A szerk.

Dubček dadogása

A szerk.

2023. október 17-én Pekingben, ahová Kína önfényező „Egy övezet, egy út” fórumára Orbán Viktor egyedüli uniós politikusként utazott el, a magyar kormányfő Vlagyimir Putyinnal is tárgyalt.

A kettejük közös sajtótájékoztatójáról készített videóra nyilván sokan emlékeznek: Orbán nem tud mit kezdeni magával, folyamatosan fészkelődik, feszeng, erőltetetten köszörüli a torkát, hol megemel, hol letesz papírlapokat és egy tollat, a nyakkendőjéhez kapkod. Ezek az ideges gesztusok ugyanazok, mint a korábbiakhoz képest ma már tán kevésbé sűrű szájnyalogatások: Orbán feszült helyzetekben képtelen kontrollálni e kényszeres mozdulatait. A magabiztos Putyin, aki először merészkedett külföldre az ellene fél évvel azelőtt kiadott nemzetközi elfogatóparancs után, mindeközben osztotta az észt, míg az itthon rettenthetetlen utcai harcosként meghirdetett Orbán olyanokat bírt mondani, mint hogy a magyar–orosz kapcsolatok az utóbbi időkben „sajnos sokat szenvedtek”, és ennek a „katonai műveletek” (Orbán ezt az orosz eufemizmust használta a „háború” kifejezés helyett), illetve a nyugati szankciók az okai. Az orbáni „szuverén magyar politika” esszenciája volt ez a jelenetsor: Magyarország miniszterelnöke, miután hazáját gazdaságilag és mindinkább politikailag is egyre inkább kiszolgáltatja két nagyhatalomnak, az egyikben (Kínában) megalázkodik a másik (Oroszország) teljhatalmú vezetője előtt.

2024. december 2-án Szijjártó Péter külügy­miniszter 2022. február 24., az Ukrajna elleni orosz invázió óta tizenkettedszer találkozott Szergej Lavrov orosz külügyminiszterrel. Szijjártó egy 15 perces videót rakott fel a közösségi oldalára a megbeszélésről, amelyen az egykedvű (vagy inkább vészjósló) nyugalommal és hanghordozással beszélő Lavrov úgy adja elő álláspontját a Nyugat háborús politikájáról és az ukrajnai háború orosz igazolásáról, hogy Szijjártó még véletlenül sem reflektál erre az egyoldalú, a Magyarországot is a tagjai között tudó szövetségi rendszereket támadó szózuhatagra. Annak a magyar külügyminiszternek tehát maximum egy-két diszkrét fejbólintásra futotta a lavrovi monológ hallatán, aki, mondjuk, az Orbánra vagy a magyar viszonyokra tett bármilyen megjegyzésért, ha azt nyugat-európai politikus teszi, azonnal raportra rendeli be az adott ország budapesti nagykövetét, hogy önérzetesen kikérje a „szuverén Magyarországra” vonatkozó, szerinte alaptalan állításokat.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.