Lemez

World music: portugál

Zene

fadista, finn bolha, nyugat-afrikai griot – emigránsok dalai a csúcsról.

Claudia Aurora: Mulher do Norte Amíg Portóban élt, Claudiát jobban izgatta a popzene, de miután 2003-ban Bristolba költözött, a hatalmukba kerítették azok a portugál dalok, amelyeket még a nagymamájától hallott. Az örökös elvágyódás vagy éppen a beteljesületlen szerelem dalai. Azt pedig tudjuk, ugye, hogy a honvágynál ritkán adódik biztosabb fedezet egy fadoénekes számára. Nem is kellett sokat várni, hogy a gitáros Javier Morenóra támaszkodva szárba szökkenjen Claudia dalszerző és előadó-művészete.

2011-ben, amikor a debütáló Silêncio című albuma kijött, kapásból a legkeresettebb fadisták közé került. A következő évben a WOMAD fesztiválon súlyosbította hírét, ahonnan a Royal Festival Hallba vezetett az útja, hogy az egyik legrangosabb koncertteremből sugározhassa koncertjét a BBC Radio 3. Aztán végigturnézta Angliát, elugrott többek közt Dél-Koreába, majd eljött az ideje, hogy újabb albummal bizonyítson.

Ami most látott napvilágot a napokban. A döntő pozíciókban nem változott Claudia zenekarának a felállása: Javier Moreno és Bernardo Couto a két gitáros, Jon Short bőgőzik, csak ezúttal Kate Short csellózik, illetve a buzukis Pavlos Carvalho és a harmonikás João Barradas is beszállt. Ez a hangszerelés és Claudia mérhetetlenül keresetlen éneke számomra a korai Madredeus kortárs fadóját idézi, de persze pompásan boldogul ez az album mindenféle párhuzam nélkül. Tizenkét számának legalább a fele ellenállhatatlan „károsodásokat” okoz: a hát borzong, a szív összeszorul, a torok fojtogat. Egyszóval, Claudia műve mentes a szenvelgéstől, vegytiszta – és mértékletes arányérzékkel adagolt – fájdalmat kínál. (Red Orange Recordings, 2016)

 

 

 

 

 

Sampo Lassila Narinkka: In Strange Lands A finn bőgős, Sampo Lassila – aki gereblyén, habverőn és tojásszeletelőn is biztos kézzel játszik – az első finn bolhapiacról nevezte el Narinkka nevű zenekarát. Ami a piacot illeti, az 1929-ig működött a város keleti, multikulturális részén, ami pedig Lassila trióját, az az ottani kacatok közt az európai klezmerszíntér egyik legelragadóbb hangvételére talált. Nem beszélve arról, amit Lassila belegyúrt.

Az ő klezmerét ugyanis mélyen megérintette mindenféle más muzsika. Finn is, szláv is, latin is – a népzenék és a kortárs kamarazenék különféle területeiről egyaránt. De ez semmi, hiszen mindemellett Lassila kompozíciói afféle „filmzenék”, melyeknek mind megvan a maguk „jól látható” sztorija is, ezúttal a ki- és bevándorlás tematikájából. Ha már 1870 óta több mint egymillióan emigráltak Finnországból… A Contabile hősét, a fiatal Helént, palermói szerelme késztette maradásra, és boldogan éltek volna, ha Sergióval nem számol le a maffia. A Colonia Finlandesa Matildája és Mattija – százhúsz családdal egyetemben – Argentínában próbált a paradicsomra találni, de csak pár percnyi kegyelemre futotta, míg belefeledkeztek egy tangóba. És így tovább… a finn isten háta mögötti Palkanóig, ahol bosnyák ácsok istentelenül tüzes partikat rendeznek szombat esténként már vagy százötven éve.

2013-ban, amikor a Sampo Lassila Narinkka első albuma, a Suomiklezmer kijött, egy lyukas garast sem tettem volna arra, hogy a finomsága überelhető. De most rátettek még egy lapáttal, ide a bökőt. Sőt, ha szétnézünk a világban, nem sok példát találunk arra, hogy egy szolid zenei befolyásból ilyen sajátos és burjánzó univerzumot teremtsen egy akusztikus trió. (Melybe Lassila mellett Aleksi Santavuori brácsával, Harri Kuusijärvi pedig harmonikával teszi a magáét.) Melankólia és humor, magasság és mélység, helyi érték és univerzalitás, csak leshetünk, mint a moziban… És közben persze azonnal peregni kezd a saját filmünk. (Narinkkaattori Records, 2016)

 

 

 

 

 

 

Kimi Djabaté: Kanamalu Kimi Djabaté ősei vándorzenészként érkeztek Bissau-Guinea területére, s maradtak ott az egyik legtekintélyesebb griot családként. Ez annyit jelentett, hogy Djabaténak hároméves korában megkezdődött a zenei képzése, előbb balafonon, majd a nyugat-afrikai hárfán (magyarul: kora), s közben levezetésként mindenféle dobokon. 1994-ben a bissau-guineai nemzeti táncegyüttessel Európában koncertezett, és úgy megtetszett neki ez a világ, hogy Portugáliában ragadt. Előbb háttérzenészként boldogult, majd 2005-ben összehozta az első szólóalbumát (Teriké), de az akkor még visszhangtalan maradt. Nem úgy a négy évvel későbbi Karam, melyet minden további nélkül az év egyik legnagyobb afrikai dobásaként emlegetett a szakirodalom.

És nagyon sanszos, hogy a Kanamalu esetében sem lesz ez másként. A recept és az íz azonos: jobbára tradicionális hangszerekkel tálalt, könnyedén és édesen mámorító manding muzsikát hallhatunk. Djabaténak rendkívüli érzéke van ahhoz, hogy elkerülje a sziruposodást, és külön díjat érdemel az egyenletesen magas színvonal tartásáért, még ha nem is emelkedik hallatlan magasságokba. Hogy az albumot záró Djaraby-lébe hogyan csöppent egy lisszaboni fadista, azt inkább fedje jótékony homály, de ettől még egy igazán szerethető korongnak örvendhetünk. (Red Orange Recordings, 2016)

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."