A szerk.

A vert mezőnyben

A szerk.

A hétvégi pozsonyi uniós csúcsról Orbán lógó orral távozott, tézisünk az, hogy az orr csak látszatra lógott, mintegy lógást színlelt, valójában az orr gazdája akkor lett volna pácban, ha a többi 26 állam- és kormányfő ünnepélyesen megfogadja, hogy menekültkvóták, na azok aztán nem lesznek.

Ilyet mondjuk nem is tehettek volna, hisz a találkozó „informális” volt, a hivatalos, jogi érvényű uniós döntések pedig a Tanácsban, a Bizottságban és a Parlamentben születnek (mikor melyikben) – mindenesetre ha az unió ezen szervei hirtelen lehasadnának arról a javaslatról, hogy a tagállamok kötelezően fogadjanak be az Európába érkező menekültek közül egy bizonyos, rájuk szabott mennyiséget, akkor végképp nem lenne miről népszavazni sem. De sem most Pozsonyban, sem előtte, sem utána nem utalt semmi arra, hogy az unió feladná ezt az elképzelést.

Gyorsan szaladjunk végig a történeten. Az év eleje óta újraformálódó uniós menekültpolitika nagyjából két pilléren nyugszik, az egyik, hogy a menedékkérőket nem szabad nyakló nélkül beengedni Európába, és a menedékkérelmüket a törökországi (legrosszabb esetben görögországi) menekülttáborokban kell elbírálni. Azokat pedig – és ez a második oszlop –, akik az elbírálás után jogosultnak bizonyulnak a menekültstátuszra, az unió országai – a kettős, azaz a menekültek és az egymás iránti szolidaritás jegyében – szétosztják maguk között. A menekültek távol tartására (értsd: Törökországban marasztására) született meg az unió és Törökország megállapodása, ami egyelőre és nagyjából működik is, és a menekültek „szétosztásáról” is van már bizottsági és tanácsi döntés. Szám szerint kettő, ezek értelmében összesen 160 ezer, már Európában tartózkodó és menekültstátuszt kapott szerencsétlent kéne elplanérozni a tagállamok között. Ebből a 160 ezerből esne ránk 1294 (az elosztási arányokat, azaz az egy országra eső kvótát a tagállamok népessége és gazdasági ereje alapján számolják ki).

Bár a 160 ezres döntés egyszeri (kétszeri, de ez részletkérdés) alkalom volt, azt jó okkal feltételezhetjük, hogy a disztribúciót is állandó mechanizmusnak tervezi az unió, azaz ha még jön sok-sok menekült, őket is terítenék majd az összes tagállamban. Annál is inkább, mert a Bizottság májusban erre tett javaslatot – már csak ezért is vall rövidlátásra úgy tenni vagy azt sugallani, hogy Orbán október 2-i népszavazásának semmi köze nincs a valósághoz. (Ezzel próbálkozik például a szocpárt.) Nem, a kvótákról egyáltalán nem mondott le az unió. És a két fő elem mellett, jut eszünkbe, van egy segédjavaslat is, hogy tudniillik azok az országok, amelyek megtagadják a részvételt a menekültstátuszt kapott vándorok letelepítésében, negyedmillió euró per távol tartott kvótamenekült fejében tehessék ezt meg.

Ezek után Pozsonyban menekültügyben alig történt valami: a zárónyilatkozat, illetve kiegészítő aldokumentuma, a Pozsonyi Útiterv hitet tesz a török alku és az unió határőrizetének további felbikázása mellett: segítsünk a bolgároknak is! De ez ismert nóta – a kvótáról pedig, annak elhagyásáról egy büdös szót nem szól az irat. Ezt a vitát jegelte az unió, sőt, az Útiterv egyik pontja inkább arra utal, hogy a kvótarendszerből nem fog engedni „Brüsszel”, sőt: „Tovább kell munkálkodni az EU-konszenzus szélesítésén a hosszú távú migrációs politikát illetően, beleértve ebbe azt is, hogy miként alkalmazzuk a jövőben a felelősség és a szolidaritás elveit”.

Ennek eléggé olyan szaga van, hogy a magyar fiú a vert mezőnyben végzett. Ezt erősítik a magyar kormányfő általános viselkedésére tett nemzetközi megjegyzések is. („Mr. Orbán a minap Mr. Junckert, Mr. Verhofstadtot és engem a brüsszeli elit nihilistáinak nevezett. Életemben először hallottam azt, hogy az elit tagja vagyok. Ennek örülök, mert mint nihilista, eddig nem is tudtam róla” – Martin Schulz, az Európai Parlament elnöke élcelődött így. „Ez kicsit igazságtalan a résztvevőkkel és a szervezőkkel szemben is. Mindannyian tudjuk jól, hogy az Európai Unió eszméjének nem csak a hibák, tévedések vagy azok a problémák ártanak, amelyeket az élet hoz magával. Hanem az is, hogy ha a politikusok már nem tudnak egy szép szót mondani az EU-ról és annak intézményeiről, Brüsszel pedig szitokszóvá válik. Emellett gyakran csak a saját, hazai céljaikat tartják szem előtt. Nem az unió jobbítása, hanem csupán a hazai választási eredmények, százalékok érdeklik őket, emiatt cinikusan leegyszerűsítenek összetett kérdéseket, vagy túloznak” – reagált szomorúan Andrej Kiska szlovák államfő Orbán csúcs után tett nyilatkozatára.) A visegrádi országok sem követték tűzön-vízen át a budapesti versenyzőt, Kiska megjegyzése mellett erre utal az az elégedettség is, ami Beata Szydło lengyel kormányfőt és Kaczyński-erzaccot a csúcs végén csordultig töltötte. (Orbán a csúcs előtt, csütörtök este adott rádiónyilatkozatában arról beszélt, hogy a visegrádiak épp fogalmazzák Pozsonyban előterjesztendő javaslataikat. Ennek végső változatában egy rövid, szerény mondat erejéig valóban szerepel az is, hogy a részvétel a kvótarendszerben önkéntes legyen – de arról, hogy ez hogyan került be a visegrádiak nyilatkozatába, hogy Orbán vajon épp ezt és épp így szerette volna, vagy valami keményebb megfogalmazást és durvább fellépést forszírozott, fogalmunk sincs. Mindenesetre a többi tagállam nem sokat törődött vele.)

