Lemez

World music: hármas

Zene

Hármas befutó a nosztalgiáról és a jövőről, a táncról és az irodalomról meg más komoly dolgokról. Ezekről most sok szó esik, és még annál is jobb hallgatni. Kiváló áruk fóruma.

Kobo Town: Jumbie In The Jukebox Drew Gonsalvesnek eszébe se jutott a calypso, amíg Trinidadban lakott. Sőt effektíve a heavy metal izgatta. Csak miután a családja Kanadába költözött, akkor kezdte piszkálni a nosztalgia. Úgyhogy bújni kezdte a könyveket, meg bevette magát a használt lemezekre szakosodott boltokba, míg meg nem szállta a calypso szelleme. (Na és a Jumbie, aki minden titok "megtestesítője" a trinidadi folklórban, de ebbe most nem mehetünk bele.)

false

Szóval, ott tartottunk, hogy a calypso. A calypso Trinidad városi népzenéje, afrikai és európai felmenőkkel. A XIX. század végén már jól ismerték, de inkább a kilencszázharmincas évekre esett a fénykora, a könnyed táncok és a súlyos társadalmi kérdések - jellegzetesen ellentmondásos - műfajaként. Egy magára valamit is adó calypsoénekes éppúgy mindent tudott Trinidadról, ahogy, mondjuk, mindent tudott Maliról egy griot. A század második felében soullal, rappel, raggával és másokkal fuzionálva boldogult, de arra nem emlékszem, hogy bármely előadója olyan viharos visszhangot keltsen, mint most Drew Gonsalves - illetve az ő Kobo Town nevű zenekara - a második albumával. Még csak öt hónap telt el az évből, de számos orgánum már az év albumaként emlegeti ezt a Jumbie-t, szóval komoly varázslattal van dolgunk. Látszólag semmi "rendkívüli": egy újabb fúziós album calypsóval, reggae-vel, hiphoppal, rezesekkel, rockkal. Csak hát közben leesik az áll, mert ezt így nem hozta össze senki: hogy egyszerre legyen nosztalgikus és előremutató, üdítő és gagyimentes, érzékeny és jó dumájú, laza és költői. Vagyis úgy, hogy tele legyen baromi jó számokkal. (Stonetree Records/Cumbancha, 2013)


 

 

 

 

El Juntacádaveres: De Platino Enrique Noviello, aki az uruguayi Juan Carlos Onetti azonos című regényéről nevezte el zenekarát, 2002-ben költözött Belgiumba Argentínából. Szóval - Drew Gonsalves után - megint egy emigráns gyökereivel van dolgunk, sőt mi több, megint "az év albumával", bár ezt egyelőre csak én mondom.

false

De komolyan mondom. Ez a De Platino egyszerre tangó és hiphop - továbbá rock meg dzsessz meg más latin dolgok, az elejétől a végéig hibátlanul. Tizenkét évvel a Gotan Project tangóforradalma után új fejezetet nyitott ez a tangó történelmében, kirobbanó energiával, humorral és fordulattal telit. Ilyet még nem hallottunk, ráadásul nem egy laptop, hanem nyolc súlyos arc nyomja: két bandoneónnal, két gitárral, zongorával, szaxofonnal, dobbal és egy rappelő dj-vel. Tavalyelőtt ők nyerték meg a Mano Mundo zenei versenyt Belgiumban - lényegében most tűntek fel a placcon, és az övéké a jövő. "Hullagyűjtő" ennyire életteli árut még soha nem tett az asztalra, erre mérget vehetünk. (Music & Words, 2013


 

 

 

 

Femi Kuti: No Place For My Dream Külön könyvet érdemelne, hogy egy induló zenésznek mekkora szívás, ha zűrösen legendás muzsikus apja árnyékában kell felcseperednie. Fela Kuti nagyobbik fia, az 1962-ben született Femi tizenöt éves koráig az édesanyjával élt Londonban, majd úgy döntött, hogy inkább Nigériát: az apját és az ő pályáját választja. Előbb Fela zenekarában kezdett játszani, aki folyton azzal csesztette, hogy csak utánozza, és semmi egyéni nincs a stílusában. Szegény Femi jobbnak látta hát, ha saját együttest alapít, ami persze a kutyát sem izgatta, Fela viszont úgy megsértődött, hogy öt évig szóba se állt vele. Na de ez már történelem. A "jelen idő" valamikor a kilencvenes évek végén vette kezdetét, amikor Fela halála után hirtelen "felértékelődött" Femi. Megjegyzem, korántsem alaptalanul: a 98-as Shoki Shoki és a 2001-es Fight to Win is azt tanúsította, hogy a Femi-féle - a funky, a dzsessz és az afrikai tradíciók ötvözeteként teremtett - afrobeat nagyságrendje cseppet sem esett messze az apja fájától. Sőt még fogyaszthatóbbnak is tűnt, hiszen teret engedett az épp aktuális irányzatoknak is, és közben a rádióbarát terjedelmekhez tartotta magát. Arról nem beszélve, hogy Positive Force nevű zenekara élén Femi anélkül őrizte a lángot, hogy őt is a mélybe rántották volna Fela démonjai.

false

Bár most az új albuma azt tanúsítja, hogy nem úszhatta meg végül. Úgy látszik, ebben a műfajban nincs kegyelem. Az utóbbi tíz évben összefonódott a személyes és a társadalmi krízis Femi életében. Az édesanyja meghalt, a felesége elvált tőle, a zenészei magára hagyták, a mentális gondjai elhatalmasodtak. És közben rárontott a kormánybarát sajtó, a rendőrség feldúlta The Shrine nevű klubját, és arra kényszerítették, hogy feloszlassa a M.A.S.S. (Movement Against Second Slavery) nevű politikai szervezetét. Szegény Femi padlóra került. Ilyenkor nincs más lehetőség, mint egy ilyen indulatos és robbanékony, keserű és mindenre elszánt album. "Az afrobeat arról szól, hogy táncra késztesse az embereket, miközben le kell nyelniük a keserű pirulákat" - mondta Femi, és ez bizonyára tényleg így van. Még szerencse, hogy miközben azzal szembesült, hogy az álmainak lőttek, megszületett a legjobb korongja. Sors és zene, ha úgy tetszik, az "és" nélkül. (Label Maison/Naive, 2013


Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.