A szerk.

Az eldobott fügefalevél

A szerk.

Amikor most, sokadik bukása után áttekintjük életpályáját, mintha valami abszurd regényhőst látnánk; vagy inkább az Orbán-rezsim személyi állományának egyik tipikus karrierútját.

Kiszámíthatatlan és pragmatikus; néha ki-kibeszél a kórusból, de minden körülmények között lojális; alkalmanként az ellenzéki sajtó felé is nyitott, de a legblődebb központi hazugságot is rezzenéstelenül kolportálja; az ún. emberarcú fideszes, aki ezt az emberi arcot a legkínosabb ügyekért is készséggel leveti. És művész is – ezt semmiképp se feledjük. Vagyis valaha az volt. Az ember, aki minden csak volt: költő, tanácsadó, kultúrpolitikus, műemlékvédelmi felügyelő, államtitkár, és immár intézményvezető is. Talán a földbirtokosság a legtartósabb énje, bár még az sem, hiszen a birtok a fitneszedző feleség nevén van.

Pályája a 90-es évek közepén rugaszkodik el. Az ELTE Tanárképző Főiskolai Karán magyar–történelem szakos tanári oklevelet, majd az ELTE bölcsészkarán magyar nyelv és irodalom szakos középiskolai tanári végzettséget szerzett Fejér megyei srác a fővárosi bölcsész­értelmiség fiatalos köreiben mozgott ekkor. Ez nagyrészt a virágkorát élő – az Írószövetségtől már független – József Attila Kört jelentette. Ám a népies és az avantgárd líra összekalapálásával kísérletező ifjú költő számára a JAK baloldali-liberális közege sem politikailag, sem szakmailag nem válhatott otthonossá; akkoriban ezt a területet nagyon erős költői-írói hangok uralták. A magát észrevétetni hiába akaró L. Simon aztán megérezte a korszak hívó szavát, és 1998-ban néhány hasonló gondolkodású barátjával kilépett a JAK-ból, majd létrehozta annak „konzervatív” riválisát, a Fiatal Írók Szövetségét. Az L. Simon elnöksége alatti FISZ legmaradandóbb gesztusa az volt, amikor nem határolódott el Döbrentei Kornél antiszemita beszédétől 2004 elején. Hősünk ekkor már a nemzeti kulturális örökség miniszterének, Rockenbauer Zoltánnak is a tanácsadója volt. Az Írószövetség kettészakadt, a tagság jelentős szerzői a Szépírók Társaságába álltak át, kialakult a kétosztatú szervezeti struktúra: a Szépírók és a JAK az egyik oldalon, az Írószövetség és a FISZ a másikon.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.