Páros napon végigverte a személyzetet, páratlanon jól beszívott

  • Szabó Sz. Csaba
  • 2017. december 11.

A léghajózás aranykora

Voltak kalandos életű világutazók, és volt Lady Hester Stanhope, akinek egyetlen szavára háromszáz férfit mészároltak le. A bámulatos kalandornő portréjának harmadik, befejező része következik.

Említettük már korábban, hogy Lady Hester, bár egyre kevésbé szenvedhette a keresztényeket, azért viszonylagos rendszerességgel fogadott nyugati látogatókat is. A legnevezetesebb közülük talán a világjáró költő-forradalmár Lamartine volt, aki az 1835-ben megjelent Keleti utazás című művében emlékezett meg a sivatag királynőjéről. Lamartine csodálattal tekintett az akkor már ötven körül járó, de még mindig antik kariatidákat idéző termetű és fehérségű, öltözködésében az egzotikus keleti istennő chicet a klasszikus beduin barbár stílussal ötvöző asszonyra, aki ekkoriban már tényleg meglehetősen furcsán viselkedett – még magához képest is furcsán.

false

Nem is az volt a fő gond, hogy továbbra is megszállottan ásta bele magát az okkult praktikákba, vagy hogy a fejében még ott visszhangzott a jóslat, mely szerint ő lesz majd az a Mahdi, az a Messiás, aki egy fehér paripa hátán vezeti el népét Jeruzsálembe, hisz ebben nem volt semmi újdonság. Ám miután 1825-ben hírt kapott bátyja öngyilkosságáról, lassan tényleg kezdett becsavarodni. Kedélye szélsőségek közt hullámzott: az egyik nap magából kikelve bambusznáddal verte végig kastélya személyzetét vagy karóba húzással fenyegette őket, máskor pedig csak ült a földön, és

szótlanul, a pipáját szívva bámulta a csillagokat, esetleg csattanó maszlagtól kábultan hevert az ágyában.

A hét napjait, nyilván valami ősi, titkos tanítás alapján, szerencsés és szerencsétlen napokra osztotta, az utóbbiakon pedig kis sem mozdult a hálóterméből. A bajokat tetézte, hogy a palota, a fényűző berendezés, a nagyszámú személyzet, a testőrség és a népes állatsereglet fenntartása, a temérdek ékszer és drágaság, illetve különféle helyi kiskirályoknak és haduraknak nyújtott bőkezű ajándékok együtt rengeteg pénzt emésztettek fel, így Lady Hester az évek alatt rendkívül komoly adósságokba verte magát, londoni hitelezői pedig lefoglalták az életjáradékát.

Ezután állítólag személyesen Viktória királynőnek írt egy dühös levelet, amelyben lemondott brit állampolgárságáról is, és hát nagyjából ez volt az utolsó, nagy uralkodónőhöz méltó tette az életében.

false

Bezárkózott az egyre inkább egy sírboltra emlékeztető palotájába, és lassan átadta magát és környezetét az enyészetnek. A folyosókon elvadult macskái kóboroltak, a falak omladoztak, a tető beázott, a kertet felverte a gaz, a személyzet lassan elpárolgott, és vendégek sem érkeztek többé. A lady pedig, aki

élete vége felé már kizárólag csak kecske- és báránytejet vett magához, ijesztően lefogyott, elvesztette a fogait és gyakorlatilag a látását is.

Ekkor már tényleg csak azzal töltötte az idejét, hogy egykori dicsőségének romjai és a kacatjai között feküdt álló nap, és pipázott, vagy lassan elhatalmasodó tuberkulózisa miatt görcsökben fetrengett és vért köpött.

Állapotának híre eljutott Bejrútba, ahonnan két angol honfitársa, egy hivatalnok és egy misszionárius indult a segítségére 1839-ben, de már késve érkeztek. A vészjóslóan sötét, kihalt, kriptaszagú palotában már csak Lady Hester kiszáradt, összeaszott holttestét találták, macskái társaságában. 63 éves volt.

Lady Hester Stanhope memoárjait háziorvosa rendezte kötetbe és adta ki, kiterjedt levelezéseit meg például itt lehet online olvasgatni.

Ha pedig valakiben amúgy teljes joggal felmerülne, hogy miért nem volt ebből még film, annak jó hírekkel szolgálhatunk: már tervezik vagy legalábbis két éve még tervezték: a The Lady Who Went Too Far egészen klassz cím.

__

(Források: Greatbritishnutters, Ráth-Végh István: Tarka históriák)

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.