Lemez

World music: sivatagi

Zene

transz, tomboló nagyik, ciprusi narkó és tuvai zúzás – nyári lemezajánlat a legjavából.

Ifriqiyya Electrique: Rûwâ­hîne Tunézia sivatagában az egykor odahurcolt rabszolgák leszármazot­tai­nak rituális zenéje a banga. Közeli rokonságából a marokkói gnawa emelhető ki, mely ugyancsak vaskasztanyettákkal operál, és arra irányul, hogy totális transzba essen az előadója. No, meg a hallgatója – tehetjük hozzá, hiszen az Ifriqiyya Electrique mihelyt bemutatkozott, máris a Roskilde, a WOMAD és más rangos fesztiválok nyári kínálatába került.

Az nem kétséges, hogy ritka szenzáció, melynek elemei – banga részről a poliritmika és az ének, nyugat felől a posztindusztriális gitárzene – bármily ismerősek is, együtt olyan hangot ütnek meg, ami lényegében vadonatúj. A gitáros rész (és hozzá némi elektronika) a francia François Cambuzat és az olasz Gianna Greco dolga, akik az utóbbi években Putan Club néven durvultak, olykor Lydia Lunch énekesnővel súlyosbítva. Ez a François amúgy az a François, aki 1994-ben a romantikus Il Gran Teatro Amaróval koncertezett nálunk, majd annak felbomlása után keleti gyűjtésekbe kezdett és bekeményített. Ő hozta össze az Ifriqiyya Electrique-et is, ami nem kevésbé „véres”, mint mondjuk a korai Swans „korbácsolása” volt. Ebben nincs helye sem alibinek, sem mulatozásnak. Ez próbára tesz, és teljes odaadást kíván, ahogy maga is teljes átlényegülést kínál. (Glitterbeat Records, 2017)

 

 

 

 

Dona Onete: Banzeiro Brazíliában tombolnak a „nagyik”. És mintha versengeni kezdtek volna, hogy melyikük tud sikeresebb albummal állni elő 79 évesen. A múlt évben Elza Soares vitte el a pálmát, az idén pedig mérget vehetünk rá, hogy Dona Onete fogja. Elzával ellentétben (aki mögött megrázkódtatásokban és sikerekben egyaránt gazdag élet áll) Dona álmodni sem merhetett arról, hogy énekes legyen. Már a gondolatától kiakadtak a szülei, és az első férje sem bátorította. De azért így is a zene közelében maradt: az amazóniai indiánok és az afrikai rabszolgák közös hagyományának a kutatója és tanára lett, és bármikor dalra fakadt, ha úgy kívánta a szemléltetés. Aztán úgy hozta a sors, hogy férjhez ment újra, és immár a szükséges családi támogatással felvértezve 2011-ben felvette az első albumát (Feitiço Caboclo). Erre aztán ráharaptak a fesztiválok, turnéztatta Angliában és az Egyesült Államokban, az idén pedig ráduplázott a Banzeiróval.

A cím azokra a hullámokra utal, amelyeket a hajók keltenek az Amazonason. Erős sodrású, ellenállhatatlan és igen változatos hullámokat. Az egyik a carimbók, a másik a szambák partvidékéről érkezett, de cumbiában és boleróban sincs hiány. Csupa szívügy, mondanám, de az a helyzet, hogy Dona érzéki dalaiban a test is bőven megkapja a magáét. Egyszóval tetőtől talpig csupa élet, ritmus és frissesség, ha úgy tetszik, tombolás. (Mais Um Discos, 2017)

 

 

 

 

Trio Tekke & Dave De Rose: Zivo A Trio Tekkét két ciprusi és egy angol zenész alapította 2005-ben Londonban. Első két lemezükön klasszikus rembetikofelvételeket dolgoztak fel, nem is akárhogyan; a tekintélyes Songlines magazintól „az év felfedezettje” címet kapták érte 2012-ben. Aztán nem jött felőlük hír, de úgy tűnik, nem henyéltek vagy dorbézoltak, hiszen itt az új lemez, a Zivo, amelyet ugyan egy súlyos, ciprusi alkoholról neveztek el, de ez csak részletkérdés.

Az igazi fejlemény az, hogy maguk írták az összes dalt, és a korábbi akusztikus hangvételt jóval frissebb és átütőbb megszólalás váltotta fel. Ehhez bevették a csapatba a dobos Dave De Rosét, a gitárokat és a (buzuki-féle) tsourast pedig kütyükkel látták el. Persze úgy, hogy a rembetiko hangulatát ne érje csorba, vagyis a saját számaik éppen olyanok legyenek, mint a feldolgozások. A koncepció ötös, a tónus és a „narkotikum” ugyancsak, és ha még bedobtak volna két-három olyan nótát, mint a Crazy birds vagy a The devil’s village, azt is megkockáztatnám, hogy maga a tökély. (Szerzői kiadás, 2017)

 

 

 

 

Hartyga feat. Albert Kuvezin: Agitator Utoljára hét éve hallhattuk a tuvai Albert Kuvezint, amikor egy skót szigeten a tenger, a whisky és a japán költészet hatása alá került (Poets and Lighthouses). Tudják, ő az az ultrabasszus hangú torokénekes, aki az 1991-ben alapított Yat-Kha nevű etno-punk zenekarával komoly hódításokat vitt végbe Nyugaton, ráadásul egy olyan orosz tagköztársaságból, ahol a sztyeppén, a folyón és az erdőn túl nincs kapaszkodó. Amelyet meggyötört a diktatúra és a szabadság, elvesztette a sámánizmusban és a buddhizmusban gyökerező hitét, és csak a munkanélküliség, a kilátástalanság és az alkoholizmus maradt. Illetve még valami: az ebből születő művészet és annak kulcsfigurája, Kuvezin.

Idáig azt hittem, hogy a Yat-Khán kívül nincs élet Tuvában, de hál’ isten, tévedtem. Ráadásul a most felbukkant Hartyga több mint meggyőző vállalkozás: egy olyan gyomrossal indít, ami élből és félreérthetetlenül padlóra küld. Jobbára tradicionális darabokat formálnak a maguk brutális képére két gitárral, szaxofonnal, dobbal és Kuvezin hátborzongató énekével. Jazz is, rock is, folk is – zúzás a javából. Kompromisszumok és helyezkedés nélkül az élvonalban. (Soyuz Music, 2017)

Figyelmébe ajánljuk

Nagyon balos polgármestert választhat New York, ez pedig az egész Demokrata Pártot átalakíthatja

Zohran Mamdani magát demokratikus szocialistának vallva verte meg simán a demokrata pártelit által támogatott ellenfelét az előválasztáson. Bár New York egész más, mint az Egyesült Államok többi része, az identitáskeresésben lévő demokratáknak minta is lehet a 33 éves muszlim politikus, akiben Donald Trump már most megtalálta az új főellenségét.

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.