A szerk.

Az aranytojást tojó ló

A szerk.

Hamar jön az idén a húsvét, úgyszólván itt van már a nyakunkon. S ahogy a húsvéttal mindig szokott, jön az Operaház Parasztbecsület-szezonja is – szerencsére. Pont jókor, hisz’ most van rá a legnagyobb szükség, nem is csak a húsvéti áhítat miatt, de praktikus okokból is. Az Operaház ugyanis – tán úgy tíz esztendeje – Georges Delnon rendezésében játssza a darabot, s ez a tény manapság különös aktualitással ruházza fel az előadást.

Tudniillik van az elején egy ló.

Egy tök igazi ló. A legelején bevezetik a színre, ott áll kicsit bután egy darabig, aztán kivezetik, és kezdődhet a móka. A ló bárminémű dramaturgiai küldetés, feladat, szándék híján balra el, tán zuhanyozni vagy a takarásból végignézni az előadást, vagy egyenest haza, nem tudni, a lényeg az, hogy nem látjuk többet.

Nos, ez nem szimpla hiba, hanem vétek.

Hiszen le is vághatnák azt a lovat ott helyben. Aztán szorgos kezek – akár a színpadon, akár a büfé konyháján – tölthetnék is a kolbászt, fonhatnák a virslifüzért, süthetnék a pecsenyét, s a frissen sült lórészek illata lassan belengné az Ybl-palotát, nézői gyomor nem maradna kordulatlan, s a mélyen tisztelt publikum csorgó nyállal várná a szünetet, hogy rávethesse magát a finom falatokra. De itt máris beleütközünk még egy súlyos hibába, hiszen a Parasztbecsület általában alulról szagolja az egy óra húsz perces játékidőt, s szünet nélkül adják. Szü-net nél-kül! Jó, hogy a mű csomagban jár a Bajazzókkal, s a két darab között van azért egy falatnyi megállás, de ez akkor is bűnös pazarlás. A Carmina Burana úgy tíz perccel rövidebb, s mégis belefér neki egy félórás szünet, nyugodtan lehetne tehát a Parasztbecsületet is két részben adni, van is benne valami ilyesmi, Intermezzo, még hogy közzene vagy közjáték, legyen inkább közevés, közkoszt. Mága Zoltán nyugodtan elhúzhatná a büfében is, és jól fogyna a töltött ló, mellé a hideg üdítő (rossz nyelvek szerint: lónyál). A Bajazzókat meg simán el lehetne tenni másnapra, dettó kiadós uzsonnaszünettel.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.