Veszett Éden - Bozsik Yvette Társulat: Playground (színház)

  • - sisso -
  • 2007. október 4.

Zene

Bozsik Yvette a radikális eklektika császárnője, a kollektív emlékezet nagy bogárgyűjteményese, összerak mindent egy darabba, ami ismerős, ami személyes és közös kulturális-antropológiai alap; színek, mozgások, jelenetek, gyermekkori szorongások, zenék, de mindezt olyan pontosan illesztve, a médiatudásunkra, illetve a mélyműveltségi referenciáinkra alapozva, hogy kétségeket nem hagy maga után.

Bozsik Yvette a radikális eklektika császárnője, a kollektív emlékezet nagy bogárgyűjteményese, összerak mindent egy darabba, ami ismerős, ami személyes és közös kulturális-antropológiai alap; színek, mozgások, jelenetek, gyermekkori szorongások, zenék, de mindezt olyan pontosan illesztve, a médiatudásunkra, illetve a mélyműveltségi referenciáinkra alapozva, hogy kétségeket nem hagy maga után. A modern táncművészet és színházművészet egyik lehetséges és érvényes utcája ez. Nevezhetjük campnek, modernnek, posztmodernnek, de leginkább mozdulatokkal, tánccal, gesztusokkal kifejező prózai előadás, valami egészen újszerű műfaj. A Kabaré és a János vitéz című darabok után a Playground is alkalmas volna arra, hogy a budapesti Broadwayn egy saját színház alapuljon rá. Már csak azért is, mert maximum énekszöveg hangzik el benne, a táncosok színészkednek, a színészek táncolnak, tehát eltévedt turisták számára is tökéletesen érthető volna a magyarba ültetett elmegyógyintézeti rapszódia. Máskülönben meg egy 1979-ben Edinburgh-ban bemutatott Kenneth MacMillan-darab és Nizsinszkij 1913-ban készült, Gyagilev társulata által Párizsban bemutatott Játékok című balettje adta az ötletet. Bozsik nem először nyúl vissza úgynevezett klasszikus darabokhoz (Egy faun délutánja, Commedia dell'arte, Mandarin), ebből is kiviláglik, hogy alapos kutató, de kalandra és gondolkodásra kész, és mindig csak egy-egy neki megfelelő részt ragad ki az eredetiből, ami inspirálja: a többi saját építkezés.

Nizsinszkijtől a gyermekjáték ötletét, MacMillantől pedig az elmegyógyintézeti hangulatot kölcsönözte, és egy világhírű dzsesszzenész, John Lurie zenéjét használta fel, akivel hajdanán készített már közös előadást is. Egyre szövevényesebb a Bozsik-univerzum, az egészen különös világokban utazó elektronikus zenész, Yonderboi muzsikája, Kodály és James Brown is belefér barátságosan.

A játék, azaz a főszereplő (Elek Ferenc) története egy grundon indul, ahonnan a szorongós, túlsúlyos gyereket kiközösítik a többiek, aki ezért cserébe álmaiban hős lesz, az uszodában a gondtalanul fürdőző átlagos és szép embereket cápának öltözve ijesztgeti. A nem szeretett gyermek szocializációja, alapvető szorongásunk, a kitaszítottság az előadás fő motívuma. Még a tapsrendnél is kihagyják a kézfogásból. Hátborzongató. Az alapmagányt domborítják ki a darab első felében a játszótéri játszmák és a második, komorabb részben az idegosztályon zajló jelenetek. Nagy Ervin és Rezes Judit szoros együttműködése szülőpárként és elmeorvoscsoportként is nagyon profi. Konkrét szörnyetegek, önzőek, gusztustalan gesztusaik megmosolyogtatók és félelmetesek. Elek Ferenc nem a néző kedvence, mert irritáló, közben annyira erős színész, hogy a jelenetet mindig megnyeri. Most egy egész darabot visz a hátán, "súlyfüggetlenül" balettozik, ha kell, melózik, mint a barom, vagy csak néz bele egy szódásüveg szemüveggel a semmibe, hogy elfacsarodik a néző szíve, ám utálja benne önmaga rejtett defektjeit. A két Tamás, Keresztes és Vati az elmegyógyintézet jutalomjátékosai. Makacs és markáns mozdulataik megfékezik a forgószínpadot is. Keresik egymást, érzéseket közvetítenek, inprovizálnak, erre a módszerre alapul az egész őrület. Az első rész graffitis játszóterén, a háttérben homorú rámpa, oda kapaszkodnak időnként a szereplők, ez éppen egy Frenák Pál-referencia, a második részben kórház lámpákkal, aranyparókás angyalkarral a háttér, időnként áttetsző tükörbe vált. Cocteau Veszedelmes Édenje, de Ivo Dimcsev néhány rendezése is eszembe jut, igaz, ez teljesen személyes visszacsatolás, de itt még ez is megengedett. Az évad jól kezdődött a Katonában, egy színházban, szavak nélkül, ez is mekkora poén.

Katona József Színház, szeptember 23.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.