A szerk.

24 óra

A szerk.

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

Az egy dolog, hogy a mondás főszereplője maga Putyin, aki meg lett róva, mert nem jól végzi a dolgát – s ezzel egymillió orosz halálát okozta –, célközönsége pedig azok is, akik ezt a rosszul végzett munkát megszenvedik; vagy­is az orosz tömegek, vagy bárki, akinek módjában állhat mindezt helyretenni. Már ez is, mármint Putyin sértegetése, elég szokatlanul hangzik az elnöki ajkakról. De Trump az orosz–ukrán háborúról azt is mondotta a napokban, hogy nem, nem fogja nem hogy 24 órán, de még egy héten belül sem összehozni a békét; amikor erről beszélt a kampányban, az alighanem csak vicc volt. Próbált lenni. Tegyük hozzá még azt is, hogy megválasztása óta találkozott Zelenszkij ukrán elnökkel, hogy miről beszéltek, nem tudni.

Mindez természetesen nem elegendő alap arra, hogy bármilyen komolyan vehető követ­keztetést vonjunk le arra nézvést, hogy milyen álláspontra helyezkedik és milyen szerepet szán magának a továbbiakban az Egyesült Államok az orosz agresszió kérdésében. De valamit azért mégiscsak sejtetnek ezek a mondások. A korábban emlegetett 24 órás határidő csak egyféleképpen volt érthető: hogy ti. Trump a gyengébb felet, vagyis Ukrajnát megfenyegeti a további támogatás megvonásával, és bármit elfogadtat vele, a kapituláció bármely verzióját. Ez azonban nem történt meg; s bár valóban sokféle kedvezőtlen (az ukránok számára kedvezőtlen) béke körül bábáskodhat Trump, a retorika nem ilyenre utal. Hanem inkább Ukrajna aktívabb megsegítésére. És persze, senki nem lát bele a megválasztott elnök fejébe, vagy azokéba, akik körében az efféle döntéseket meghozza – de vajon milyen érdeke fűződhetne Trumpnak, a kormánya tagjainak, támogatóinak, a republikánus kongresszusi többségnek ahhoz, hogy Putyin megnyerje a háborúját, megerősödjön, és vele együtt erősödjön Oroszország? Az elnök eddigi megnyilvánulásai, beleértve a hétfői beiktatási beszédét is, különösebb hajlamot az izolacionizmusra, vagyis az amerikai külpolitika egyik hagyományos, az elzárkózást és a globális politikából való kivonulást forszírozó irányzatára nem mutattak. Az sem tűnik különösebben valószínűnek, hogy Trumpék épp a pénzt sajnálnák Ukrajnára – még ha az elmúlt években néha aggályoskodtak is emiatt –: a kieli IfW gazdaságkutató intézet legfrissebb adatai szerint az Egyesült Államok három év alatt mindösszesen 88 milliárd dollárt áldozott Ukrajna támogatására, s abból is 60 milliárd volt a nyilván otthon beszerzett katonai eszközök értéke. Ez elég szerény összeg.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.