Koncert

Concerto Budapest

Zene

Utazás a huszadik század mélyére - ezt kínálta a közönség számára a Concerto Budapest Gidon Kremert vendégelő hangversenye, amelynek programján az Éljük túl a Szovjetuniót! elnevezésű verseny két győztesét és egy holtában is diadalmaskodó zsenijét idézték a felhangzó kompozíciók.

A fordított időrendben haladó műsor első száma a mindmáig kortárs zeneszerző, Sofia Gubaidulina századvégi Impromptuje volt: Schubert Op. 90. No 4-es Impromptujének fuvolára áttett nyitófutamával, s persze hegedű, fuvola és zenekar felkavaró, bár az áhítottnál hoszszabbra nyúló dekonstrukciós munkálataival. Kaczander Orsolya két hangszeren is remeklő produkciója, valamint a híres vendég művészi alázatra hangolt közreműködése már e nyitószámot is figyelemre méltóvá tette, ám a nyomában felhangzó Schnittke-mű, az 1984-ben Kremer számára dedikált IV. hegedűverseny érezhetően egyszerre emelte a művészi tétet, s fokozta az előadókkal és a közönséggel szemben támasztott követelményeket. "Az ember csak akkor egészen ember, amikor játszik" - jutott eszünkbe a látszólag korántsem ideillő Schiller-idézet Kremer és Kellerék ezer rettenetet felidéző muzsikálása hallatán, merthogy a múlt, a büntetőszázad szörnyűségeit kibeszélő játékuk maga volt a lélekmentés, az emberség hangzó bizonyítéka. A szemérmesen virtuóz Kremer még a kikövetelt ráadásban is hű maradt a kelet-európai kortárs zenéhez: az ukrán Szilvesztrov egy rövidebb művét húzta és pengette. A szünet utáni koncertrész egészét Sosztakovics XI. szimfóniája töltötte ki, kiváló lehetőséget kínálva Keller zenekara számára, hogy kirobbanó formáját bizonyíthassa. Idézze bár az idézetekben és illusztratív szakaszokban dús mű 1905 orosz vagy 1956 magyar eltiport forradalmát, a megszólaltatás elemi lendülete és sokszorosan felfokozott, orkáni ereje győzelmet hirdetett: győzelmet a történelem, és egyúttal a 20. századi muzsikákon fellelkesült közönség felett.

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, május 8.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."