Lemez

Vince Staples: Big Fish Theory

  • Lang Ádám
  • 2017. augusztus 27.

Zene

A kaliforniai rapper tavalyelőtt megjelent első lemeze, a Summertime 06 azért volt jó, mert a hiphop kurrens irányaival szemben tett le egy olyan lemezt, ami nem csak, hogy releváns volt, de sokkal időtállóbb is, mint a trapes alapokra autotune-os énekbeszéddel hadoválók cuccai. Kimért ütemek, minimalista szintik, súlyos basszusok – tényleg jó párhuzam volt a Joy Division Unknown Plea­sure-ét idéző borító. Míg a távolban a napfényes Long Beach-sztereotípiáknak ellentmondó borús tenger háborgott, Vince arról mesélt, hogy tiniként, az apja halála után, hogyan lett belőle bandatag.

Már a tavalyi Prima Donna EP alapján sejthető volt ­ – az idei Gorillaz-vendégszereplés pedig csak megerősítette –, hogy Staples eszköztárát lecserélte a detroiti techno és a chicagói house által ihletett tánczenei alapokra. Új lemezén olyan jó nevű producerek működtek közre, mint SOPHIE, Jimmy Edgar vagy Flume, a szövegek témáit pedig a sztárlét ellentmondásai, a kiüresedett bulizás és az általános társadalmi kérdések adják. Míg az előző lemeznek a Joy Division lett távoli ihletője, itt Amy Winehouse tragédiája van hasonlóan finoman megidézve. A lemez egyszerre hallgatható bulizeneként, ám sötétsége, nihilista hangvétele miatt annak antitéziseként is. De a legfontosabb: a 180 fokos fordulat ellenére is ízig-vérig Staples-lemez maradt, hasonlóan értékes, mint az előző.

Def Jam, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.