Lemez

World music: ez itt

Zene

az álmok birodalma, túl az Óperencián. Pszichedelikus török rockzenével, cigányzenébe oltott József Attilával, brazil afrobeattel és valami monstre, karibi–afrikai–texasi–holland döbbenettel...

Gaye Su Akyol: istikrarli Hayal Hakikattir Úgy két éve lehetett, amikor Akyoltól elájultam. Akkor jött ki második albuma, a Hologram Ĭmparatorluğu, mely új fejezetet nyitott a török világzenében. Benne volt minden, ami Akyol indulására hatott: a nagy török dívák, a klasszikus pszichedelikusok és az alternatív istenek, de mindenféle utánérzés nélkül, na és Akyol az ellenállhatatlanul érzéki hangjával. Leesett az áll, és persze öt csillag követte, naná!

És erre most rátett egy lapáttal! Az İstikrarlı Hayal Hakikattir azt jelenti, hogy „a következetes álmodozás maga a valóság”, és ezt Akyol nemcsak komolyan gondolja, de minden gesztusával tanúsítja is. Így válhatott – képzőművészeti és antropológiai tanulmányai után – underground ikonná saját kiadót alapítva, ahol maga felel minden képért, hangért, szövegért. Egy fiatal, filigrán nő, aki ügyet sem vet a rideg isztambuli széljárásra, akinek semmi kedve felébredni…

Szóval, álomra fel! Már csak azért is, mert ez a korong most maga a csillagos ég. A fő csapás iránya, a pszichedelikus (vagy szörfös) etnorock nem változott. Akyol mögött továbbra is a Bubituzak nevű banda áll, de a két gitár és dob mellett immár hangszerek garmadája tűnik fel. Pengetősök, vonósok, fúvósok, kütyük. És ami a lényeg, az összes szám nyerő. Néhány nappal a megjelenése után ezért röppent az európai világzenei rádióslista negyedik helyére az album, és nem nagy kunszt megjósolni: 2018 egyik legédesebb álmával van dolgunk. (Dunganga Records/Glitterbeat, 2018) csillagos

 

 

 

 

Aurevoir: Kikötő Tavalyelőtt tűnt fel, a múlt évben kiadott öt számot Ethno-beat címmel, az idén pedig az asztalra tette első albumát is a zsámbéki Aurevoir. És közben meg nem állt, zúzott Európa-szerte, megjárta Sanghajt, és a budapesti Akváriumot is levette a lábáról. Heten vannak, mint a vezérek, és azt az érzést keltik, amit a Pogues és a Negresses Vertes, vagyis amit nehéz elfelejteni. Azt nem mondom, hogy valami eredendően újat találtak ki, viszont olyan üdítően tocsognak a magyar, a cigány, a balkáni, a mediterrán és az ír népzene, továbbá a punk és a ska, valamint József Attila és Weöres Sándor befolyásaiban, ami rögtön magával ragad. Ha feldobom, kifinomult arányok, ha leesik, őrületes buli – na és, ugye, az sem hátrány, hogy muzsikálni és komponálni is tudnak az urak. Így eshetett meg, hogy induláshoz és befutáshoz egyaránt számottevő a Kikötőjük. (Szerzői kiadás, 2018)

 

 

 

 

Bixiga 70: Quebra Cabeça A Bixiga 70 zenekar São Paulo multietnikus Bixiga negyedében alakult meg 2010-ben. Azóta is a Rua Treze de Maio (Május 13. út) 70. alatti Traquitana stúdió a főhadiszállásuk, de névválasztásukban Fela Kuti Afrika 70 nevű bandája is szerepet játszhatott. Hiszen másképp festene a zenéjük Fela afrobeatje nélkül, ahogy másképp festene Brazília zenéje is az odahurcolt afrikai rabszolgák nélkül. Másképp a szomorúsága, és másképp az eksztázisa. A Bixiga 70 tíz tagja pedig pontosan tudja, hogy mit köszönhet nekik.

A Quebra Cabeça a negyedik albumuk, és messze az eddigi legjobb. Most sikerült először stúdióban jutniuk a csúcsra azzal a pokoli fortyogással, ami eddig csak a koncertjeiken sütött. Ebben most benne van mindaz a vadság és mindaz a színesség, ami São Paulót jellemzi. Nem véletlen, hogy a „kirakós” (magyarul: puzzle) címet kapta az album. Illeszd egymáshoz a számait, és a végén kijön belőle Bixiga. A mélyén Nigériával, Ghánával és annyi funkyval, mintha most São Paulo utcáin forgatnák a hetvenes évek fekete gengszterfilmjeit. Isaac Hayes, Curtis Mayfield, James Brown – ugye, megvan? Csak azokban nem volt ilyen bitang fúvóskar. Ez a tökély. (Glitterbeat Records, 2018)

 

 

 

 

Bokanté + Metropole Orkest: What Heat Nemzetstratégiailag nehéz lenne gombot varrni erre a produkcióra. Egyrészt adott egy texasi formáció, a Bokanté, melynek tagjai négy kontinens öt országából valók. A főnökük a
híres basszusgitáros, Michael
League, aki a Snarky Puppy jazzegyüttessel már leakasztott egy Grammyt. Akusztikus világzenét játszanak, főleg karibi és nyugat-afrikai befolyással, a gaudeloupe-i Malika Tirolien énekével. Másrészt adott egy több mint világhírű holland szimfonikus zenekar: a Metropole 1945 óta működik, és több Grammyt birtokol, egyet – 2016-ban a Sylva című albumért – a Snarky Puppyval közösen. Ez a Metropole Orkest mindig is arról volt híres, hogy ki nem állhatja a műfaji határokat, úgyhogy könnyen rávehető volt a Bokantével közös munkára. Így aztán 58 muzsikus szerepel a What Heat című albumon. A Bokanté első lemeze, melyet tavaly „önmagában” vett fel, visszhangtalan maradt. De ez most (a hollandokkal társulva) kész szenzáció! Ami eddig „szimpla” világzenének tűnt, az immár az avantgárd jazz és a kortárs zene felé is nyitott olyan hangképekkel, melyek túlmutatnak a műfaj eddig ismert határain. Meg mindenen, úgy egyáltalán… (Real World Records, 2018)

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.