Könyv + CD + DVD

Cicesze van?

Zene

„És a halottak újra énekelnek…” – Eisikovits Miksa máramarosi haszid zsidó zenei gyűjtése (1938–1939)

Két, nyomozásnak is beillő kutatói teljesítmény – és köztük az utolsó pillanatban megmentett és aztán újra elveszettnek vélt kincs: ez Eisikovits Miksa máramarosi haszid népzenei gyűjtésének története. Az erdélyi zenetudós ugyanis 1938-ban harmincévesen nekivágott Máramaros megyének, méghozzá azzal a szándékkal, hogy az archaikus körülmények között élő haszid zsidóság körében – Bartók és Kodály módjára – népdalokat gyűjtsön. Fonográf helyett csupán néhány kottásfüzettel felszerelkezve, héber és jiddis nyelvtudás nélkül indult gyűjteni Eisikovits, de hamar ráébredt, hogy e körben sokkal nehezebb adatszolgáltatókra lelni, hiszen a dalok java szakrális szellemű. „Hogy képzeli, hogy ezeket a szent melódiákat csak így bármikor énekelhetjük?” – kérdezték a tudóstól, aki elsőre a küllemével sem keltett bizalmat a haszidok körében. „Borotvált képpel jön hozzám? [...] Hogy képzeli ezt? S cicesze van?” – firtatták, az imaköpeny szent törvényekre emlékeztető rojtjait keresve Eisikovits kabátja alatt. Ám a zenetudósnak végül mégiscsak sikerült legyőznie a kezdeti bizalmatlanságot: 1938-ban, majd 1939-ben négy füzetet jegyzett tele azokkal a dalokkal és dallamokkal, amelyeket „szentek és szatócsok, megszállt lelkű csodarabbik és énekelni csak pénzért akaró élelmesek” között gyűjtött össze.

Azután elkövetkezett a II. világháború és a holokauszt, majd jött a Romániában is gyorsan berendezkedő kommunista diktatúra, s Eisikovits Miksa (románul Mihai) kivételes értékű gyűjtése kiadatlan maradt. A tudós ugyan 1947-ben egy zsidó kalendáriumban megjelentette máramarosi emlékeit, de 1983-ban bekövetkezett haláláig nem adta, mert nem is adhatta közre a füzetek tartalmát. Utóbb aztán a külvilág számára teljességgel nyoma is veszett e füzeteknek, s csak Elek Judit filmrendező hosszas nyomozása révén került elő a gyűjtemény: 1993-ban egy marosvásárhelyi páncélszekrényből.

A többek között még Kurtág Györgyöt is mozgósító Elek Judit, a kottákat megfejtő (februárban váratlanul elhunyt) Melis László és munkatársaik 2017-ben egy szcenírozott fesztiválkoncerten, idén pedig végre könyv alakban is a nyilvánosság elé bocsátották a kegyetlenül elpusztított máramarosi haszid zsidóság fennmaradt dallamkincsét. A találkozás a koncertről készült filmet megtekintve, a gazdag kiállítású, kétnyelvű kötetet olvasva és annak CD-mellékletét hallgatván egyaránt mélyen megrendítő. A fájdalmasan szép, ismeretlenül is ismerős dallamokra rávetülő, keserű történelmi tudás sohasem feledhető, s a zenei anyag mellett a korabeli kelet-európai zsidóság életét dokumentáló Roman Vishniac fotográfiái is elénk idézik a tragikusan fenyegetett közösség belső életét. A dalokból áradó fatalista hit hőfoka meg a befelé élő kollektív zártság bizalmas hangulata csodálatosképpen még a kései kívülálló számára, imarojtok híján is átélhetővé válik.

Dánielfilm, 2018, 312 oldal + CD-melléklet, 7500 Ft, + DVD, 2018, 3000 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.