A szerk.

A jópofaság határai

A szerk.

Eredeti önmeghatározásához – viccpárt – méltó 48 órát produkált a Magyar Kétfarkú Kutya Párt (MKKP), amikor előbb nem biztosította a többséget a főváros XII. kerületében tartandó előválasztáson való induláshoz, majd a megismételt taggyűlésen elsöprő többséggel mégis megtette ezt.

A Hegyvidéken Kovács Gergely, a párt alapítója, társelnöke, legismertebb arca a kutyák polgármesterjelöltje, ám az ellenzéki pártokkal szembeni averzió oly erős a tagságban, hogy jelentékeny részük szerint az előválasztás sem más, mint a „hátsó, füstös szobákban megkötött alku”. Így aztán az első szavazáson 18 fő voksolt az előválasztási részvétel mellett, 18 ellene, kilencen tartózkodtak. Kovács ezek után bejelentette, hogy nem lesz polgármesterjelölt. Sőt kisvártatva lemondott a párt társelnökségéről is, mégpedig Döme Zsuzsannával, a másik társelnökkel együtt, mondván, hogy „teljesen mást gondolunk a párt jövőjéről, mint a többség”. Lépé­sük komoly riadalmat keltett a párton belül, hiszen Kovács távozása lényegében az MKKP végét jelentette volna. Úgyhogy sietve összehívtak egy újabb taggyűlést, amely aztán elsöprő többséggel (54 igen, 1 nem, 1 tartózkodás) támogatta az előválasztási részvételt. Nem tudni, e remek eredményben közrejátszott-e az a Facebookon néhány óráig olvasható instrukció, mely szerint aki az előválasztásról mást gondol, mint Kovács, az inkább maradjon otthon. Egység lett tehát!

Mindenekelőtt szögezzük le, hogy előbb-utóbb várható volt valami hasonló krízis a Kutyapártban. Hiszen majd’ mindegyik friss alakulatnál bekövetkezik az, ami néhány napja az MKKP-ban: a gyakorlatban is politizálók és a párt „eredeti tisztaságát”, „eszméit”, stb. őrző mozgalmárok konfliktusba keverednek egymással. Előbbiek a mindennapi munka során rájönnek, hogy a tárgyalásokat, megegyezéseket, urambocsá’, alkukat egységesen „hátsó, füstös szobák mélyén” tető alá hozott mutyiknak minősíteni nem több közönséges parasztvakításnál; hogy ez a közkedvelt mítosz demagóg ostobaság. A másik oldalon meg ott állnak azok, akik magukat az örök „tisztáknak” tételezik; ők a legendás – a hajdani MDF-es Szabó Iván halhatatlan szavaival élve – „lelkes, de borzalmas tagság”. Ilyen válságon, esetenként a többszörös pártszakadásig is elmenve, 1990 után átesett az MDF-től az SZDSZ-en át a Fideszig minden párt, 2010 után részben ez történt az LMP-vel, és most, ha egyelőre a párt számára megnyugtató lezárással is, az MKKP-vel.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.