World music: kis

Zene

karácsony, nagy lemezek: a FolkEurópa Kiadó három kimondottan ragyogó magyar albumot jelentetett meg karácsonyra. Ritka ünnepi pillanat, tizenöt csillaggal.

Balogh Kálmán és a Gipsy Cimbalom Band: Aven Shavale Balogh Kálmán cimbalomzenekarának már vagy tizenöt éve megvan a maga külön bejáratú világa. Olyan világ ez, amely szélesre tárja kapuját: belefér egy csomó európai ország, ahol cigányok játszanak: népzenét, dzsesszt vagy bármifélét. Belefér, sőt jól megfér benne az instrumentális és a vokális muzsika, és bár a hangszerelés Balogh Kálmán cimbalma köré rendeződik, a bőgőre, hegedűre, gitárra vagy trombitára épp anynyi fény vetül. Ez a cimbalomzenekar ugyanakkor arra is ügyel, hogy ne nagyon ismételje magát: míg a Roma vándor és az Aroma című albuma azzal tűnt ki, ahogy felülemelkedett a földrajzi és a műfaji "kötöttségeken", a Gipsy Colours a hangszeres és a vokális cigányzenét kovácsolta egybe, és akkor még nem beszéltünk arról a kalandról, amiben a free jazz szaxofonos David Murray volt a partnerük (David Murray és Balogh Kálmán Gipsy Cimbalom Band featuring Kovács Ferenc).

És most megint új album (és ahhoz egy kissé átszerveződött felállás) van. "Improvizált világzene" - állítja az alcíme, és improvizáció tényleg akad bőven, az ahhoz méltó dzsesszes felhanggal. Sőt: talán szerencsésebb ezt a felhangot egyenesen hangsúlynak tekinteni, mely számos számban visszaköszön, csakúgy, mint az észak-romániai és balkáni rezes befolyás. Ez utóbbi kapcsán Bede Péter dicséretes tenorszaxofonjára terelődhetne a szó, de nincs helyünk megbújni a részletekben, így arról is csak futólag emlékezünk meg, hogy milyen jót tettek a lemeznek énekes vendégei: Szalóki Ági, Polnauer Flóra, Krámli Kinga és Balogh Gusztáv. Egyszóval pompás párlata az Aven Shavale mindannak, ami Balogh Kálmán cimbalomzenekarában szerethető. Pontosan kiderül belőle, hogy mi a különbség az önazonosság és az önismétlés között; hogy milyen súlya van a vendéglátózásnak a cigányzenei hagyományban, előkerül egy-két örökzöld és pár magyar dal is, no és végre ezúttal a meghittebb pillanatokban sincs hiány.

Napra: Jaj, a világ! Úgy látom, három év nagyon kemény meló után tette az asztalra debütáló albumát a Napra zenekar. Valamelyest ráláttam arra is, ahogy világra jött, hogy most elmondhassam: minden nekirugaszkodással valami több és jobb és meggyőzőbb kerekedett ki belőle. (Kérdés lehetett, zavaró körülmény-e, hogy a zenekarvezető Both Miklós a Barbaróban is gitározik-énekel; de hamar kiderült, hogy egyáltalán nem. Ami ezt a két etnorockzenekart elválasztja, az épp annyira szembetűnő, mint az, ami közös az útjukban.)

A Jaj, a világ! nyitó számának De sötétlikÉ a címe, ám annál világosabb: ez a fordulatos, könynyedén bonyolult muzsika igazán eredeti hangütést, új minőséget takar. Hogy a rockos progresszió felől közelít-e a népzenéhez vagy fordítva, azt meg nem mondanám, de különösebben nem is érdekel. Ami tuti: a maga súlyán - precíz egyensúlyban - kezeli mindkét hagyományt, azok pedig rendkívül élvezik egymás társaságát. Ha gond adódik, az igen apró: engem történetesen bosszant a kitűnő Ugrós elején a funkyzás, de lényegében az utolsó hangig jól kitalált és jól megvalósított számok sorakoznak a korongon. Melyekben nemhogy pontosan értik, de szinte ugyanazt a nyelvet beszélik a népi hangszerek - a hegedű, a cimbalom, a harmonika -, mint a zongora, a dob és a gitár. Férfiének, női ének, lendület, erő, svung és líra, van itt minden, úgyhogy a névsor se maradjon el: Both Miklós és Krámli Kinga énekel, Hegedűs Máté hegedül, Bobár Zoltán a billentyűs hangszereken játszik, Balogh Kálmán cimbalmozik, Winter Csaba basszusgitározik és Pfeiler Ferenc dobol.

Végül, de nem utolsósorban: két profi angol producer: Ben Mandelson és Rob Keyloch dolgozott a lemezen. Roppant ritka, és a mi kis piacunkon nehezen megtérülő beruházás az ilyen. Ez az igaziÉ Mondom, kemény meló. De megvan.

Bognár Szilvia, Herczku Ágnes, Szalóki Ági: Szájról szájra Volt egy idő, még a legelején, két évvel ezelőtt, amikor úgy terveződött a Szájról szájra projekt, hogy kilenc-tíz, nagyjából azonos évjáratú, ám különféle műfajokhoz kötődő énekesnő közös vállalkozása legyen. Az összefogásnak e módja példásan sugallhatta volna, hogy egy dívának nem muszáj zsigerből rivalizálnia a másikkal, éppen ellenkezőleg, de aztán úgy hozta a sors, hogy végül azokra szűkült a kör, akiket a barátság mellett a népzene is összeköt. 2006 nyarán, amikor bemutatkoztak a Művészetek Palotájában, mindebben Palya Beának is kulcsszerepe volt, de aztán sajnos-szerencsére annyi dolga akadt, hogy magára kellett hagynia a két Ágit és Szilviát.

Ennyit a történelemről. Ami pedig a friss hír, az ugye a lemezük eljövetele, tizenkét terebélyes számmal. Szólóban, duóban és hármasban, s mögöttük azzal az igen választékos kísérettel, melyet a dzsesszben és népzenékben is jártas Juhász Gábor (gitár), Nikola Parov (kaval, buzuki, miegymás), Mester László (hegedű, gardon), Dés András (ütőhangszerek) és Kovács Zoltán (bőgő) alkot.

Ha feladat volt, hogy a hölgyek úgy mutassák meg az egyéniségüket, hogy közben erősítsék a társaikat, akkor az kipipálható bátran. Ha olyan zenekari hangzást kellett teremteni, ami markáns, de korántsem telepszik az énekre, akkor az ugyancsak rendben van. Nagyon jól mutatnak a magyar népdalok között a bolgárok, lehet búsulni és vidulni, a hölgyek a csúcson, szóval dörzsölhetjük a markunkat: egy igazán szép és szerethető albummal gazdagodtunk, legfeljebb az a kicsattanó derű hiányozhat, ami a Szájról szájra-koncerteken jelen van.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.