VINCZE OTTÓ: TISZTA KÉPET LÁTOK (kiállítás)

  • - dck -
  • 2008. június 12.

Zene

VINCZE OTTÓ: TISZTA KÉPET LÁTOK Üvegpohár, gombostű, szabócenti, varrásminta, fakaró, flopi, zsonglőrlabda, flex vágókorong, dunyha, nejlonharisnya és talált szövegek - ilyen és ehhez hasonló hétköznapi tárgyakból építi/építette fel Vincze a műveit. A most bemutatott három videomunka (közülük kettő installáció is) tárgyait és témáit a mindennapokból veszi; láthatunk kézmosást, ablakpucolást és (némely embernél valóban a napi életvezetéshez tartozó) kártyajóslást is.

VINCZE OTTÓ: TISZTA KÉPET LÁTOK Üvegpohár, gombostû, szabócenti, varrásminta, fakaró, flopi, zsonglõrlabda, flex vágókorong, dunyha, nejlonharisnya és talált szövegek - ilyen és ehhez hasonló hétköznapi tárgyakból építi/építette fel Vincze a mûveit. A most bemutatott három videomunka (közülük kettõ installáció is) tárgyait és témáit a mindennapokból veszi; láthatunk kézmosást, ablakpucolást és (némely embernél valóban a napi életvezetéshez tartozó) kártyajóslást is. A mûvész személye mindegyik munkában megjelenik: õ nyüstöli lemosó folyadékkal a levakarhatatlanul koszos ablaküveget, õ mossa bõ vízben tisztára kezeit, és õ emeli meg a jósnõ utasítására a tarotkártya lapjait. A személyes jelenlét azonban visszafogott, inkább jelzésszerû, és nem maguk a cselekvések hangsúlyosak, hanem a monoton mozgásokat értelmezõ nyelvi elemek, amelyek a folyamatok interpretációs síkját a kép és valóság, a nyelv és a metanyelv viszonyára vonatkozó, illetve sorsszerû, mitologikus-rituális szintre emelik. A rituális megtisztulás során eltûnik a kosz, lassan lemosódik a két tenyérbe betûtésztákból kirakott szöveg (Mossa meg vízzel), eltûnik a jelentés, de közben felül is íródik azáltal, hogy a kavargó vízbõl újabb betûk tapadnak véletlenszerûen a tenyérre. Míg itt a megtisztulás elérhetõ állapotnak tûnik, az ablakot mosó mozdulatok nem vezetnek eredményre: csak a nézõ látja tisztán, a videó elé helyezett üveg felirata szerint is (Tiszta képet látsz) a mûvész elõtti koszos üvegen olvasható felirat (Tiszta képet látok) lemosására irányuló, reménytelen küzdelem képét. Egy kicsiny beugróban, egy asztallapra vetített videoképsoron pedig végigkövethetjük, hogy a jövõre vonatkozó tudás, az áhított tiszta kép sem szerezhetõ meg; a jósnõ tudálékosan elõadott hablatyolásából kihámozható események bekövetkezésének realitása erõsen megkérdõjelezhetõ. A jövõre nézvést néha az is elég, ha tiszta vizet öntünk a pohárba.

Óbudai Társaskör Galéria, június 22-ig

****

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.