A szerk.

A főnök hangja

A szerk.

Március 17-én, két héttel azután, hogy Magyarországon hivatalosan is azonosítottak egy koronavírusos beteget, s néhány nappal azelőtt, hogy a fertőzöttek száma (minden előrejelzés szerint) drasztikusan emelkedni kezd majd, az országos tiszti főorvos azt válaszolta egy újságírói kérdésre, hogy a Magyar Orvosi Kamara (MOK) elnökével jó a kapcsolata. Később azt is hozzátette, hogy minden javaslatra nyitottak, és a MOK elnökségének a járvány megfékezésére javasolt 11 pontjából a legtöbbet már életbe is léptették.

Ismételjük meg, annyira abszurd ez az egész: a pandémia kellős közepén, amikor néhány órányi autóútra innen naponta százak halnak bele a fertőzésbe, a magyarországi járványellenes intézkedéseket koordináló-irányító operatív törzs sajtótájékoztatóján az országos tiszti főorvos arról biztosítja a nyilvánosságot, hogy odafigyelnek arra, amit a védekezés frontvonalában dolgozó orvosok hivatásrendi szervezete javasol. Ez az írás azonban nem Müller Cecíliáról, vagy az oldalán szintén rendszeresen föllépő Lakatos Tibor ezredesről, a törzs vezetőjéről szól. Ők teszik, amit tenniük lehet, és olykori feszengéseikből arra következtethetünk, hogy nemegyszer a jobb meggyőződésük ellenére. Nem lehet kellemes érzés érdemi információk szolgáltatása helyett napokon át a kézmosás fontosságát ecsetelni.

A MOK elnöksége március 15-én állt elő javaslataival. Ezek a vírus terjedését lehetővé tevő érintkezések radikális csökkentését, speciális egészségügyi ellátóhelyek kijelölését, az egészségügyben dolgozók fokozott védelmét és – főként – a tesztek számának radikális növelését tartalmazták. Csupa olyasmit, ami hatékonynak bizonyult a már súlyosan fertőzött országokban. Csupa olyan dolgot, ami az eddigi tapasztalatok alapján észszerű és szükséges.

Az első heveny fideszes reakciók lényege: Kincses Gyula, a MOK elnöke „gyurcsányista”. Ez aztán „egyértelmű politikai kötődésre” szelídítve kisvártatva a kormányzati kommunikációban is megjelent. Az operatív törzs vasárnapi sajtótájékoztatóján ugyanis felbukkant Kovács Zoltán politikai tényező (lazára véve a figurát: kopott farmer, barna jakó, cipzáras termo), és a MOK elnöke mellett lényegében elküldte anyjába („minden tiszteletem mellett”, ahogyan fogalmazott) a független sajtót is, mivel annak újságírói értelmes kérdéseket tettek föl. A „rémhírterjesztés” kifejezés is elhagyta ajakát, ami, ugye, ilyen vészterhes időkben súlyosan büntetendő – értse ezt mindenki úgy, ahogy akarja. (Két nap leforgása alatt ez volt a második nyílt fenyegetés: először múlt péntek reggel Orbán riogatta a fizetésük elvesztésével a tanárokat arra az esetre, ha „Magyarország Kormánya” a pedagógus szervezetek követelésre tényleg bezárná az iskolákat. Még aznap este maga Orbán jelentette be a tanintézmények bezárását, nem mellesleg ordas hazugsággal körítve, miszerint az amúgy is folyamatban lévő „digitális oktatás fejlesztését” egy kicsit most felgyorsítják. De minden hazugság mélyebb elemzésére ezúttal sincs elég helyünk.)

A MOK elnökének legyurcsányistázása, az érdemi kérdésekre érdemi válaszokat váró sajtó fenyegetése, annak sulykolása, hogy „minden rendben van”, „mindent kézben tartunk” – kétségünk ne legyen afelől, hogy ezek kivétel nélkül a főnök szinkronhangjai. Orbán magyar hangjai agresszív hangoskodással és vádaskodással leplezik azt, hogy a főnök képtelen úrrá lenni a káoszon, amelyet az egészségügyben az amúgy is gyengélkedő ellátórendszer fölforgatásával, a még működő intézmények szétbarmolásával épp az ő kormányzása idézett elő, jóval a vírus megjelenése előtt. Az ország nemcsak a koronavírusnak, hanem ennek a káosznak, az ezt előidéző politikusi alkalmatlanságnak is az áldozata.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."