"Egyetlen képet festek egész életemben" - Vaszkó Erzsébet (1902-1986) kiállítása (képzőművészet)

Zene

Vaszkó művészete kevéssé ismert mind a szakmában, mind a nagyközönség előtt. Ennek oka több oldalról is meghatározható: hosszú élete során gyakran elfeledték, majd több hullámban újra felfedezték, munkásságáról nem született tudományos monográfia, festészete pedig alig kapcsolódik a hazai képzőművészethez. Vaszkó sem sietett az értelmezők segítségére, mint mondta, "a mai művészek [...] kollektíve hatnak egymásra, a művészetnek a korral egy tempóban kell lélegeznie.

Vaszkó művészete kevéssé ismert mind a szakmában, mind a nagyközönség előtt. Ennek oka több oldalról is meghatározható: hosszú élete során gyakran elfeledték, majd több hullámban újra felfedezték, munkásságáról nem született tudományos monográfia, festészete pedig alig kapcsolódik a hazai képzőművészethez. Vaszkó sem sietett az értelmezők segítségére, mint mondta, "a mai művészek [É] kollektíve hatnak egymásra, a művészetnek a korral egy tempóban kell lélegeznie. De nem úgy, hogy bárki meghatározza nekem azt, [É] hogyan hozzam felszínre azt a bizonyos valamit, ami egy kép lényege." Munkáinak nagy része elveszett, a tökéletlennek ítélteket egyszerűen megsemmisítette, s képzőművészeti tevékenysége is töredezett, hisz voltak olyan időszakok, amikor egyáltalán nem vett ecsetet a kezébe.

A Raiffeisen Galériában bemutatott anyag a két alkotói korszaknak megfelelően kettéválik - az 1931 és 1948 között készült konstruktív tájképekre és az 1957 utáni új, 1975-ben véglegesen lezárt periódus absztrakt festményeire. Az életmű mégsem torzó: Vaszkó akkor festett, amikor úgy érezte, hogy képes a festészethez szükséges meditációra és koncentrációra. Na meg akkor, amikor a korszak mindezt "megengedte". Mivel kezdetben filozófiát hallgatott az egyetemen, viszonylag későn, közel harmincévesen kezdte kiállítani műveit (1940-ben nagyobb anyaggal szerepelt a Velencei Biennálén is), majd a második világháború után - párhuzamosan az új művészeti törekvések háttérbe szorításának és elhallgattatásának időpontjával - a családját sújtó súlyos nehézségek (halálesetek, kitelepítések, népbírósági perek, megélhetési nehézségek) miatt grafikusként helyezkedett el. Csak nyugdíjazása után kezdett el újra festeni - a kiállítás alapján állítható, hogy nem hiába.

Az elsősorban magángyűjteményekből kölcsönzött "korai" munkák tájképek, melyeken végigkövethető, hogyan változik meg pár év alatt a természetelvű konstrukció, s lesz egyre strukturáltabb, egyre absztraktabb - s ezzel összefüggésben, hogyan nyeri el Vaszkó szignatúrája végső formáját. A máramarosi hegyláncok kezdeti kemény, rajzos tömbössége apránként feloldódik a sötét-meleg színfelületek lüktetésében, a látvány egyre inkább elválik a "valóságtól", s kialakul egy kényes, ámde határozott egyensúly a szellemi és a fizikai világ között. Vaszkó pasztellel készült képei túllépnek a materiális szinten, de meg is őrzik azt - miközben különös, metafizikus sűrítmények is egyben. E képek nehezen fordíthatók le szavakra, de látható és érezhető, hogy erejük éppen kettősségükben rejlik, abban a furcsa lebegésben, amelyet - például a Naplemente (1936) című, különös módon talán inkább hajnali fényviszonyokat idéző kép esetében - a sárga és zöld fények és a koromsötét faágak furcsa viszonya alakít. A fény- és színpászmák egyrészt megtörnek, másrészt áthatolnak a fekete vonalakon, egyszerre keltve a felszabadult diadal és a baljós, szorongató sötétség érzetét.

Vaszkó rendkívül szigorú volt önmagához, műveiben "a szellemi és fizikai összetétel" egyensúlyi biztonságát kereste: "Ha egy képnél nem érzem [ezt], az nekem nem kép [É]. Nem életművet akarok gyűjteni, gyarapítani, azért festek, hogy elmondjam azt, amit akarok, és ha meggondolom, egyetlen képet festek egész életemben." A kiállított művek alapján állítható, hogy Vaszkó a harmincas évek végére elérte a kitűzött célt, de az is, hogy a háborús körülmények nem kedveztek a "végtelenhez való szál" megragadásának - már amennyire ez a rosszul megvilágított, állandóan megcsillanó képekből leszűrhető.

A második alkotói periódus immár teljesen absztrakt/geometrikus csúcsművei a hatvanas évek közepétől készültek. Itt-ott mintha Anna Margit (és áttételesen a szentendrei festészet), illetve Paul Klee hatását érzékelnénk ezeken az alkotásokon. Apró és színes geometrikus elemekből szinte fellehelt, kék háttér előtt lebegő könnyed struktúrák (Nem látunk tisztán, 1964), finoman szemcsés, a bizonytalanság és a határozottság határán egyensúlyozó amorf formák (Állatviadal, 1964), sötét síkba olvadó, attól alig elváló, görcsös kín feszítette figurák (Kőbéka, 1969). Szinte a papír mögötti kozmikus mélységből világító színek, tenyérnyi fekete-fehér kompozíciók. És képcímek - álom, nyugalom, meditáció, halálhajó -, amelyek önként vállalt, végtelen magányról árulkodnak. Arról a koncentrált állapotról, amikor a megtagadott és háttérbe tolt filozófiai műveltség helyébe a meditatív élmény lépett, amikor "már nem is én dolgoztam, hanem énhelyettem valaki más, valami más iktatódott be a mondanivalóba".

Vaszkó örökös kívülálló, öntörvényű, nagy festő volt. Életművének ezt a keresztmetszetét látva indokoltnak tűnik, hogy haláláig elutasította a csoportokba, tendenciákba sorolására tett kísérleteket. Minden külön értesítés helyett.

Raiffeisen Galéria, Budapest, Akadémia u. 6., nyitva: január 13-ig

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.