Lemez

Weezer: Pacific Daydream

  • Lang Ádám
  • 2017. december 9.

Zene

1994-ben robbantak be a cím nélküli kék lemezükkel, amelyen az ötvenes évek rágógumipopját és a hetvenes évek powerpopját gyúrták össze a grunge-os hangzással, de egy év múlva kiadott Pinkerton című albumuk már az emo egyik alapvetésévé vált. A 2000-ben megjelent „zöld lemez” és a 2002-es Maldatroit kevésbé volt erős, de ezek után már a legnagyobb amerikai rockzenekarok között emlegették őket. Mindezt úgy hálálták meg, hogy egy évtizeden keresztül borzalmas anyagokkal idegenítették el a rajongóikat, akik közül többen a zenekar feloszlásáért kezdtek kampányolni. De 2014-ben, amikor már majdnem mindenki legyintett Rivers Coumo bandájára, egy kiváló lemezzel álltak elő (Everything Will Be Alright in the End), 2015-ben pedig erre is rákontráztak a Beach Boys-ihletésű Kalifornia-ódájukkal, a negyedik cím nélküli, ezúttal fehér színnel jelölt albumon.

Ehhez képest az idei Pacific Daydream maga a borzalom. A kezdő szám (Mexican Fender) még beillik egy klasszikus Weezer-dalnak. De ahogy elfogynak a riffek, egyre inkább azt érezzük, mintha a 5 Seconds To Summer nevű tinibanda talált volna egy Beach Boys best ofot a padláson. Végeredményben a Pacific Daydream egy öt-hat évvel megkésett, EDM-fertőzte, átlagos pop-rock lemez lett egy csomó dallamos, ám felejthető limonádédallal. A lazázós Beach Boys és a szenvedélyes Weekend Woman talán még működhetne is – más hangszereléssel, más együttestől. De a Weezer esetében ez az új lemez egy minden eddiginél butább vagy inkább szemetebb visszalépés.

Crush Music, 2017

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.