A szerk.

Díszpolgári kör

A szerk.

„A hazai felsőoktatás egyik kiemelkedő intézményeként – az európai egyetemek Magna Charta-jának [sic!] szellemében – a legmagasabb szintű, sokoldalú, multidiszciplináris képzéssel, kutatással és fejlesztéssel járul hozzá az egyetemes tudomány és a magyar társadalom fejlődéséhez” – olvasható a Debreceni Egyetem honlapján a Küldetés menüpont alatt.

Ha ehhez hozzátesszük, hogy az 1988-ban kihirdetett Magna Charta Universitatumban rögzített alapelveknek már a legelső pontja leszögezi, hogy „az egyetem autonóm intézmény”, s hogy „kutatási és oktatási tevékenységének minden politikai, gazdasági és ideológiai hatalommal szemben függetlennek kell lennie”, azt gondolhatnánk, hogy – a református kollégium 1538-as alapítása óta működő – debreceni felsőoktatás valóságos világítótornya a hazai szellemi életnek.

Nos, ha ez valaha így is volt, 2014 óta már csak történelem. Azóta inkább az egyetem rektoráról, Szilvássy Zoltánról és szófogadó szenátusáról esik szó, mint példamutató tudományos nacsalnyikokról. Szilvássy úgy lett az egyetem első embere, hogy az akkori szenátus nagy többsége nem támogatta; támogatta viszont az akkori illetékes miniszter, Balog Zoltán, aki az ő nevét terjesztette fel Áder Jánosnak. Így válhatott a szerény tudományos életművet felmutatni képes, ám igyekvő farmakológus a megtestesítőjévé annak az orbáni oktatáspolitikának, amely nemcsak az egyetemi autonómiát veszi semmibe, de a tudományra és a kultúrára is csak mint politikai eszközre tekint.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.