Koncert

Wovenhand

  • - greff -
  • 2016. október 22.

Zene

Szemügyre véve vasárnap este David Eugene Edwards száz százalékig rockzenekarként jellemezhető aktuális együttesét, amint sisteregve visszhangzó, hol a mai Swanst, hol a 30 évvel ezelőtti angol darkwave zenekarokat, de leginkább persze semmilyen másik zenei jelenséget, inkább archaikus mozdulatokat (harci dobokat püfölő indián kezeket, jégbe dermedt hegyoldalakon málhák alatt meggörnyedő hátakat, szüntelenül fohászkodó ajkakat) megidéző dalait jelentős hangerővel a klubot nagyjából teletöltő közönségre omlasztja, nehéz volt elhinni, hogy a Wovenhand 14 éve még folkzenekarként indult. Az eleven megőrzés és a lángoló hit szellemisége persze változatlan, de a hangkép egészen radikálisan átalakult, s ezt immár a napokban megjelent Star Treat­ment album is világosan jelzi. Utóbbinak több mint a felét eljátszották nálunk, és a zene erejét, valamint a zenekarvezető kivételes karizmáját mutatja, hogy láthatóan senkit sem zavart, hogy többé-kevésbé ismeretlen számokat hall. A lopakodó, ám emberi erőfeszítéssel nem elkerülhetetlen apokalipszis víziója így is világos és eltéveszthetetlen volt – talán túlságosan is, amennyiben egy óra után a szünetek nélkül adagolt, élőben a torzított gitárokkal és a lassú középtempókkal erősen egyneműsített, töményen intenzív hangkavalkád már inkább kivette az erőt az emberből, mintsem váratlan csatornákon át visszacsempészte volna belé. Edwards könyörtelen, kompromisszumhiányos, önmagától és a közönségétől is maximális oda­adást követelő művész, ami rendben is van, de ha már a saját távolabbi múltjára (vagyis a 16 Horse­power legendás, könnyebben megnyíló dalaira) nem kíván építeni, legalább a Wovenhand csendesebb, intimebb oldalát felvillanthatná a koncertjein, már csak a nézők kizökkentése végett is. De ha azt veszem, hogy másik oldalról viszont ezúttal sem volt egyetlen másodpercnyi üresjárat sem, akkor miért is tenne (nekünk? magának?) engedményeket?

A38 hajó, szeptember 18.

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.