A szerk.

A magyar történelem

A szerk.

Schmitt Pál lopott. Immár papírja is van róla. Schmitt Pál e sorok írásakor még hivatalában van, Magyarország köztársasági elnöke. Schmitt Pál feltehetően - ha szorult Orbán Viktorba még némi jóérzés - lemond hivataláról íziben.

Akkor a jobboldal majd ünnepel, hogy mi már csak ilyen karakánok vagyunk, ha a gyanú árnyéka is vetül, mi vesszük a kalapunkat, így van ez ősidők óta, Selmeczi Gabriella sem tétovázott, Pokorni Zoltán sem, tiszta erőből lemondtak.

Csakhogy Schmitt Pál esetleges lemondása vagy éppenséggel a maradása nem változtat egy öltést sem a világ a folyásán, ami esett, ugyanis megesett; és esett sokkal nagyobb disznóság is itt az elnök plágiumánál, noha az maga sem csekélység. E szerfelett szégyenletes aktus pedig az ügy kezelése, mind az érintettek, mind a kormányzat részéről - egy fertő a teljes látóhatár, Orbán Viktor szóvivőjének első reakciójától ("bulvárkacsákkal nem foglalkozunk") egészen e bizottság jelentéséig. A történteket múlt heti lapszámunk Levezető körök című írásában már részletesen leírtuk, most viszont tartozunk megemlékezni a plágiumvizsgálat frissen publikált eredményéről. Mely szerint Schmitt Pál doktori dolgozata - ahogy azt az egész ország eddig is tudta - az első szótól az utolsóig ebül szerzett holmi. Csakhogy arról legkevésbé a szarka tehet, sokkal inkább az opponens, az egyetem, a korabeli szokásjog és Mari ángyom, a sarki püréárus - így a dokumentum.

Milyen hely már az az ország, ahol tisztességes tudósok két hónapot fordítanak arra, hogy egy, az egész közösség előtt teljesen nyilvánvaló dologról úgy nyilatkozzanak, hogy szavaik hatására a kecske is jóllakjon (ne csorbuljon a köztisztesség) és a káposzta is megmaradjon (kínálkozzon valamiféle egérút a gyalázatból)? A magas bizottság e hosszú idő alatt nem jutott túl sokra - a legkézenfekvőbb praktikához folyamodtak. Megpróbálták szétkenni a sarat; jelesül azonképpen, hogy ha Schmittről lehetetlen is levakarni mindent, legalább az ne maradjon foltos, aki őt beköltöztette az elnöki palotába. Hogy Orbán Viktor valahogy megússza.

Nos, nem sikerült a lehetetlen küldetés. Nem sikerült, még akkor sem, ha Orbán nyilván feltűnő külsérelmi nyomok nélkül lép is majd tovább ezen a histórián. Schmitt éppenséggel lemondhat, ő úgysem fog, erről még legvérmesebb ellendrukkerei sem álmodnak.

Mégsem úszta meg.

Mert ami az elmúlt három hónapban itt mindenki szeme láttára lejátszódott, az maga a nagybetűs magyar történelem. Aminek csak az egyik része az, hogy Schmitt Pál tolvaj, hogy anno lopva szerezte kisdoktori címét, csak egyik része az, hogy Magyarország köztársasági elnöke notórius hazudozó, akinek az ügy kipattanása után egyetlen igaz szó nem jött ki a száján - a magyar történelem e kisebb részének pontos feltárására, közérthetővé tételére tökéletesen alkalmas dolgozat e bizottsági jelentés. Az eset vaskosabb fele viszont az, hogy komoly tudósok egy gyakorlatilag bizonyított ügy vizsgálatakor nem a nyilvánvalóról akarják kimondani, hogy nyilvánvaló, hanem azt lesik, hogyan menthetnék a bőrüket.

Ezek az emberek féltek, s félnek a mai napig! Na, kitől?

Ha lemond, ha nem, Magyarországnak volt egy csaló elnöke, nem hívtuk, valaki a nyakunkra ültette, még állítólagos elvbarátainak tiltakozásával sem törődve. A csaló elnök lebukása után ő és az ország vezetése kórusban hazudozott, mint a vízfolyás, s hazudozásra kényszerítettek mindenkit, akit csak elértek. Egy okból: mert reszketni méltóztattak. Valami rémtől.

Ez kerül a történelemkönyvekbe, nem más. Ezt nem felejti el senki. Így épül Orbán Viktor piramisa. E piramisnak a Schmitt-plágium az egyik, szép simára csiszolt köve, ami pontosan illeszkedik a többihöz.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.