A szerk.

Az alagút messzire vezet

A szerk.

A négyes metróról szóló OLAF-jelentést olvasgatjuk, úgyszólván hetek óta. A gázos szerződéseket a következők szerint próbáltuk egyfajta rendszerbe, tipológiába állítani.

Legelőször is vannak az egyszerű kamuszerződések, azaz a metró megépüléséhez egyáltalán nem szükséges tevékenységeket megrendelő szerződések. Ezen csoport nagyjából két alcsoportra osztható. Az elsőbe tartozó állomány kedvezményezettjei ezt a nem szükséges tevékenységet el sem végezték (de az ellenérték, könyvelői nyelven szólva, kifizetésre került). Az ilyennek azért örülhetünk, mert a nem munkavégzés során sem a környezetvédelmi sztenderdek, sem a munkavédelmi előírások nem sérültek: e tevékenységek, minthogy nem voltak, ökológiai lábnyomot sem hagytak maguk után, még akkorát sem, mint Hamupipőke elveszett cipellőjének betonlenyomata. A másik alcsoportunkba tartozó szerződések szerinti nem szükséges tevékenységet elvégezték azért a becsületes alvállalkozók, legalább felibe-harmadába – de erősen túlárazva. Arra, hogy mely szerződések tartoznak e főcsoportba, illetve a két alcsoportba, az OLAF-jelentés nem ad szilárd támpontot, teljesítésigazolásokról a dokumentumban foltokban esik szó. De élünk a gyanúperrel, hogy a teljes göngyölegben a kamu-, illetve félkamuszerződések képezik a legkisebb volument.

Következő rendszertani csoportunk furcsa halmaz: az a szerződés, aminek kéne lennie, de nincs, vagy van, de nem olyan, mint amilyennek kéne lennie. Ilyen specimennek minősíthetjük a beruházás kivitelezését, műszaki tartalmainak megvalósítását ellenőrző, független szerv felállítására és működésének biztosítására vonatkozó nem létező szerződést. A fővállalkozó (és az, hogy kit tisztelhetünk e titokzatos entitásban, ugyancsak megérne egy misét) a beruházás jelentős szakaszában Független Ellenőrző Mérnök nélkül hajózott az országépítés viharos vizein. Amikor pedig lett ilyen, az nem tudta a feladatát megfelelően ellátni.

Egy kicsit ennek is köszönhető, hogy képzeletbeli taxonómiánk harmadik ága oly’ mértéktelen burjánzásnak tudott indulni. Ebbe a tarkabarka nagycsaládba azok a szerződések tartoznak, amelyek ugyan valós tevékenységre vonatkoztak, s a metró megépüléséhez kétségkívül szükséges alvállalkozókat, tevékenységeket és beszállítókat angazsálták, ám nemcsak az a baj velük, hogy a különféle közbeszerzési szabályok figyelmen kívül hagyásával születtek, hanem hogy ordít róluk a brutális túlárazás is. A kivitelezésért felelős gazdasági társaságtól valaki nem hogy információt szolgáltat az egyik indulónak a tenderről, de neki kedvező módosításokat is eszközöl a kiíráson. Ha kell, kizárja a vetélytársait – mely vetélytársakról egyébként azt sem tudhatjuk, hogy valóban komolyan gondolták-e, vagy mindvégig a végül nyertes alvállalkozóval repültek kötelékben. A kivitelező egyes döntéshozói saját alvállalkozóik alvállalkozóiként is megjelennek: azaz a fővállalkozótól húzott fizetésükön felül azoktól is kapnak pénzt, akiknek a fővállalkozótól húzott fizetésük fejében és a fővállalkozó érdekében a körmére kellett volna nézniük. Aztán az olyan hibák, amelyekről talán soha nem tudjuk meg, hogy balfaszságból vagy szándékosan követték-e el őket – például egyes állomásépítésekről a fővállalkozó vagy a képviseletében eljárók úgy kötöttek szerződést az állomásépítővel, hogy hiányoztak a megfelelő építési engedélyek, s esély sem volt arra, hogy a munkálatok szerződés szerinti kezdetéig e papírmunkán túlessenek. Jutott-e valami a kötbérből annak, aki a kivitelező nevében e szerződéseket aláírta? S egyáltalán: kik ezek az emberek, melyik, mennyit, hogyan és miért lopott, és miért nincsenek még tömlöcben?

Az OLAF-jelentés ezekre a kérdésekre legfeljebb sejtetésekkel válaszol: de, gondolnánk, a teljes körű feltáró munka nem is az ő a dolga. Elvégre az OLAF nem nyomozati jogkörrel rendelkező hatóság, s a feladata csak annyi, hogy megvizsgálja: vajon az unió pénzét a szabályoknak megfelelően költötte-e el a kedvezményezett. Hozott anyagból dolgozik – s ezen a ponton tolulnak ajakunkra újabb kérdések. A hozott anyagban ugyanis ismeretlen, de nem kevés számú rendőrségi és ügyészségi vizsgálat is szerepel, melyek mind-mind vádemelés nélkül végződtek. Vajon miért? Különösen, hogy ezek a vizsgálatok jobbára már a Fidesz-kormány alatt, s szükségképpen az előző kormányhoz s az előző fővárosi vezetéshez kötődő események ügyében folytak.

Annak a belátásához, hogy a megvesztegetéshez két fél szükséges, s hogy az effajta tranzakcióban a megvesztegető is fejjel megy a Btk.-nak, nem kell agymunka. Arra pedig, hogy a csalárd szerződések legfőbb haszonhúzói (a megvesztegetői oldalon) olyan, jobbára külföldi illetőségű nagyvállalatok vagy nagy hatalmú hazai gazdasági szereplők voltak, amelyek és akik közül számossal a Fidesz-kormány azóta is vígan és nagyban üzletel, éppenséggel az OLAF-jelentés is elégséges bizonyítékot szolgáltat. Vajon bárki a hazában el tud-e képzelni ezek fényében olyan független, mindenre kiterjedő és elfogulatlan nyomozást, amely hagyná hullani a cserepeket, amerre épp esnek?

Ahogy nem volt eddig, úgy nem lesz ilyen ezután sem – ám ez nem fogja meggátolni a Fidesz-kormányt abban, hogy az OLAF-jelentéssel hadonászva próbálja leverni mai baloldali ellenfeleit. És nem is alap nélkül: hiszen a politikai kontroll a beruházás fölött a baloldali kormányok s a baloldali többségű városvezetés alatt veszett el; és valahol tényleg eltűnt pár száz milliárd. Minden ilyen beszéd azonban – még ha a Fidesz választási céljainak jól megfelel is majd – az igazság elfedését, semmint a feltárását fogja szolgálni.

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.