ervin Achillese magánéletbe merül Koloszár András Patroclusával a szeparéban. A trójaiaknál Paris (Mészáros Béla) a bebábozott Helénát vigyázza, Aeneas (Takátsy Péter) cinikus sündörgő, Antenor (Barnák László e. h.) ember formájú csomag. Priamus (Olsavszky Éva) és Calchas (Czakó Klára) már csak jelenség, nem tényező. Cassandra (Tóth Anita) hiába visítja, "sírj, Trója, sírj", senkit nem érdekel. Csupa jól szabott alakítás - köztük néhány kiemelkedő.

Infantilis mindenki: katonásdit játszik. Hőbörögnek, egymásnak ugranak, múlatják az időt, fölhorgadnak, lecsillapodnak, hízelegnek - unatkoznak, nyilván.

Kapóra jön a szerelmi történet - mennyit kínlódik, machinál, sertepertél szegény Pandarus, míg a virágcsokrot szorongató, talpig felöltözött, lelkes kisfiú Troilus mellé betuszkolja az ágyba a nyakigláb, viháncolós Cressidát, még rájuk is fekszik a biztonság kedvéért. Nagy rajongást látunk, túl nagyot. És amikor a szomorú és kényszerű válásra sor kerül - Pandarus egyfolytában Troilust siratja -, figyelmünket nem kerüli el, hogy Cressida macit pakol a bőröndjébe.

Purc-rete fénnyel váltogatja a két térfélen játszódó jeleneteket, baljós szarkazmussal vonja be a mindennapi háború rutincselekvéseit, a borotválkozást, öltözködést, fogolyejtést, mulatozást. Minden azt sugallja: ennek a felelőtlen, teátrális operett háborúsdinak nem lesz jó vége. Ajax és Hector nagy felhajtással, gúnyos buzgólkodással előkészített párbaja rokoni ölelkezésbe, féktelen dáridóba fúl - hol van már az indíték, a cél, kit érdekel Heléna és a bosszú?

De jön a bosszú. A tehetségtelenség, a szellemi és lelki restség, a cinizmus, az otromba hiúság - és mindaz, amit (immáron föntről, egy emeletes vaságy magasából) a szakadt, lenullázódott Thersites elősorol - megbosszulja magát. Cressidát lerohanja a görög tábor - még Nestor is

fölkapaszkodik mellé

az ágyra, a szorongós Menelaus egyenesen kétszer ront rá -, majd ő rohan Diomedes lelkes ágyasává lenni. Troilus Ulysses szorításában nézi végig szerelme hűtlenségét. De nem ő az, aki bosszút áll. Cressida fölkuporodik egy vaságyra - megússza, voltaképpen.

A tér megbillen: a forgó előbb átjárót csinál a mosdók válaszfalából, a csapból immár vér folyik, Cressida ezzel mossa arcát, majd újabb parányi fordulattal feloldódnak a szabályos formák, végképp megborul a rend. A csata bohózati karaktere - gázálarc, futkosás, tipegés, visítás, sci-fi myrmidon-automaták - a dicstelenséget, a kisszerűségbe fúló nagy tragédiát mutatja. Achillest nem a becsvágy, hanem a Patroclus halála miatt fölhorgadó vérszomj vezeti Hector ellen, keringőt lejt a halott kisfiúval, majd könyékig mászva a ledöfött Hectorba, diadalittasan szinte kibelezi. A myrmidonok elvonszolják, ami a hullából maradt. Sziréna sivít, füst gomolyog, hideg fény önti el a színpadot.

Vérfürdőbe torkollott az értelmetlen, infantilis felelőtlenség: tökéletesen adekvát befejezés, ahogy a kéjesen nyögdécselő Pandarust a romlott Thersites masszírozza.

A Katona társulata a jelek szerint remek állapotban van. A vendégrendező és munkatársai (hogy a pompás zenét szerző Vasile Sirlit ki ne felejtsem valahogy!) ezúttal egy nehéz fajsúlyú, megrendítő előadást hoztak létre velük. Kijövünk a színházból, körülnézünk - és kilel a hideg. Itt van vége az előadásnak.

Katona József Színház, november 4., december 6.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”