Koncert

Zene plusz tánc

  • Sisso
  • 2013. április 21.

Zene

Korántsem volt szomorú a vasárnap annak, aki a Müpát választotta menedékül a zord időjárás és a nagycsaládi vendégjárás viszontagságai közt. A Budafoki Dohnányi Zenekar estjén maga a teljes zenekar nem volt jelen, de nem csak ezért volt rendhagyó esemény.

A műsor első felében Rossini Kis ünnepi miséjét adta elő a Budapesti Akadémiai Kórustársaság, a Nyíregyházi Cantemus Vegyes Kar és a világ legjobbjai között számon tartott Talamba Ütőegyüttes. Utóbbiak átiratához a hatalmas kórus szakrális atmoszférát teremtett, a Grünvald László, Szitha Miklós, V. Nagy Tamás és Zombor Levente alkotta ritmusszekció pedig a dzsessz és a rockzene határán egyensúlyozva ellentételezte az emelkedettséget. Mindez Rossini feltehetően szándékosan és árnyaltan tréfás című zeneművétől egyáltalán nem tűnt idegennek - és így tabudöntögetőnek sem. A szólisták visszafogott gesztusjátékai és Hollerung Gábor karmester lendületes pantomimműsora fokozta a közönség széles jókedvét.

A műsor második része merészebbnek tűnt. A vegyeskar és a Talamba négy zongoristával kiegészülve adta elő Sztravinszkij zongorás-ütőhangszeres remekművét, a Menyegzőt, amelyre a Forte Társulat mutatott be bonyolult ritmusú táncjátékot. Horváth Csaba koreográfiája a letisztultságra, ugyanakkor a kirakatba tett érzelmek finom iróniájára törekedett. A piros-fehér, rusztikus-sematikus jelmezben mezítláb táncolók között Horváth fizikai színész szakos tanítványait is felfedezhettük, és erőnlétüket tekintve nem lógtak ki a sorból. Az előadás második felére izgalmasabbá váltak a csoportképek, a kitartott és a szinkron mozdulatok nagyobb hangsúlyt kaptak, az úgynevezett szenvedély pedig áthatotta a termet és a karmestert, akinek amúgy is volt egy következetesen végigvitt szeretetrohama.

Egyházi zenére dzsesszrockos átirat, zaklatott klasszikus muzsikára kortárs tánc. Izgalmas, de nagy megrázkódtatásoktól mentes este volt.

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, március 17.

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).