Lemez

Arcvesztés a csúcson

Taylor Swift: Reputation

  • Lang Ádám
  • 2018. január 14.

Zene

Ahogy a country csalogányának induló hősnőnk 1989 című előző lemezével megérkezett a mainstreambe, az éppen olyan tündérmese volt, mint amilyeneket ő is megírt például a Rómeó és Júlia történetét happy endesre változtató Love Storyban.

Az 1989 úgy lett ugyanis nagyon menő, hogy valójában csak egy „békebeli” album volt. Olyan, amin nyoma sincs a mai popzenét meghatározó EDM-nek, trapnek, autotune-nak, hiphopnak, R&B-nek. Noha e visszafogottság hátterében valószínűleg az lehetett, hogy elsőre nem akarták elijeszteni a countryrajongókat sem, tény és való, hogy ez az album könnyed eleganciával kerülte ki kora valahány popzenei közhelyét, s vált ennek ellenére is a 2014-es év legnagyobb sikerévé.

Taylor Swift immár globális sztárként kiadott mostani új albuma azonban bejátssza az összes divatos panelt, és arra emlékeztet, hogy az 1989 csak ügyes lavírozás volt a szélesebb hallgatóság irányába. No meg arra is, hogy a countrys hagyományt el lehet felejteni. És persze a visszafogottságot. A Reputation elsősorban olyan dekadens bulilemez, amely leszámol az egykori helyes lánnyal, és egy olyan figurát állít a helyébe, akinek minden számban muszáj alkoholt és drogot emlegetni. Sőt, a Look What You Made Me Do kiégős trap popjában, egy telefonos bejátszásban az is elhangzik, hogy a régi Taylor halott… Igaz, hogy a művésznő e züllést részint zrikálóinak a számlájára írja, így hát Kanye West és Katy Perry beszólásaira több számban is reagál.

De szó sincs katasztrófáról, Swift állandó producerei, Max Martin, Shellback és Jack Antonoff nem olyanok, akik félmunkát végeznek, ha az áll a megrendelésben: „bombasláger”. Miközben nagyszerűen összehozták az „új sztori” zenei hátterét, a dallamokban azért régi Taylor Swift is felfedezhető. A Reputation megerősíti tehát az énekesnő pozícióját a popzene felsőházában, ám a tündérmeséből egy átlagos pop­sztori lett azzal, hogy a régi Taylor helyébe egy olyan közhelyes karakter lépett, akinek a bőrébe már Britney Spearstől Rihannáig sokan belebújtak.

Big Machine Records, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.