A szerk.

Dubček dadogása

A szerk.

2023. október 17-én Pekingben, ahová Kína önfényező „Egy övezet, egy út” fórumára Orbán Viktor egyedüli uniós politikusként utazott el, a magyar kormányfő Vlagyimir Putyinnal is tárgyalt.

A kettejük közös sajtótájékoztatójáról készített videóra nyilván sokan emlékeznek: Orbán nem tud mit kezdeni magával, folyamatosan fészkelődik, feszeng, erőltetetten köszörüli a torkát, hol megemel, hol letesz papírlapokat és egy tollat, a nyakkendőjéhez kapkod. Ezek az ideges gesztusok ugyanazok, mint a korábbiakhoz képest ma már tán kevésbé sűrű szájnyalogatások: Orbán feszült helyzetekben képtelen kontrollálni e kényszeres mozdulatait. A magabiztos Putyin, aki először merészkedett külföldre az ellene fél évvel azelőtt kiadott nemzetközi elfogatóparancs után, mindeközben osztotta az észt, míg az itthon rettenthetetlen utcai harcosként meghirdetett Orbán olyanokat bírt mondani, mint hogy a magyar–orosz kapcsolatok az utóbbi időkben „sajnos sokat szenvedtek”, és ennek a „katonai műveletek” (Orbán ezt az orosz eufemizmust használta a „háború” kifejezés helyett), illetve a nyugati szankciók az okai. Az orbáni „szuverén magyar politika” esszenciája volt ez a jelenetsor: Magyarország miniszterelnöke, miután hazáját gazdaságilag és mindinkább politikailag is egyre inkább kiszolgáltatja két nagyhatalomnak, az egyikben (Kínában) megalázkodik a másik (Oroszország) teljhatalmú vezetője előtt.

2024. december 2-án Szijjártó Péter külügy­miniszter 2022. február 24., az Ukrajna elleni orosz invázió óta tizenkettedszer találkozott Szergej Lavrov orosz külügyminiszterrel. Szijjártó egy 15 perces videót rakott fel a közösségi oldalára a megbeszélésről, amelyen az egykedvű (vagy inkább vészjósló) nyugalommal és hanghordozással beszélő Lavrov úgy adja elő álláspontját a Nyugat háborús politikájáról és az ukrajnai háború orosz igazolásáról, hogy Szijjártó még véletlenül sem reflektál erre az egyoldalú, a Magyarországot is a tagjai között tudó szövetségi rendszereket támadó szózuhatagra. Annak a magyar külügyminiszternek tehát maximum egy-két diszkrét fejbólintásra futotta a lavrovi monológ hallatán, aki, mondjuk, az Orbánra vagy a magyar viszonyokra tett bármilyen megjegyzésért, ha azt nyugat-európai politikus teszi, azonnal raportra rendeli be az adott ország budapesti nagykövetét, hogy önérzetesen kikérje a „szuverén Magyarországra” vonatkozó, szerinte alaptalan állításokat.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.