Lemez

Arcvesztés a csúcson

Taylor Swift: Reputation

  • Lang Ádám
  • 2018. január 14.

Zene

Ahogy a country csalogányának induló hősnőnk 1989 című előző lemezével megérkezett a mainstreambe, az éppen olyan tündérmese volt, mint amilyeneket ő is megírt például a Rómeó és Júlia történetét happy endesre változtató Love Storyban.

Az 1989 úgy lett ugyanis nagyon menő, hogy valójában csak egy „békebeli” album volt. Olyan, amin nyoma sincs a mai popzenét meghatározó EDM-nek, trapnek, autotune-nak, hiphopnak, R&B-nek. Noha e visszafogottság hátterében valószínűleg az lehetett, hogy elsőre nem akarták elijeszteni a countryrajongókat sem, tény és való, hogy ez az album könnyed eleganciával kerülte ki kora valahány popzenei közhelyét, s vált ennek ellenére is a 2014-es év legnagyobb sikerévé.

Taylor Swift immár globális sztárként kiadott mostani új albuma azonban bejátssza az összes divatos panelt, és arra emlékeztet, hogy az 1989 csak ügyes lavírozás volt a szélesebb hallgatóság irányába. No meg arra is, hogy a countrys hagyományt el lehet felejteni. És persze a visszafogottságot. A Reputation elsősorban olyan dekadens bulilemez, amely leszámol az egykori helyes lánnyal, és egy olyan figurát állít a helyébe, akinek minden számban muszáj alkoholt és drogot emlegetni. Sőt, a Look What You Made Me Do kiégős trap popjában, egy telefonos bejátszásban az is elhangzik, hogy a régi Taylor halott… Igaz, hogy a művésznő e züllést részint zrikálóinak a számlájára írja, így hát Kanye West és Katy Perry beszólásaira több számban is reagál.

De szó sincs katasztrófáról, Swift állandó producerei, Max Martin, Shellback és Jack Antonoff nem olyanok, akik félmunkát végeznek, ha az áll a megrendelésben: „bombasláger”. Miközben nagyszerűen összehozták az „új sztori” zenei hátterét, a dallamokban azért régi Taylor Swift is felfedezhető. A Reputation megerősíti tehát az énekesnő pozícióját a popzene felsőházában, ám a tündérmeséből egy átlagos pop­sztori lett azzal, hogy a régi Taylor helyébe egy olyan közhelyes karakter lépett, akinek a bőrébe már Britney Spearstől Rihannáig sokan belebújtak.

Big Machine Records, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.