rés a présen

„Zenei párbeszéd”

Szon Jol Um zongoraművész

  • rés a présen
  • 2018. január 14.

Zene

rés a présen: Milyen programmal érkezik a december 17-i Varázslatos szólamok című zongoraestjére az MTA Dísztermébe?

Szon Jol Um (Son Yeol Eum): Mindig törekszem egyfajta narratíva megteremtésére a koncertjeim során – hacsak nincs eleve különleges témája. A budapesti koncertre az egyik jelentős magyar zeneszerző, Liszt Ferenc dallamaival készülök (Concert Etudes S. 144 No. 2 „La leggierezza” és Concert Etudes S. 144 No. 2 „Un sospiro”), Schumanntól a Kreisleriana pedig az egyik kedvencem, és számomra valamiért a téli időszakhoz illő darab. Ezeken kívül Galuppi Sonata in C major, valamint Ravel La Valse című műveit játszom.

rap: Hogyan készült a budapesti fellépésre?

SZJU: Ez a legelső fellépésem Magyarországon mint szólista, de néhány évvel ezelőtt volt szerencsém zenekari koncert keretében fellépni a magyar közönség előtt, így aztán nagyon izgatott vagyok. Bár nincs sok információm az országról, az a tény számomra is nyilvánvaló, hogy a magyar klasszikus zenei élet évszázadok óta rendkívüli, számos kiváló magyar zeneszerző és darab van, a magyar közönség pedig érti és szereti a komolyzenét.

rap: Mióta koncertezik?

SZJU: Hiszek abban, hogy minden gyermekkorban szerzett tapasztalatunk olyannyira fontos, hogy szinte minden lépést mérföldkőnek tekinthetünk. Tizenhárom évesen nyertem meg az első nemzetközi zongoraversenyt, és még mindig emlékszem az első szólistabemutatkozásomra, amelyet 5 és fél évesen adtam a nyilvánosságnak – óriási élmény volt. Hasonló mérföldkőnek tekintem az első látogatásomat az Egyesült Államok egyik nyári zenetáborába 1995-ben. Kilencéves voltam, és akkora élményt adott, mintha akkor csöppentem volna a zene világába. De ami valóban zenésszé nevelt, az az Európába költözésem volt 2006-ban, amikor a koreai egyetemi képzés befejeztével Németországban folytattam a tanulmányaimat.

rap: A szólókarrier építése mellett mivel foglalkozik még?

SZJU: Folytatom egyéb megtisztelő feladataim ellátását, így például a Szöuli Művészeti Központ és szülővárosom, Vondzsu tiszteletbeli nagyköveteként képviselem a koreai klasszikus zenét, illetve a jövő évi phjongcshangi téli olimpia alkalmából sorra kerülő téli zenei fesztivál művészeti rendezőjeként működöm közre az olimpia sikerében.

rap: Mikor és hol lép fel még az év végéig?

SZJU: Az idén már nem, de 2018-ban számos európai nagyvárosban adok koncertet, januártól kezdve játszom többek között Anglia, Svájc, Németország pódiumain, és utazom Lengyelország, Szerbia és Bulgária közönségéhez is. Bízom benne, hogy Magyarországra is hamarosan visszalátogathatok!

Figyelmébe ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.