A szerk.

Csúszdán

A szerk.

Varga Mihály miniszter beterjesztette a 2014-es költségvetési törvényt: ebben az országban, ha rajtuk múlik, jövőre is pont ugyanúgy mennek a dolgok, mint eddig. Úgy sehogy. Hogy a 2,9 százalékra tervezett hiányt sikerül-e tartani? - biztos sikerül, vagy nem sikerül, és lesz 3,3, vagy úgy sikerül, hogy év közben bele kell majd a törvénybe túrni, ki tudja.

De se a kicsit több hiány, se az év közbeni korrigálás nem egy nagy etvasz. Az Orbán-kormány fegyelmezett költségvetési politikát folytat, hovatovább olyan fegyelmezettet, amilyet talán egyetlen se folytatott a rendszerváltás óta. Abban az országban, ahol pár éve a pénzügyminiszter és a kormányfő azon akadtak össze, hogy melyikük kamuzott be 3 százalékos hiányt a 9 százalékos helyett, ezt lehetetlen nem a javukra írni. És ennek a ténynek azért is van jelentősége, mert Orbán emiatt nem hazudik hundertprozentig akkor, amikor arról beszél, hogy a magyar gazdaság "stabilizálódott"; és többek között ezért sem piszkálgatják őt az unióból. Elvan a gyerek a fridom fájttal meg a sok furcsa szokásával, de pénzt nem kér, fizetni helyette nem kell.

Ennél több jót viszont ha megfeszülünk, se tudunk a 2014-es tervezetről meg arról a világképről elmondani, ami a számokból kirajzolódik. És nem csak azért, mert e képzelt számok némelyike erősen billeg: hogy messzebb ne menjünk, nagy tétekben nem fogadnánk még a 2 százalékos növekedésre sem, és itt akár egy tized százalékos elmaradás is több tízmilliárdos bevételkiesést keletkeztet. Még csak nem is az Orbán személyes fixációjára, a szertelen stadionépítésre kiszórni tervezett vagy 80 milliárd nyomja fel a higanymillimétert. Vagy a Magyar Művészeti Akadémia költségvetésének megduplázása - részben a Nemzeti Kulturális Alap rovására. Ha ezek nem volnának, egészen meg lennénk zavarodva.

Hanem az a 2014-re érvényes adótörvények - a bevételi oldal - pontos ismeretének hiányában is jól látszik, hogy a bankok, a telekom-szektor, a gyógyszergyárak különadóinak folytatása nélkül ez a rendszer nem lenne fenntartható. Ez nem fog tehát változni, és nem fognak változni a vállalkozások adó- és járulékterhei sem: s mert mindez marad, ahogy eddig volt, és már eddig is ez - és az ehhez szükséges politikai és jogi környezet megteremtése - ölte meg a magyar gazdaságot, tovább csúszik minden lefelé. Az állami szolgáltatások dettó. A költségvetés - egyenként eltérő mértékben ugyan, de - nagyjából a tervezett infláció mértékével nyomná meg az egyes állami fenntartású intézmények büdzséjét: mindenki többet kap, mint tavaly, büszkélkedett Varga Mihály. De ez csak addig lesz így, amíg valamely bevétel ki nem esik: már májusban lehet kezdeni zárolni a múzeumok pénzeit. Nem változik sem az egészségügy rendszere, sem a közösségi közlekedésé; a MÁV-ot megint konszolidálják pár tízmilliárddal.

Amikor 2010 tavaszán az unió Orbán értésére adta, hogy a költségvetési hiány nem szállhat el, Orbán a hiányzó pénzt politikai kockázatvállalás nélkül akarta beszedni: azoktól, akiknek nincs szavazati joguk. De legalábbis úgy, hogy a szavazati joggal rendelkezők ne őt hibáztassák - hiszen azért, hogy drágábban telefonálunk vagy veszünk ki pénzt a falból, nehéz nem a bankot vagy a telefontársaságot okolni. A különadók és a magán-nyugdíjpénztári vagyon államosítása ideiglenes, csődelhárító intézkedésként lett beharangozva: talán annak is gondolták. Aztán, jobb ötlet híján, úgy maradtunk. Most már fel se tűnik; az abnormális megszokottá vált. Ez a költségvetés ennek a gazdaságpolitikának a folytatása; azé, ami az országot félreállította. A lassú, de biztos lepusztulásé.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.