A szerk.

Aki időt nyer

A szerk.

Vidnyánszky Attila, lám, megkapta Orbán Viktortól – bizonyára takaros, nemzetiszín pántlikával átkötött ládikában – a Színház- és Filmművészeti Egyetemet.

Jól mutat majd a Nemzeti Színház és a Kaposvári Egyetem meg a Teátrumi Társaság mellett a kamrában, van annak, aki el nem issza. Félreértés ne essék, nem megszerezte Vidnyánszky az egyetemet, pláne nem kiérdemelte, Orbán odalökte neki, mint hűséges házi kedvencnek a csontot szokás. De nem azért történt ez meg, mert az egyetem átvételét megelőző Fügefalevél hadműveletből, melynek során valamiféle ideológiai megalapozást próbáltak a foglalás elé keríteni, Vidnyánszky oly derekasan kivette a részét. (Értsd: szidta, ahol érte magát az iskolát, tanárait, diákjait, mindenkit, akiről úgy gondolta, hogy a szeme sem áll jól.) Kitüntette magát a handabandázásban mondjuk Kálomista is, de ő mégsem kapott semmit az egyetemből. Egyelőre. Nyugi, majd kap. Majd valamikor, lehet, hogy már holnap. Vagy sohanapján… S nem azért sohanapján, mert – oh, jaj – valamikor kegyvesztetté válna Orbánnál, isten őrizz attól. Hanem valami egészen más miatt…

De annak megértéséhez számba kell vennünk magát a folyamatot. Nincsen nehéz dolgunk, látja azt a vak is jó régóta. Orbán Viktor kormánya (Orbán Viktor) jó ideje gyilkos harcot folytat nem csupán a politikai ellenfelei (kommunisták, brüsszeliták stb.), nem csupán a maga kijelölte ellenségei (Soros, Gyurcsány, satöbbi), hanem minden és mindenki ellen, ami és aki különb a magyar labdarúgás jelenlegi ágrólszakadt állapotánál, aktorainál. Magyarország miniszterelnöke az összes rendelkezésére álló – zömében ebül szerzett – hatalmi eszközzel és távolról sem fair módszerekkel harcol a magyar kultúra és a magyar kultúra képviselői, az értelmiség ellen. Nem is feltétlenül azért, mert nem tetszik neki nevezettek pofája, világlátása, vallása vagy épp vallástalansága; persze ezek miatt is, de legfőként azért, mert tudja jól, hogy ameddig a sötétség tart, addig marad ő hatalmon. Mert csalni ő csak a sötétben tud, nem mágus ő, dehogy, csupán egy szimpla sipista. S ahol nincs egyetem, ahol a főtenyérből eszik az Akadémia, ahol lelakatolják a szerkesztőségeket, s a helyükre szervilis álintézményeket, egyetemnek látszó kiképző központot, Akadémiának látszó gigantikus sámándobot, szerkesztőségnek látszó propagandaközpontot rittyentenek, ott virágozhat a csalás, ott örök a hatalom. Ezért nyírta ki a múlt héten az Indexet, s ezen a héten a Színház- és Filmművészeti Egyetemet, hogy a régebbiekre a hely szűke miatt már ki se térjünk. Ezért adta Vidnyánszkynak meg a két üzemanyag-forgalmazónak az ország egyik legrangosabb művészeti egyetemét. Mert náluk biztosítva látja az igényeinek megfelelő működést, az agymosást, a 0−24-ben megejtett Trianon-balettet, meg az összes árvalányhajas látszattevékenységet. A sötétséget.

Vidnyánszky érkezésének hírére persze ennyi véres előzmény után is megbolydultak az érintettek, ketten felálltak és elmentek, mindenki, de tényleg mindenki más tiltakozott és tiltakozik, ahogy a torkán kifér, ahogy a lehetőségei engedik. Ne legyenek illúzióink, ez a tiltakozás nem hallatszik messze, bár fontosságát nem szabad így sem lebecsülni. Lehet még egy tüntetés, nyilatkozatok, még Európa is idecsördíthet egy újabbat. De pár nap, és itt a szeptember, kezdődik az iskola. Aki pedig arra tette az életét, hogy színész vagy rendező vagy bármi ilyesmi lesz, az szépen megkezdi a félévét. Aki pedig arra, hogy mindeme mesterségeket, vagy mindközönségesen a művészetet, a művészetét megtanítja, átadja másoknak a közös örömeinkért, az szépen beballag az egyetemre, és megtartja az óráit. Aztán jön minden tapasztalatokon nyugvó ismeretünk szerint Vidnyánszky és hozza magával Nemcsák Károlyt, Balázs Pétert meg a mondott Kálomistát, s kirak a nekik szánt helyről valakit. Még jó, ha csak oktatót, s nem diákot csap ki, mert valami rosszat talált mondani, de végül majd arra is sor kerül. Ha tetszik, mindig lekapcsol egy-egy újabb lámpát, s egyre sötétebb lesz. De még egy ideig bizonyosan nem lesz teljesen sötét.

És amíg nem lesz teljesen sötét, addig lehet bízni abban is, hogy a társadalom mégiscsak elvégzi – az önfenntartás érdekében elkerülhetetlen – feladatát, és elkergeti a megcsalóit. Előbb-utóbb elzavarja a csalókat. Véget vet a macskazenének. Aztán lassanként felkapcsol minden lámpát, kitakarít minden szobát, kinyitja az összes ablakot, és végre kiszellőztet.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.