A szerk.

Államtitkár úr kakaskodik

A szerk.

Azt éppenséggel nem lehet állítani, hogy a rendszerváltozás óta eltelt időszakban a honi nagypolitika képviselői restek lettek volna kipróbálni magukat a burleszk műfajában, de minden hasonló nekiveselkedés közül ez a keddi sikerült talán a legjobban.

Pécsett, a Szikla utcai Befogadó Gyermekotthon előtti havon tényleg minden összejött, talán csak a hó maradt allegorikus. Volt művészettörténeti megalapozottság, innováció és átélt alakítás is bőven. Színes volt, szagos és szomorú, sírtunk és kacagtunk.

A szereplők: Államtitkár 1., a Buta Auguszt, talpig férfi, kocsmai hőzöngő, akinek még a szája is férfiasan büdös (Magyar Péter lelkes hobbi dentálhigiénés aktivista és európai parlamenti képviselő ez irányú állásfoglalását lapzártánkig sem megerősíteni, sem cáfolni nem tudta senki). „Reszketsz, kicsi? Ne reszkessél, kicsi! Te hazug disznó!”, satöbbi.

Államtitkár 2., a higgadt érvelő, a megfontolt és józan (Magyar Péter hobbialkohológus Államtitkár 1. ittasságára vonatkozó állásfoglalását lapzártánkig sem megerősíteni, sem cáfolni nem tudta senki). Azt mondja rezervált hangon Államtitkár 2., hogy „Miskolcon is beengedtük, aztán csak a baj lett belőle. Tessék szíves feltenni a kérdéseit írásban” és más hasonlók (az idézetek nem szó szerintiek, de tartalmilag stimmelnek).

A Fehér Bohóc szerepében a fent már idézett hobbitudós és EP-képviselő, Orbán Viktor rendszerének pillanatnyilag legígéretesebb kihívója lépett fel. Néha (verbálisan) seggbe rúgta szegény Buta Augusztot, ahogy kettejüknek az már a commedia dell’arte óta kötelező.

További szereplők:

Alabárdos 1., népfi, a béke barátja. „Ne tessenek már annyit veszekedni. Üljenek le inkább egy kávéra. Én csak épp erre jártam.”

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.