World music: kis

Zene

karácsony, nagy lemezek: a FolkEurópa Kiadó három kimondottan ragyogó magyar albumot jelentetett meg karácsonyra. Ritka ünnepi pillanat, tizenöt csillaggal.

Balogh Kálmán és a Gipsy Cimbalom Band: Aven Shavale Balogh Kálmán cimbalomzenekarának már vagy tizenöt éve megvan a maga külön bejáratú világa. Olyan világ ez, amely szélesre tárja kapuját: belefér egy csomó európai ország, ahol cigányok játszanak: népzenét, dzsesszt vagy bármifélét. Belefér, sőt jól megfér benne az instrumentális és a vokális muzsika, és bár a hangszerelés Balogh Kálmán cimbalma köré rendeződik, a bőgőre, hegedűre, gitárra vagy trombitára épp anynyi fény vetül. Ez a cimbalomzenekar ugyanakkor arra is ügyel, hogy ne nagyon ismételje magát: míg a Roma vándor és az Aroma című albuma azzal tűnt ki, ahogy felülemelkedett a földrajzi és a műfaji "kötöttségeken", a Gipsy Colours a hangszeres és a vokális cigányzenét kovácsolta egybe, és akkor még nem beszéltünk arról a kalandról, amiben a free jazz szaxofonos David Murray volt a partnerük (David Murray és Balogh Kálmán Gipsy Cimbalom Band featuring Kovács Ferenc).

És most megint új album (és ahhoz egy kissé átszerveződött felállás) van. "Improvizált világzene" - állítja az alcíme, és improvizáció tényleg akad bőven, az ahhoz méltó dzsesszes felhanggal. Sőt: talán szerencsésebb ezt a felhangot egyenesen hangsúlynak tekinteni, mely számos számban visszaköszön, csakúgy, mint az észak-romániai és balkáni rezes befolyás. Ez utóbbi kapcsán Bede Péter dicséretes tenorszaxofonjára terelődhetne a szó, de nincs helyünk megbújni a részletekben, így arról is csak futólag emlékezünk meg, hogy milyen jót tettek a lemeznek énekes vendégei: Szalóki Ági, Polnauer Flóra, Krámli Kinga és Balogh Gusztáv. Egyszóval pompás párlata az Aven Shavale mindannak, ami Balogh Kálmán cimbalomzenekarában szerethető. Pontosan kiderül belőle, hogy mi a különbség az önazonosság és az önismétlés között; hogy milyen súlya van a vendéglátózásnak a cigányzenei hagyományban, előkerül egy-két örökzöld és pár magyar dal is, no és végre ezúttal a meghittebb pillanatokban sincs hiány.

Napra: Jaj, a világ! Úgy látom, három év nagyon kemény meló után tette az asztalra debütáló albumát a Napra zenekar. Valamelyest ráláttam arra is, ahogy világra jött, hogy most elmondhassam: minden nekirugaszkodással valami több és jobb és meggyőzőbb kerekedett ki belőle. (Kérdés lehetett, zavaró körülmény-e, hogy a zenekarvezető Both Miklós a Barbaróban is gitározik-énekel; de hamar kiderült, hogy egyáltalán nem. Ami ezt a két etnorockzenekart elválasztja, az épp annyira szembetűnő, mint az, ami közös az útjukban.)

A Jaj, a világ! nyitó számának De sötétlikÉ a címe, ám annál világosabb: ez a fordulatos, könynyedén bonyolult muzsika igazán eredeti hangütést, új minőséget takar. Hogy a rockos progresszió felől közelít-e a népzenéhez vagy fordítva, azt meg nem mondanám, de különösebben nem is érdekel. Ami tuti: a maga súlyán - precíz egyensúlyban - kezeli mindkét hagyományt, azok pedig rendkívül élvezik egymás társaságát. Ha gond adódik, az igen apró: engem történetesen bosszant a kitűnő Ugrós elején a funkyzás, de lényegében az utolsó hangig jól kitalált és jól megvalósított számok sorakoznak a korongon. Melyekben nemhogy pontosan értik, de szinte ugyanazt a nyelvet beszélik a népi hangszerek - a hegedű, a cimbalom, a harmonika -, mint a zongora, a dob és a gitár. Férfiének, női ének, lendület, erő, svung és líra, van itt minden, úgyhogy a névsor se maradjon el: Both Miklós és Krámli Kinga énekel, Hegedűs Máté hegedül, Bobár Zoltán a billentyűs hangszereken játszik, Balogh Kálmán cimbalmozik, Winter Csaba basszusgitározik és Pfeiler Ferenc dobol.

Végül, de nem utolsósorban: két profi angol producer: Ben Mandelson és Rob Keyloch dolgozott a lemezen. Roppant ritka, és a mi kis piacunkon nehezen megtérülő beruházás az ilyen. Ez az igaziÉ Mondom, kemény meló. De megvan.

Bognár Szilvia, Herczku Ágnes, Szalóki Ági: Szájról szájra Volt egy idő, még a legelején, két évvel ezelőtt, amikor úgy terveződött a Szájról szájra projekt, hogy kilenc-tíz, nagyjából azonos évjáratú, ám különféle műfajokhoz kötődő énekesnő közös vállalkozása legyen. Az összefogásnak e módja példásan sugallhatta volna, hogy egy dívának nem muszáj zsigerből rivalizálnia a másikkal, éppen ellenkezőleg, de aztán úgy hozta a sors, hogy végül azokra szűkült a kör, akiket a barátság mellett a népzene is összeköt. 2006 nyarán, amikor bemutatkoztak a Művészetek Palotájában, mindebben Palya Beának is kulcsszerepe volt, de aztán sajnos-szerencsére annyi dolga akadt, hogy magára kellett hagynia a két Ágit és Szilviát.

Ennyit a történelemről. Ami pedig a friss hír, az ugye a lemezük eljövetele, tizenkét terebélyes számmal. Szólóban, duóban és hármasban, s mögöttük azzal az igen választékos kísérettel, melyet a dzsesszben és népzenékben is jártas Juhász Gábor (gitár), Nikola Parov (kaval, buzuki, miegymás), Mester László (hegedű, gardon), Dés András (ütőhangszerek) és Kovács Zoltán (bőgő) alkot.

Ha feladat volt, hogy a hölgyek úgy mutassák meg az egyéniségüket, hogy közben erősítsék a társaikat, akkor az kipipálható bátran. Ha olyan zenekari hangzást kellett teremteni, ami markáns, de korántsem telepszik az énekre, akkor az ugyancsak rendben van. Nagyon jól mutatnak a magyar népdalok között a bolgárok, lehet búsulni és vidulni, a hölgyek a csúcson, szóval dörzsölhetjük a markunkat: egy igazán szép és szerethető albummal gazdagodtunk, legfeljebb az a kicsattanó derű hiányozhat, ami a Szájról szájra-koncerteken jelen van.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.