Lemez

Vince Staples: Big Fish Theory

  • Lang Ádám
  • 2017. augusztus 27.

Zene

A kaliforniai rapper tavalyelőtt megjelent első lemeze, a Summertime 06 azért volt jó, mert a hiphop kurrens irányaival szemben tett le egy olyan lemezt, ami nem csak, hogy releváns volt, de sokkal időtállóbb is, mint a trapes alapokra autotune-os énekbeszéddel hadoválók cuccai. Kimért ütemek, minimalista szintik, súlyos basszusok – tényleg jó párhuzam volt a Joy Division Unknown Plea­sure-ét idéző borító. Míg a távolban a napfényes Long Beach-sztereotípiáknak ellentmondó borús tenger háborgott, Vince arról mesélt, hogy tiniként, az apja halála után, hogyan lett belőle bandatag.

Már a tavalyi Prima Donna EP alapján sejthető volt ­ – az idei Gorillaz-vendégszereplés pedig csak megerősítette –, hogy Staples eszköztárát lecserélte a detroiti techno és a chicagói house által ihletett tánczenei alapokra. Új lemezén olyan jó nevű producerek működtek közre, mint SOPHIE, Jimmy Edgar vagy Flume, a szövegek témáit pedig a sztárlét ellentmondásai, a kiüresedett bulizás és az általános társadalmi kérdések adják. Míg az előző lemeznek a Joy Division lett távoli ihletője, itt Amy Winehouse tragédiája van hasonlóan finoman megidézve. A lemez egyszerre hallgatható bulizeneként, ám sötétsége, nihilista hangvétele miatt annak antitéziseként is. De a legfontosabb: a 180 fokos fordulat ellenére is ízig-vérig Staples-lemez maradt, hasonlóan értékes, mint az előző.

Def Jam, 2017

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.