Lemez

The Men: New Moon

  • - greff -
  • 2013. április 21.

Zene

Zenekart talán még sosem láttam sebesebben öregedni. A brooklyni ötös két évvel ezelőtti, második lemezén még a szétrepedés határáig hangosított erősítőkkel kereste a kapcsolódási pontokat az amerikai noise-rock két főága (a Sonic Youth-féle, avantgárd ihletésű kalandosabb vonal és az Unsane nevével fémjelzett durvább, egyszerűbb verzió) között, most, a negyediken viszont már akusztikus gitárokkal és zongorával csatlakozik ahhoz a szintén mélyen amerikai tradícióhoz, amelynek főalakjai közé Neil Youngot vagy Tom Pettyt sorolják.

A váltás a karrierjük szempontjából felettébb sikeresnek tűnik: 2011-ben csak a nagyon jól értesült szaklapok, szakblogok írtak a Menről, most viszont már a mainstream sajtó is kíváncsi rájuk, három héttel ezelőtt például ők voltak a Village Voice címlapján. Nem állítható azonban, hogy zenéjük élvezeti értéke is együtt nőtt volna a népszerűségükkel. A New Moon elég világosan rámutat arra, hogy a The Menben mindig is a zabolátlanság, a kivételes felfűtöttség volt a különleges, s ez mára részben kiveszett a dalaikból - az új lemez első, csendesebbik fele így alig is mutat többet fájdalommentesen hallgatható, de határozottan másodosztályú Wilco-utánzatnál. A szakadtabb számokban viszont a tavalyi Open Your Heart után ismét sikerült figyelemre méltóan stabil vegyületet előállítaniuk a dalközpontúság és a torzítópedálos bajkeverés egymást amúgy oly gyakran taszító elemeiből - s ez okot ad a reményre, hogy legközelebb talán nem egy Toto-hommage következik majd a sorban.

Sacred Bones, 2013; a The Men március 25-én az Akváriumban lép fel

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.