Koncert

Concerto Budapest

Zene

Utazás a huszadik század mélyére - ezt kínálta a közönség számára a Concerto Budapest Gidon Kremert vendégelő hangversenye, amelynek programján az Éljük túl a Szovjetuniót! elnevezésű verseny két győztesét és egy holtában is diadalmaskodó zsenijét idézték a felhangzó kompozíciók.

A fordított időrendben haladó műsor első száma a mindmáig kortárs zeneszerző, Sofia Gubaidulina századvégi Impromptuje volt: Schubert Op. 90. No 4-es Impromptujének fuvolára áttett nyitófutamával, s persze hegedű, fuvola és zenekar felkavaró, bár az áhítottnál hoszszabbra nyúló dekonstrukciós munkálataival. Kaczander Orsolya két hangszeren is remeklő produkciója, valamint a híres vendég művészi alázatra hangolt közreműködése már e nyitószámot is figyelemre méltóvá tette, ám a nyomában felhangzó Schnittke-mű, az 1984-ben Kremer számára dedikált IV. hegedűverseny érezhetően egyszerre emelte a művészi tétet, s fokozta az előadókkal és a közönséggel szemben támasztott követelményeket. "Az ember csak akkor egészen ember, amikor játszik" - jutott eszünkbe a látszólag korántsem ideillő Schiller-idézet Kremer és Kellerék ezer rettenetet felidéző muzsikálása hallatán, merthogy a múlt, a büntetőszázad szörnyűségeit kibeszélő játékuk maga volt a lélekmentés, az emberség hangzó bizonyítéka. A szemérmesen virtuóz Kremer még a kikövetelt ráadásban is hű maradt a kelet-európai kortárs zenéhez: az ukrán Szilvesztrov egy rövidebb művét húzta és pengette. A szünet utáni koncertrész egészét Sosztakovics XI. szimfóniája töltötte ki, kiváló lehetőséget kínálva Keller zenekara számára, hogy kirobbanó formáját bizonyíthassa. Idézze bár az idézetekben és illusztratív szakaszokban dús mű 1905 orosz vagy 1956 magyar eltiport forradalmát, a megszólaltatás elemi lendülete és sokszorosan felfokozott, orkáni ereje győzelmet hirdetett: győzelmet a történelem, és egyúttal a 20. századi muzsikákon fellelkesült közönség felett.

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, május 8.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.