World music: ahogy

Zene

Öt héttel ezelőtt ígértem, futunk még egy kört a placcon: lássuk csak, hogyan néznek ki az "év lemezei".

Öt héttel ezelőtt ígértem, futunk még egy kört a placcon: lássuk csak, hogyan néznek ki az "év lemezei".

Ando Drom: Muro Nau Először is, le a kalappal. Miután 1998-ban - a pályafutása csúcsát jelentő Phari Mamo album megjelenése után - három ágra szakadt az Ando Drom, alapítójának, Zsigó Jenőnek egyedül maradva kellett újraépítenie a zenekarát. Mégpedig úgy, hogy az Ando Drom-hang folyamatos megújulásának éppúgy megfeleljen, mint azoknak a zsigeri stiláris jegyeknek, melyek az akkor tizenöt éves együttes önazonosságát képezték. Úgy látom, ez most összejött - Zsigó Jenő mellett az Ando Drom korai felállásaiból már ismert Dobi Matild (ének) és Bihari Imre (gitár), illetve az újabban csatlakozott Bódi Gyula (harmonika) és Samu István (gitár) közös érdemeként.

A Muro Naut persze azok is örömmel hallgathatják, akik nem ismerik a "hátterét". Ami az Ando Dromnak mindig is védjegye volt: a rendkívül kimunkált-árnyalt és az érzelmek igen széles skáláját felölelő ének, az adott az új lemezén is. Ugyanakkor az is átjön, hogy jókorát lépett egy olyan stílus meg-teremtésén munkálkodva, ami az Ando Dromhoz és a többi magyarországi roma folkegyütteshez képest is új. Az alapjául szolgáló roma folklórra a sanzon és a dzsessz színei rakódnak, igen bensősé-gesen, a kamaramuzsikák intimi-tásával. Hogy ez az út járható, sőt messzire visz, az nem kétséges, a "fölösleges" lépésektől azonban óva inteném a zenekart. Különösen a harmonikán érzem, hogy többet mutat magából, mint amennyit a zene kíván, hogy akkor is rányomja a bélyegét, amikor éppen ellenkezőleg: a csenddel hatna hangsúlyosabban. (Ando Drom Alapítvány, 2005) ****

Thione Seck: Orientissime Thione Seckről - a Szenegál-Kuba tengelyen úttörő Orchestra Baobab zenekar egykori énekeséről - csomóan azt hihetik, hogy Youssou N'Dour Egypt című lemezének a sikerét lovagolja meg, pedig szó sincs róla: az Orientissime felvételei 1999 és 2002 között készültek, s Seck már korábban is kimutatta a Kelet iránti vonzalmát. Csak éppen most futott be vele.

Seck hangja úgy fest, mint a legpompásabb somlói galuska: bármily édes, cseppet sem geil, s a rumot sem spórolták ki belőle. Sőt. Nem is csak a hangja. Lényegében az egész lemez, úgy, ahogy van. Megjárta hozzá Párizst, Dakart, Kairót és Madrászt, kimazsolázta a muzsikusait, s végül az év egyik legragyogóbb albumát tette az asztalra. Aki hallja, adja tovább: töltsön egy mágikus órát Thione Seck varázsszőnyegén, Szenegál, Egyiptom és India klasszikus, könnyű- és népzenéje körül lebegve! (Syllart/Cantos/Frochot Music, 2005) *****

Albert Kuvezin And Yat-Kha: Re-Covers Az ember azt hinné, hogy "mindennek van határa", pedig nincsen. Albert Kuvezin, a tuvai Yat-Kha zenekar ultrabasszus hangú torokénekese eddig is örömmel fitogtatta angolos műveltségét, de egy etnopunk-énekesbe ez belefért, még ha a sztyeppékhez, sámánokhoz, ménesekhez kötődtek is a dalai. Hanem amit most tett, annak a fele sem tréfa: egyetemes rockklasszikusokat "tuvásított": többek közt Zeppelint, Kraftwerket, Santanát, Iron Butterflyt, Joy Divisiont, Motorheadet, Rolling Stonest - s még "rémisztgethetném" kedves olvasóinkat jó pár névvel tovább. De nem ez a cél.

A helyzet ugyanis az, hogy noha az ember számról számra erőteljesen összevonja a szemöldökét, a világért sem állítaná le a lemezt, és nemcsak azért, mert hajlamos a perverzitásokra, hanem mert suttyomban rákattan. Olykor mintha valami brutális horror szólna, olykor meg önnön paródiája, pedig nem vicc: Kuvezin épp olyan komolyan veszi a bálványait, mint a szülőföldjétől kapott útravalót. S lefogadom: Captain Beefheart, Vlagyimir Viszockij, Bob Marley, de még a Motorhead is bírná magát így. Talán csak Santana nem állná meg röhögés nélkül. (Yat-Kha Recordings/Plane/Zenesegély, 2005) ****

Introducing Daby Balde Daby Baldénak jócskán meg kellett szenvednie, s nem kevés szerencsére volt szüksége, hogy elkészíthesse első lemezét. Szenegál déli részén, nemesi sarjként, a Koránt tanulmányozva cseperedett fel - ami nem kevesebbet jelent, mint hogy száműzetésbe kényszerült, amikor a kasztrendszer törvényeivel dacolva a muzsikusok hivatását választotta. Hat évig vándorolt Guineában és Gambiában, megtanulta, amit megtanulhatott, előbb a hangjával, aztán egy angol önkéntes munkásnő támogatása és kapcsolatai révén az első - ajándékba kapott - gitárjával is. 1994-ben, huszonöt évesen tért vissza Szenegálba, s immár odahaza nyomatta a dalait, míg fel nem figyelt rá egy belga koncertszervező társaság. Aztán már nem kellett sok.

Daby erősen kötődik ahhoz a hagyományhoz, amit Nyugat-Afrika útjain magába szívott, mégis nehéz besorolni a lemezét. Noha európai zenészeket is alkalmaz, legalább olyan távol áll a szokványos afropopfúzióktól, mint a szigorú tradícióktól - és legalább olyan bizarr, mint amilyen naturális, ahogy a kora és a gitár mellett hegedű és szaxofon szól. De korántsem csak ezért kell szeretni. Hanem mert Daby Balde szerzeményeit nem könnyű megkülönböztetni a nyugat-afrikai örökzöldektől. (World Music Network/IndieGo, 2005) **** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.