Könyv + CD + DVD

Cicesze van?

Zene

„És a halottak újra énekelnek…” – Eisikovits Miksa máramarosi haszid zsidó zenei gyűjtése (1938–1939)

Két, nyomozásnak is beillő kutatói teljesítmény – és köztük az utolsó pillanatban megmentett és aztán újra elveszettnek vélt kincs: ez Eisikovits Miksa máramarosi haszid népzenei gyűjtésének története. Az erdélyi zenetudós ugyanis 1938-ban harmincévesen nekivágott Máramaros megyének, méghozzá azzal a szándékkal, hogy az archaikus körülmények között élő haszid zsidóság körében – Bartók és Kodály módjára – népdalokat gyűjtsön. Fonográf helyett csupán néhány kottásfüzettel felszerelkezve, héber és jiddis nyelvtudás nélkül indult gyűjteni Eisikovits, de hamar ráébredt, hogy e körben sokkal nehezebb adatszolgáltatókra lelni, hiszen a dalok java szakrális szellemű. „Hogy képzeli, hogy ezeket a szent melódiákat csak így bármikor énekelhetjük?” – kérdezték a tudóstól, aki elsőre a küllemével sem keltett bizalmat a haszidok körében. „Borotvált képpel jön hozzám? [...] Hogy képzeli ezt? S cicesze van?” – firtatták, az imaköpeny szent törvényekre emlékeztető rojtjait keresve Eisikovits kabátja alatt. Ám a zenetudósnak végül mégiscsak sikerült legyőznie a kezdeti bizalmatlanságot: 1938-ban, majd 1939-ben négy füzetet jegyzett tele azokkal a dalokkal és dallamokkal, amelyeket „szentek és szatócsok, megszállt lelkű csodarabbik és énekelni csak pénzért akaró élelmesek” között gyűjtött össze.

Azután elkövetkezett a II. világháború és a holokauszt, majd jött a Romániában is gyorsan berendezkedő kommunista diktatúra, s Eisikovits Miksa (románul Mihai) kivételes értékű gyűjtése kiadatlan maradt. A tudós ugyan 1947-ben egy zsidó kalendáriumban megjelentette máramarosi emlékeit, de 1983-ban bekövetkezett haláláig nem adta, mert nem is adhatta közre a füzetek tartalmát. Utóbb aztán a külvilág számára teljességgel nyoma is veszett e füzeteknek, s csak Elek Judit filmrendező hosszas nyomozása révén került elő a gyűjtemény: 1993-ban egy marosvásárhelyi páncélszekrényből.

A többek között még Kurtág Györgyöt is mozgósító Elek Judit, a kottákat megfejtő (februárban váratlanul elhunyt) Melis László és munkatársaik 2017-ben egy szcenírozott fesztiválkoncerten, idén pedig végre könyv alakban is a nyilvánosság elé bocsátották a kegyetlenül elpusztított máramarosi haszid zsidóság fennmaradt dallamkincsét. A találkozás a koncertről készült filmet megtekintve, a gazdag kiállítású, kétnyelvű kötetet olvasva és annak CD-mellékletét hallgatván egyaránt mélyen megrendítő. A fájdalmasan szép, ismeretlenül is ismerős dallamokra rávetülő, keserű történelmi tudás sohasem feledhető, s a zenei anyag mellett a korabeli kelet-európai zsidóság életét dokumentáló Roman Vishniac fotográfiái is elénk idézik a tragikusan fenyegetett közösség belső életét. A dalokból áradó fatalista hit hőfoka meg a befelé élő kollektív zártság bizalmas hangulata csodálatosképpen még a kései kívülálló számára, imarojtok híján is átélhetővé válik.

Dánielfilm, 2018, 312 oldal + CD-melléklet, 7500 Ft, + DVD, 2018, 3000 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.