A szerk.

Csúszdán

A szerk.

Varga Mihály miniszter beterjesztette a 2014-es költségvetési törvényt: ebben az országban, ha rajtuk múlik, jövőre is pont ugyanúgy mennek a dolgok, mint eddig. Úgy sehogy. Hogy a 2,9 százalékra tervezett hiányt sikerül-e tartani? - biztos sikerül, vagy nem sikerül, és lesz 3,3, vagy úgy sikerül, hogy év közben bele kell majd a törvénybe túrni, ki tudja.

De se a kicsit több hiány, se az év közbeni korrigálás nem egy nagy etvasz. Az Orbán-kormány fegyelmezett költségvetési politikát folytat, hovatovább olyan fegyelmezettet, amilyet talán egyetlen se folytatott a rendszerváltás óta. Abban az országban, ahol pár éve a pénzügyminiszter és a kormányfő azon akadtak össze, hogy melyikük kamuzott be 3 százalékos hiányt a 9 százalékos helyett, ezt lehetetlen nem a javukra írni. És ennek a ténynek azért is van jelentősége, mert Orbán emiatt nem hazudik hundertprozentig akkor, amikor arról beszél, hogy a magyar gazdaság "stabilizálódott"; és többek között ezért sem piszkálgatják őt az unióból. Elvan a gyerek a fridom fájttal meg a sok furcsa szokásával, de pénzt nem kér, fizetni helyette nem kell.

Ennél több jót viszont ha megfeszülünk, se tudunk a 2014-es tervezetről meg arról a világképről elmondani, ami a számokból kirajzolódik. És nem csak azért, mert e képzelt számok némelyike erősen billeg: hogy messzebb ne menjünk, nagy tétekben nem fogadnánk még a 2 százalékos növekedésre sem, és itt akár egy tized százalékos elmaradás is több tízmilliárdos bevételkiesést keletkeztet. Még csak nem is az Orbán személyes fixációjára, a szertelen stadionépítésre kiszórni tervezett vagy 80 milliárd nyomja fel a higanymillimétert. Vagy a Magyar Művészeti Akadémia költségvetésének megduplázása - részben a Nemzeti Kulturális Alap rovására. Ha ezek nem volnának, egészen meg lennénk zavarodva.

Hanem az a 2014-re érvényes adótörvények - a bevételi oldal - pontos ismeretének hiányában is jól látszik, hogy a bankok, a telekom-szektor, a gyógyszergyárak különadóinak folytatása nélkül ez a rendszer nem lenne fenntartható. Ez nem fog tehát változni, és nem fognak változni a vállalkozások adó- és járulékterhei sem: s mert mindez marad, ahogy eddig volt, és már eddig is ez - és az ehhez szükséges politikai és jogi környezet megteremtése - ölte meg a magyar gazdaságot, tovább csúszik minden lefelé. Az állami szolgáltatások dettó. A költségvetés - egyenként eltérő mértékben ugyan, de - nagyjából a tervezett infláció mértékével nyomná meg az egyes állami fenntartású intézmények büdzséjét: mindenki többet kap, mint tavaly, büszkélkedett Varga Mihály. De ez csak addig lesz így, amíg valamely bevétel ki nem esik: már májusban lehet kezdeni zárolni a múzeumok pénzeit. Nem változik sem az egészségügy rendszere, sem a közösségi közlekedésé; a MÁV-ot megint konszolidálják pár tízmilliárddal.

Amikor 2010 tavaszán az unió Orbán értésére adta, hogy a költségvetési hiány nem szállhat el, Orbán a hiányzó pénzt politikai kockázatvállalás nélkül akarta beszedni: azoktól, akiknek nincs szavazati joguk. De legalábbis úgy, hogy a szavazati joggal rendelkezők ne őt hibáztassák - hiszen azért, hogy drágábban telefonálunk vagy veszünk ki pénzt a falból, nehéz nem a bankot vagy a telefontársaságot okolni. A különadók és a magán-nyugdíjpénztári vagyon államosítása ideiglenes, csődelhárító intézkedésként lett beharangozva: talán annak is gondolták. Aztán, jobb ötlet híján, úgy maradtunk. Most már fel se tűnik; az abnormális megszokottá vált. Ez a költségvetés ennek a gazdaságpolitikának a folytatása; azé, ami az országot félreállította. A lassú, de biztos lepusztulásé.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.