A szerk.

Az aranytojást tojó ló

A szerk.

Hamar jön az idén a húsvét, úgyszólván itt van már a nyakunkon. S ahogy a húsvéttal mindig szokott, jön az Operaház Parasztbecsület-szezonja is – szerencsére. Pont jókor, hisz’ most van rá a legnagyobb szükség, nem is csak a húsvéti áhítat miatt, de praktikus okokból is. Az Operaház ugyanis – tán úgy tíz esztendeje – Georges Delnon rendezésében játssza a darabot, s ez a tény manapság különös aktualitással ruházza fel az előadást.

Tudniillik van az elején egy ló.

Egy tök igazi ló. A legelején bevezetik a színre, ott áll kicsit bután egy darabig, aztán kivezetik, és kezdődhet a móka. A ló bárminémű dramaturgiai küldetés, feladat, szándék híján balra el, tán zuhanyozni vagy a takarásból végignézni az előadást, vagy egyenest haza, nem tudni, a lényeg az, hogy nem látjuk többet.

Nos, ez nem szimpla hiba, hanem vétek.

Hiszen le is vághatnák azt a lovat ott helyben. Aztán szorgos kezek – akár a színpadon, akár a büfé konyháján – tölthetnék is a kolbászt, fonhatnák a virslifüzért, süthetnék a pecsenyét, s a frissen sült lórészek illata lassan belengné az Ybl-palotát, nézői gyomor nem maradna kordulatlan, s a mélyen tisztelt publikum csorgó nyállal várná a szünetet, hogy rávethesse magát a finom falatokra. De itt máris beleütközünk még egy súlyos hibába, hiszen a Parasztbecsület általában alulról szagolja az egy óra húsz perces játékidőt, s szünet nélkül adják. Szü-net nél-kül! Jó, hogy a mű csomagban jár a Bajazzókkal, s a két darab között van azért egy falatnyi megállás, de ez akkor is bűnös pazarlás. A Carmina Burana úgy tíz perccel rövidebb, s mégis belefér neki egy félórás szünet, nyugodtan lehetne tehát a Parasztbecsületet is két részben adni, van is benne valami ilyesmi, Intermezzo, még hogy közzene vagy közjáték, legyen inkább közevés, közkoszt. Mága Zoltán nyugodtan elhúzhatná a büfében is, és jól fogyna a töltött ló, mellé a hideg üdítő (rossz nyelvek szerint: lónyál). A Bajazzókat meg simán el lehetne tenni másnapra, dettó kiadós uzsonnaszünettel.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.