VINCZE OTTÓ: TISZTA KÉPET LÁTOK (kiállítás)

  • - dck -
  • 2008. június 12.

Zene

VINCZE OTTÓ: TISZTA KÉPET LÁTOK Üvegpohár, gombostű, szabócenti, varrásminta, fakaró, flopi, zsonglőrlabda, flex vágókorong, dunyha, nejlonharisnya és talált szövegek - ilyen és ehhez hasonló hétköznapi tárgyakból építi/építette fel Vincze a műveit. A most bemutatott három videomunka (közülük kettő installáció is) tárgyait és témáit a mindennapokból veszi; láthatunk kézmosást, ablakpucolást és (némely embernél valóban a napi életvezetéshez tartozó) kártyajóslást is.

VINCZE OTTÓ: TISZTA KÉPET LÁTOK Üvegpohár, gombostû, szabócenti, varrásminta, fakaró, flopi, zsonglõrlabda, flex vágókorong, dunyha, nejlonharisnya és talált szövegek - ilyen és ehhez hasonló hétköznapi tárgyakból építi/építette fel Vincze a mûveit. A most bemutatott három videomunka (közülük kettõ installáció is) tárgyait és témáit a mindennapokból veszi; láthatunk kézmosást, ablakpucolást és (némely embernél valóban a napi életvezetéshez tartozó) kártyajóslást is. A mûvész személye mindegyik munkában megjelenik: õ nyüstöli lemosó folyadékkal a levakarhatatlanul koszos ablaküveget, õ mossa bõ vízben tisztára kezeit, és õ emeli meg a jósnõ utasítására a tarotkártya lapjait. A személyes jelenlét azonban visszafogott, inkább jelzésszerû, és nem maguk a cselekvések hangsúlyosak, hanem a monoton mozgásokat értelmezõ nyelvi elemek, amelyek a folyamatok interpretációs síkját a kép és valóság, a nyelv és a metanyelv viszonyára vonatkozó, illetve sorsszerû, mitologikus-rituális szintre emelik. A rituális megtisztulás során eltûnik a kosz, lassan lemosódik a két tenyérbe betûtésztákból kirakott szöveg (Mossa meg vízzel), eltûnik a jelentés, de közben felül is íródik azáltal, hogy a kavargó vízbõl újabb betûk tapadnak véletlenszerûen a tenyérre. Míg itt a megtisztulás elérhetõ állapotnak tûnik, az ablakot mosó mozdulatok nem vezetnek eredményre: csak a nézõ látja tisztán, a videó elé helyezett üveg felirata szerint is (Tiszta képet látsz) a mûvész elõtti koszos üvegen olvasható felirat (Tiszta képet látok) lemosására irányuló, reménytelen küzdelem képét. Egy kicsiny beugróban, egy asztallapra vetített videoképsoron pedig végigkövethetjük, hogy a jövõre vonatkozó tudás, az áhított tiszta kép sem szerezhetõ meg; a jósnõ tudálékosan elõadott hablatyolásából kihámozható események bekövetkezésének realitása erõsen megkérdõjelezhetõ. A jövõre nézvést néha az is elég, ha tiszta vizet öntünk a pohárba.

Óbudai Társaskör Galéria, június 22-ig

****

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.