Lemez

Arcvesztés a csúcson

Taylor Swift: Reputation

  • Lang Ádám
  • 2018. január 14.

Zene

Ahogy a country csalogányának induló hősnőnk 1989 című előző lemezével megérkezett a mainstreambe, az éppen olyan tündérmese volt, mint amilyeneket ő is megírt például a Rómeó és Júlia történetét happy endesre változtató Love Storyban.

Az 1989 úgy lett ugyanis nagyon menő, hogy valójában csak egy „békebeli” album volt. Olyan, amin nyoma sincs a mai popzenét meghatározó EDM-nek, trapnek, autotune-nak, hiphopnak, R&B-nek. Noha e visszafogottság hátterében valószínűleg az lehetett, hogy elsőre nem akarták elijeszteni a countryrajongókat sem, tény és való, hogy ez az album könnyed eleganciával kerülte ki kora valahány popzenei közhelyét, s vált ennek ellenére is a 2014-es év legnagyobb sikerévé.

Taylor Swift immár globális sztárként kiadott mostani új albuma azonban bejátssza az összes divatos panelt, és arra emlékeztet, hogy az 1989 csak ügyes lavírozás volt a szélesebb hallgatóság irányába. No meg arra is, hogy a countrys hagyományt el lehet felejteni. És persze a visszafogottságot. A Reputation elsősorban olyan dekadens bulilemez, amely leszámol az egykori helyes lánnyal, és egy olyan figurát állít a helyébe, akinek minden számban muszáj alkoholt és drogot emlegetni. Sőt, a Look What You Made Me Do kiégős trap popjában, egy telefonos bejátszásban az is elhangzik, hogy a régi Taylor halott… Igaz, hogy a művésznő e züllést részint zrikálóinak a számlájára írja, így hát Kanye West és Katy Perry beszólásaira több számban is reagál.

De szó sincs katasztrófáról, Swift állandó producerei, Max Martin, Shellback és Jack Antonoff nem olyanok, akik félmunkát végeznek, ha az áll a megrendelésben: „bombasláger”. Miközben nagyszerűen összehozták az „új sztori” zenei hátterét, a dallamokban azért régi Taylor Swift is felfedezhető. A Reputation megerősíti tehát az énekesnő pozícióját a popzene felsőházában, ám a tündérmeséből egy átlagos pop­sztori lett azzal, hogy a régi Taylor helyébe egy olyan közhelyes karakter lépett, akinek a bőrébe már Britney Spearstől Rihannáig sokan belebújtak.

Big Machine Records, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Jancsics Dávid korrupciókutató: Az Orbán család vagy a Matolcsy-klán működése új jelenség

Jancsics Dávid a Leukémia zenekar gitárosaként a hazai underground zenetörténethez is hozzátette a magáét, majd szociológusként az Egyesült Államokba ment, azóta a San Diego-i egyetem professzora. A magyarországi korrupcióról szóló doktori disszertációját átdolgozva idén magyarul is kiadták A korrupció szociológiája címmel. Erről beszélgettünk.

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.

Mintha a földön állva…

Összegyűjtött és új verseket tartalmazó kötete, a 2018-ban megjelent A Vak Remény a költő teljes életművét átfogó könyv volt, ám az új versek jelenlétét is kiemelő alcím a lírai opus folyamatosan „történő” állapotára mutat, arra, hogy még korántsem egy megállapodott vagy kevésbé dinamikus költői nyelvről van szó.