Ez elég lehangolónak látszik, és az is, nekünk meg önöknek meg az ország polgárainak: hazánk demokratikusan megválasztott főképviselőjét megint levegőnek nézték. Hogy neki magának is annyira fájna ez, abban már nem vagyunk olyan biztosak. Még az hiányozna, hogy „Brüsszel” a népszavazás előtt beadja a derekát! A pozsonyi csúcs után a fröcsögés „Brüsszel” ellen, meg az „egyedül vagyunk” és a „bántják a magyart” és a „négert akarnak ide költöztetni a zsidók” friss erővel folytatódhat, és folytatódik is. Ennél több most nem is kell.

Figyelmébe ajánljuk

Emlékfénybetörés

Reisz Gábor Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan című filmjének nyitójelenetében a főszereplő azon gondolkodik, vajon feltűnne-e bárkinek is, ha egyszer csak összeesne és meghalna. Budapest különböző helyszíneire vizionálja a szituációt: kiterül a Nemzeti Múzeum lépcsőjén, a Blahán, a villamoson, egy zebra közepén, az emberek pedig mennek tovább, mintha mi sem történt volna.

Bácsirománc

Mintha csak időgépben röppennénk vissza a 80-as, 90-es évekbe. Semleges, visszatérő díszletek, élesen bevilágított terek, minden epizód végén fontos leckéket tanuló, mégis ismerősen stagnáló figurák és élőben kacagó közönség.

Nők, tájban

Januško Klaudia (1998) csak tavaly végzett a Képzőművészeti Egyetem festőművész mesterszakán, mégis izmos bibliográfiával, számos egyéni kiállítással és külföldi ösztöndíjjal büszkélkedhet – köztük az éppen csak „csírázó” életmű és a mostani egyéni kiállítás szempontjából a legjelentősebbel, a 2024-es izlandival, ahol az „ökofeminizmus szempontjából vizsgálta a lokális éghajlatváltozás hatásának és az izlandi nők társadalmi helyzetének metszéspontjait”.

Mari a Covidban

A groteszkre vett darabban Kucsera Viktória (Kárpáti Barbara) magyar–történelem szakos tanár a Covid-járvány alatt a színjátszó csoportjával ír drámát a díva életéről.

Vörösök, proletárok

Annak a fényében, hogy 1990 előtt a párt történetével kizárólag az erre a feladatra delegált MSZMP Párttörténeti Intézet foglalkozott, talán nem meglepő, hogy a kiváló történésznek, az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára kutatójának most megjelent munkája az első nem „belülről” érkezett összefoglaló a kommunista eszme és gyakorlat sajátos magyarországi karrierjéről.

„Kiásni a dinoszauruszt”

Az Anya csak egy van című monodrámájáért Antistigma-díjat kapott, amelyet azoknak a művészeknek ítélnek oda, akik sokat tesznek azért, hogy egy-egy mentális problémát kevesebb előítélet övezzen. Ennek kapcsán a tabuk ledöntéséről, a problémák kimondásának fontosságáról és a színház erejéről beszélgettünk.

Apja lánya

Míg Jean-Marie Le Pent, a Nemzeti Front (NF) alapító atyját 1998-ban, nagyjából hasonló ügyben, mindössze egy évre tiltották el a közügyektől, lányát – igaz, egyelőre nem jogerősen, de azonnali hatállyal – rögtön ötre. Marine Le Pen hiába igyekszik középre pozicionálni pártját és önmagát, akárcsak apja, ő is törvénysértés és képmutatás között keresi a hatalomhoz vezető utat.

Gyávák legyünk vagy szabadok

Hivatalba lépése óta a Donald Trump-adminisztráció vámok sorát vezette be – hivatalosan az Egyesült Államok gazdasági és nemzetbiztonságának megerősítésére. Az efféle lépések sikere és megalapozottsága legalábbis kétséges.

Amerikai álom

Orbán Viktor nagy reményeket fűzött Donald Trump elnökségéhez, ám úgy tűnik, Trumpnak egyelőre elegendő annyi, hogy az EU-ban Magyarország tüske legyen a köröm alatt. Ezen a Danube Institute, a Mathias Corvinus Collegium, a CPAC Hungary kiterjedt, drága kapcsolati hálója sem változtat.

Elhagyták Fradivárost

Elvileg szabadidős sportparkként született volna újjá 25 milliárd forintból a Népliget egy része, a kormány két lépcsőben is elkülönített erre pénzt, de a projektből csak egy műemlék épület lebontása valósult meg. És közben senki nem tudja, hol a temérdek pénz.

Átmennek a másik utcába

Sokan azért nyúlnak kábítószerekhez Magyarországon, mert emberhez nem méltó körülmények között élnek. A drogkereskedők ellen meghirdetett kormányzati háború a valódi problémát nem oldja meg. A rendőrségnek egyszerűen nincs kapacitása a terjesztők begyűjtésére.