A szerk.

Egy rakás szerencsétlenség

A szerk.

Kis köpcös emberke, olyan mitugrászforma, piros ingpulóverben. Szaladgál, toporog a kocsik között, rázza az öklét, lökdös, taszigál mindenkit és pöröl. Fenyegetőzik, gyalázza a körülötte állókat, káromkodik ocsmányul, törve a magyart. De küzd.

Küzd sívó oroszlánként a maga roppant szerény és kínosan nemtelen eszközeivel: összefüggéstelen fröcsögéssel, rossz beszéddel, hangerővel, elkeseredett dühvel pótolva az igazát. Az igazságot. Csak ő maradt. Csak őt lehet felhívni, ha baj van. Ha egy mikrofon és két kamera formájában testet ölt a baj. Csak ő segít már, csak rá lehet számítani. Aztán őt is elviszi a rendőrség; vizsgálatot indítanak ellene garázdaságért. Hát, mivé lett a világ? Kegyelmesék eltűntek a balfenéken, a tisztelendő úr palástját nyakába kapva, a sötétség leple alatt menekül át a susnyáson, a sárban.

Endre nem erre szegődött. Nem ez lett neki ígérve, amikor szedte a sátorfáját és átjött a határon. Nem ez lett ígérve. Jó világ lett ígérve. Ez nem igazság! Ő teljesítette a részét. Teljesítette, kérdés, kétely, bármiféle elbizonytalanodás, emberség nélkül. Megtéve mindent, s még annál többet is. Nem ismert sem istent, sem embert, sem gyereket, sem tisztességet, sem törvényt, sem becsületet, csak hogy teljesíthesse a részét. És teljesítette, és ez a hála, mindenféle nyikhajok a szájukra vehetik, számonkérhetik. Ítélkezhetnek felette. Volt, amikor még a lakhelyét sem hagyhatta el, s amikor már azt hihette, hogy megszabadult, akkor szakadt rá csak igazán a gyalázat. S most itt áll megnémulva, mint egy rakás szerencsétlenség, nem szól, nem válaszol, ha kérdezik, még a védelmezőjének sem kel a védelmére. Becsülete isten tudja, hogy mikor volt, tán soha, de most már biztos, hogy vissza nem tér a büdös életben. Kegyelmesék elinaltak, a lakájaik pedig az ő fejét követelik, nem elég az ellenség, még a lakájok, a csahosok is nekiestek. Maholnap a kutyát fogják ráuszítani. Mert tette, amire szegődött.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.